Теоретико-методологічні засади змісту морального виховання
DOI :
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.51927Mots-clés :
моральне виховання, теоретико-методологічні засади виховання, соціалізація, виховання, компетентність, особистістьRésumé
У статті аналізується феномен морального виховання крізь призму теоретико-методологічних засад. Доводиться, що моральне виховання є стрижневим напрямом виховання, що формує соціальну компетентність і є вагомим важелем соціалізації особистості й залежить від суспільних та особистісних факторів. Зроблено спробу здійснити системний підхід до аналізу теоретичних та методологічних засад морального виховання
Références
Sukhomlynskyi, V. O. (1976). Sto porad uchytelevi. Kyiv: Rad. shk., 601–602.
Bekh, I. D. (2009). Psykholohichni dzherela vykhovnoi maisternosti. Kyiv: Akademvydav, 248.
Bekh, I. D. (2014). Fenomen odukhotvorennia navchalnoho zmistu yak vykhovnyi zasib. Pedahohika i psykholohiia, 2, 47–51.
Bibik, N. M., Pometun, O. I. et. al (2004). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy. Kyiv: «K.I.S.», 112.
Vozniuk, N. M. (2005). Etyko-pedahohichni osnovy formuvannia osobystosti. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 196.
Brodovskaia, N. V., Rean, A. A. (2008). Pedahohyka. Sankt-Peterburg: Pyter, 304.
Ponimanska, T. (2004). Doshkilna pedahohika: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Vydavnychyi tsentr «Akademiia», 456.
Volkova, N. P. (2002). Pedahohika: posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Vydavnychyi tsentr «Akademiia», 576.
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Lybid, 376.
Khymynets, V. V., Basarab, M. M. (2013). Istoriia Uzhhorodskoi himnazii (1613–2013). Uzhhorod: Karpaty; Inf-vyd. tsentr ZIPPO, 272.
Khymynets, V. V., Strichyk, P. P., Kachur, B. M., Talapkanych, M. I. (2009). Osvita Zakarpattia. Uzhhorod: Karpaty, 464.
Fitsula, M. M. (2006). Pedahohika vyshchoi shkoly. Kyiv: Akademvydav, 352.
Kuzminskyi, A. I., Omelianenko, V. L. (2004). Pedahohika. Kyiv: Znannia-Pres, 446.
Vashchenko, H. (1994). Vykhovnyi ideal. Poltava: Poltavskyi visnyk, 194.
Khodanych, P. M. (2000). Pedahohichna ta osvitno-kulturna diialnist ukrainskykh pysmennykiv-emihrantiv na Zakarpatti v mizhvoiennyi period (1919–1939). Zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky. Uzhhorod, 202.
Lavrychenko, N. M. (2003). Katehorii «sotsialnist», «dukhovnist» i «moralnist» v suchasnii pedahohichnii nautsi. Shliakh osvity, 1, 7–11.
Dukhovnyi svit osoby. Available at: http://pidruchniki.com/19240701/filosofiya/duhovniy_svit_osobi_yogo_struktura
Osobystist moralna. Available at: http://pidruchniki.com/1291082753333/etika_ta_estetika/sutnist_ponyattya_osobistist_moralna
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Зоряна Михайлівна Ваколя, Василь Васильович Росул 2015
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.