Духовні цінності керівників загальноосвітніх навчальних закладів як чинник подолання професійних криз
DOI :
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.54785Mots-clés :
криза, професійна криза, подолання, цінності, духовні цінності, саморегуляція, післядипломна освітаRésumé
Статтю присвячено важливій проблемі психологічної науки – дослідженню духовних цінностей керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Визначено зміст і показники розвитку духовних цінностей управлінців. Представлено результати емпіричного дослідження рівнів розвитку духовних цінностей керівників. Доведено взаємозв’язок між рівнями розвитку духовних цінностей керівників загальноосвітніх навчальних закладів та їх здатністю до подоланням професійних криз
Références
Bondarchuk, O. I.; Maksymenko, S. D. (Ed.) (2007). Osobystisnyj rozvytok kerivnykiv zagal'noosvitnih navchal'nyh zakladiv jak pidg'runtja i'h duhovnogo zrostannja [Development of personality of heads of secondary schools as the basis for their spiritual growth] Vol. IX, Issue 6. Problemy zagal'noi' ta pedagogichnoi' psyhologii'. Instytutu psyhologii' imeni G. S. Kostjuka APN Ukrai'ny. Kyiv, 67–73.
Beh, I. D. (2006). Vyhovannja osobystosti. Shodzhennja do duhovnosti [Educating the personality. Climbing to spirituality]. Kyiv: Lybid', 272.
Vyshnevs'kyj, O. (2003). Teoretychni osnovy suchasnoi' ukrai'ns'koi' pedagogiky [Theoretical Foundations of modern Ukrainian pedagogy]. Drogobych: Kolo, 528.
Zdravomyslov, A. G. (1986). Potrebnosty. Ynteresy. Cennosty [Needs. Interests. Values]. Moscow: Polytyzdat, 223.
Karlova, V. V. Duhovni cinnosti v strukturi nacional'noi' samosvidomosti: ukrai'ns'ki realii' [Spiritual values in the structure of national identity: the Ukrainian reality]. Available at: http://www.academy.gov.ua/ej/ej11/txts/10kvvsur.pdf
Savyc'ka, O. V.; Maksymenko S. D. (Ed.) (2007). Do problemy duhovnosti ta profesijnogo stanovlennja fahivcja [The problem of spirituality and professional development specialist] Vol. IX, Issue 6. Problemy zagal'noi' ta pedagogichnoi' psyhologii', 357–361.
Moskaljova, A. S. (2011). Pidgotovka kerivnykiv osvitnih organizacij do konstruktyvnogo podolannja profesijnyh kryz osobystosti: gendernyj aspekt [Training heads of educational organizations to constructive overcoming of the professional crises: gender aspect]. Kyiv, 36.
Ball, G. O. (2006). Psyhologyja v racyogumanystycheskoj perspektyve [Psychology in the ratiohumanistic perspective]. Kyiv: Osnova, 408.
Koteneva, A. V. (2008). Duhovnуe cennosty kak faktor psyhologycheskoj zashhyshhennosty lychnosty [Spiritual values as a factor of psychological protection of the personality]. Vestnyk Kostromskogo gosudarstvennogo un-ta im. N. A. Nekrasova, 14 (4), 38–44.
Shherbakova, I. M. (2012). Transformacijni zminy duhovnosti v umovah s'ogodennja [Transformational changes of spirituality in terms today]. Visnyk Chernigivs'kogo nacional'nogo pedagogichnogo universytetu imeni T. G. Shevchenka, 2 (105), 195–199.
Hills, M. D. (2002). Kluckhohn and Strodtbeck's Values Orientation Theory. Online Readings in Psychology and Culture, 4 (4). doi: 10.9707/2307-0919.1040
Parsons, T. (1965). Obshheteoretycheskye problemy socyologyy [General theoretical problems of sociology]. Socyologyja segodnja. Moscow, 30.
Boryshevs'kyj, M.; Suhomlyns'kaya, O. V. (Ed.) (1997). Duhovni cinnosti jak determinanta gromadjans'kogo vyhovannja osobystosti [Spiritual values as a determinant of civic education of personality]. Kyiv: APN Ukrai'ny, 21–25.
Goncharenko, M. S., Kujdyna, T. M., Novykova, V. E. (2007). Vospytanye duhovnуh cennostej v obrazovatel'nom processe [Education of spiritual values in the educational process]. Pedagogika, psyhologija ta medyko-biologichni problemy fizychnogo vyhovannja i sportu, 9, 33.
Pomytkin, E. O. (2007). Psyhologija duhovnogo rozvytku osobystosti [Psychology of spiritual development of personality]. Kyiv: Nash chas, 280.
Orban, L. E. (1992). Stanovlenye lychnosty [Development of the personality]. Moscow: Luch, 112.
Pechers'ka, G. O. (2013). Diagnostyka ta korekcija profesijnyh cinnisnyh orijentacij uchyteliv u zakladah pisljadyplomnoi' pedagogichnoi' osvity [Diagnostics and correction of teachers’ professional value orientations in institutions of post-graduate pedagogical education]. Kyiv, 297.
Morosanova, V. Y., Konoz, E. M. (2000). Stylevaja samoreguljacyja povedenyja cheloveka [Stylistic self-regulation of human behavior]. Voprosy psyhologyy, 2, 118–127.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Алла Степанівна Москальова 2015
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.