Синергетичний підхід до розвитку професійної культури авіафахівців в системі післядипломної освіти
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.57178Słowa kluczowe:
професійна культура, синергетика, особистість, інформаційно-освітнє середовище, «рефлексивне суспільство», психічні аттрактори, паттерні поведінки, самоорганізаціяAbstrakt
Стаття присвячена дослідженню синергетичних основ розвитку професійної культури й відповідальності авіафахівця у сучасному відкритому суспільстві, що динамічно розвивається. У системі післядипломної освіти застосування ідей синергетики означає створення в освітньому середовищі умов вибору і надання кожному суб’єкту шансу індивідуального руху до успіху, стимулювання самостійності вибору та ухвалення відповідального рішення, забезпечення розвитку альтернативного та самостійного шляху
Bibliografia
Gidens, E. (2005). Ustroenie obshestva: ocherk teorii stryktyracii [The dispensation of society: Outline of the theory of structuration]. Moscow: Akademicheskij Proekt, 528.
Gavrilenko, I. M. (Ed.) (2009). Sociologiya osviti [Sociology of Education]. Zaporijjya, 287.
Luzik, E. (2013). Sinergetichna model integrativno-diyalnisnoi osvitnoi sistemi yak osnovi formyvannyz planetarnogo mislennyz y maibytnih aviafahivciv v procesi profesiinoi pidgotovki [Synergetic model of integrative activity of the educational system as a basis for the formation of planetary thinking among the future flight crews in the process of professional training]. Bulletin of the National Aviation University, 1 (4), 93–97.
Dem'yanenko, N. (2012). Pidgotovka pedagogichnyh kadriv: poshyk inovaciinoi modeli [Training of teaching staff, innovative model search]. Native school, 4-5, 32–38.
Dyak, T. (2013). Kreatyvy sinergetyky v teorii ta praktyci pedagogichnoi diyalnosti [Creative synergy in the theory and practice of teaching activities]. Education and development of gifted person, 11 (18), 19–22.
Arshinov, V. (2004). Rol sinergetiki v formirovanii novoi kartiny mira [The role of synergy in the formation of a new picture of the world]. Moscow: Nauka, 475.
Nikolis, G. (2003). Poznanie slojnogo: Vedenie [Exploring Complexity: An introduction]. Editorial URSS, 344.
Serduk, L. Z. (2010). Sistemno-sinergetichnii pidhid y formyvanni motivacii ychinnya studentiv v integrovanomy osvitnemy seredovishe [The system-synergetic approach in shaping the motivation of students learning in an integrated educational environment]. Osvita regionu: politologija, psyhologija, komunikacii', 3, 206–208.
Voronkova, V. (2006). Upravlinnya ludskini resyrsami [Human resource management]. Kyiv: VD «Profesional»576.
Shinkarchuk V. I. (2002). Filosovskii enciklopedichnii slovnik [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. Abris, 752.
Von Charles Francois (1997). International Encyclopedia of Systems and Cybernetics. Kyiv: Abris, 423.
##submission.downloads##
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2015 Наталія Іванівна Демченко
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.