Ціннісний потенціал українського національного музичного образу
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2016.60550Słowa kluczowe:
цінності, виховний вплив музичного мистецтва, український національний музичний образ, національна самовизначенністьAbstrakt
У статті аналізується ціннісний потенціал українського національного музичного образу з точки зору можливостей його виховного впливу на особистість. Зазначено, що ґенеза українського національного музичного образу пов’язана з основними характеристиками національного менталітету та визначає його головні риси. Основними компонентами втілення цього образу є музична мова (ритмо-інтонаційні основи) та вербалізовані засоби
Bibliografia
Tkachova, N. A. (2006). Akciologichni zasady pedagogichnogo procesu v suchasnih zagalnoosvitnih navchalnih zakladah [Axiological bases of pedagogical process in modern secondary schools]. Lugansk, 509.
Dryapika, V. I. (2000). Teoriya i praktika formuvannya cinnisnyh orientaciy pedagoga-musikanta [Theory and practice of formation of value orientations of the teacher-musician]. Kyiv – Kirovograd – Uzhgorod: Lira, 228.
Slastenin, V. A., Chizhakova, G. I. (2003). Vvedenie v pedagogicheskuyu aksiologiyu [Introduction to the pedagogical axiology]. Moscow: Academy, 187.
Shandruk, S. I. (2001). Vyhovannya cinnisnyh orientaciy starshoklasnykiv zasobamy masovoyi informacii [Parenting value orientations of senior media]. Lugansk, 20.
Ovsyannikov, M. F. (Ed.) (1983). Kratkiy slovar po estetike [Concise dictionary of aesthetics]. Moscow: Prosveschenie, 223.
Ilchev, L. F., Fedoseev, P. N., Kovalev, S. M., Panov, V. G. (Eds.) (1983). Filosofskiy enciklopedicheskiy slovar [Encyclopedic dictionary of philosophy]. Moscow: Sovetskaya enciklopediya, 840.
Ortega-i-Gasset, H. (1984). Esse na esteticheskie temy v forme predisloviya [Essays on the aesthetic themes in the form of a Preface]. The Problems of Philosophy, 11, 26–34.
Vigotskiy, L. S.; Jaroshevskoj, M. G. (Ed.) (1987). Psihologiya iskusstva [Psychology of art]. Moscow: Pedagogika, 344.
Medushevskiy, V. V. (1973). K probleme semanticheskogo sintaksisa [To the problem of semantic syntax]. Soviet Music, 3, 20–29.
Bichko, I. V., Tabachkovskiy, V. G., Gorak, G. I. et. al (1993). Filosofiya [Philosophy]. Kiyv: Libyd’, 576.
Silaeva, T. O. (Ed.) (1993). Kulturne vidrodzhennya v Ukraini: istoriya i suchasnist’ [Cultural Renaissance in Ukraine: history and modernity]. Lviv: Asterix, 224.
Demenko, B. V. (1993). Etnomonism duhovnih zasad ukrainskoy kultury u formuvanni nacionalnoy muzichnoy samosvidomosti. Issue 1 [Etnomonism spiritual foundations of the Ukrainian culture in the formation of national musical identity. Issue 1]. Kyiv, 61–66.
Ivanchenko, M. (1991). Dyvosvit pradavnih slovyan [The strange world of the ancient Slavs]. Kyiv: Radyanskiy pismennyk, 170.
Gordiychuk, M. M. (Ed.) et. al (1989). The history of Ukrainian music. Vol. 1. Kyiv: Naukova Dumka, 448.
Trubetskoy, N. S. (1991). Ob istinnom I lozhnom nacionalizme [About true and false nationalism]. Literary Studies, 6, 144–150.
Bech, I. D. (1998). Osobystisno zorientovane vyhovannya [Centered education]. Kyiv: IZMN, 204.
Smirnov, M. A. (1990). Emcionalniy myr musiky [Emotional world of music]. Moscow: Musika, 320.
##submission.downloads##
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2016 Світлана Володимирівна Борисова, Олександр Сергійович Плохотнюк
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.