Модель розвитку самоосвітньої компетентності керівників шкіл засобами дистанційного навчання
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.44708Słowa kluczowe:
моделювання, самоосвітня компетентність, модель розвитку самоосвітньої компетентності, керівники шкіл, дистанційне навчанняAbstrakt
У статті розглянуто модель розвитку самоосвітньої компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів засобами дистанційного навчання в умовах післядипломної педагогічної освіти. На основі узагальнення досліджуваного матеріалу виокремлено складові моделі та визначено основні компоненти. Основою розробки нашої моделі став компетентнісний підхід, тому що за умови використання компетентнісного підходу компетенції розглядаються як результат освіти і виступають новим типом цілепокладання при проектуванні освітніх систем
Bibliografia
Khvorostenko, I. I. (2014). Suchasnyy stan rozvytku samoosvitnʹoyi kompetentnosti kerivnykiv zahalʹnoosvitnikh shkil u navchalʹnomu protsesi zakladiv pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity (v konteksti vykorystannya zasobiv dystantsiynoho navchannya) [The current state of self-educational competence of secondary schools in the educational process and graduate teacher education (in the context of the use of distance learning)]. Materialy Vseukrayinsʹkoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi z mizhnarodnoyu uchastyu «Dystantsiyne navchannya v konteksti rozvytku synerhetychnoho myslennya». Kherson: Aylant, 17, 21–24.
Yelʹnykova, H. V., Zaychenko, O. I., Maslov, V. I. (2010). Teoretychni i metodychni zasady modelyuvannya fakhovoyi kompetentnosti kerivnykiv zakladiv osvity [Theoretical and methodological foundations of modeling professional competence of educational institutions]. Knyhy, 460.
Yelʹnykova, H. V. (2010). Kompetentnisnyy pidkhid do modelyuvannya profesiynoyi diyalʹnosti kerivnyka vyshchoho navchalʹnoho zakladu [Competence approach to the modeling of the head of professional higher education institution] Available at: http://tme.umo.edu.ua/
Maslov, V. I., Yelʹnykova, H. V., Zaychenko, O. I. (2010). Teoretychni i metodychni zasady modelyuvannya fakhovoyi kompetentnosti kerivnykiv zakladiv osvity [Theoretical and methodological foundations of modeling professional competence of educational institutions]. Knyhy, 460.
Khvorostenko, I. I. (2013). Rozvytok samoosvitnʹoyi kompetentnosti yak psykholoho-pedahohichna problema [The development of self-educational competence as psycho-pedagogical problem]. Nova pedahohichna dumka, 3, 137–141.
Borova, T. A. (2011). Profesíyna kompetentníst' naukovo-pedagogíchnikh pratsívnikív vishchogo navchal'nogo zakladu yak índikator yefektivností í̈khn'oí̈ díyal'ností [The professional competence of teaching staff of higher educational institution as an indicator of their effectiveness]. Problemi ínzhenerno-pedagogíchnoí̈ osvíti, 32/33, 265–269.
##submission.downloads##
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2015 Ірина Ігорівна Хворостенко
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.