Базові передумови появи та ресоціалізації дітей та молоді групи ризику
DOI :
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.48351Mots-clés :
ризикована поведінка, чинники загрози, дисфункціональна сімʼя, економічна депривація, агресивність, ресоціалізаціяRésumé
Визначаються соціально-психологічні чинники появи молоді групи "ризику", практики з їхньої ресоціалізації. Діти соціально незахищених категорій з молодшого віку набувають передумов патологічних властивостей та асоціальної поведінки, зумовлених повсякденними стресами життя сімʼї, конфліктними ситуаціями у взаємодії зі школою. Юнацтво відзначається відставанням в навчанні, токсикоманією, криміногенністю, різновидами експлуатації. Психокорекційні програми активізують суб,єктність неповнолітнього в уміннях управління гнівом, навчанні та комунікації
Références
Suhomlynskyj, V. O. (1977). Heart I Give Children. Kyiv: Rad. Shk., 3, 7–278.
The Diagnostic Criteria of DSM-III-R (1994). Kyiv, Abrys, 272.
APA concise dictionary of psychology (2009). Choice Reviews Online, 46 (05), 46–2428–46–2428. doi: 10.5860/choice.46-2428
Bronfenbrenner, U. C. (1989). Ecological Systems Theory. Analysis of Child Development, 6, 187–249.
Bartol R. C. (1995). Criminal Behavior. A Psychological Approach, Fourth edition. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
Shaver, P. R., Mikulincer, M. (2011). Human aggression and violence: Causes, manifestations, and consequences. DC: American Psychological Association. doi: 10.1037/12346-000
McWhirter, J., McWhirter, B. T., McWhirter, E. H., McWhirter, R. J. (2007). At-Risk Youth: A Comprehensive Response. For Counselors, Teachers, Psychologists and Human Service Professionals. Belmont: Brooks/Cole Cengage Learning.
Rathus, S. A. (2004). Contemporary Psychology: Better, More, Accessibly. Gdańsk: Gdansk Psychological Publishing House.
Capuzzi, D., Gross, D. R. (Eds.) (2006). Youth at risk. A Prevention Resource for Counselors, Teachers and Parents. Fourth Edition. New Jersey, Ohio: ACA.
Waterman, J., Walker, E. (2009). Helping At-Risk Students) Second Edition. A Group Counseling Approach for Grades 6–9. New York, London: The Guilford Press.
Kendall, C. (2006). Therapy of Children and Youth. Cognitive-Behavioral Procedures. Editor Philip Kendall. Krakow: Jagiellonian University Press.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Тамара Васильевна Говорун 2015
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.