Single theory of movers on continuous flows. Short theory of counterturn screws

Authors

  • Борис Шамшадович Мамедов Zaporizhzhya National Technical University street. Zhukovsky, 64, Zaporozhye, Ukraine, 69063, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.14971

Keywords:

Kinematic analysis, counterturn screws, thrust of the blown profile, lift force

Abstract

The article presents the developed brief theory of counterturn screws, which is a logical chain of a series of articles relating to the formation of the theory of short-row screws, the brief theory of counterturn screws, the brief theory of co-turn screws, the comparative analysis of single row, counterturn and co-turn screws, in order to select the most effective option. It was shown that counterturn screws have large energy costs and very low traction efficiency, 35% and 5.7% respectively in the first and the second impeller. Based on the above, the ultimate goal of a series of articles will be: to show and to prove that among single-row, counterturn and co-turn screws the most effective are co-turn screws.  They permit to eliminate the main drawback of single and counterturn screws, related to the presence of kinematic zone of elastic impact, Figure 1, section B1-B1, generating into the space powerful shock waves in an oscillatory mode. The next drawback of  counterturn screws is the twist of the stream of the first impeller, which regulates the counter twist of flow at the input to the second counterturn impeller, which, in turn, regulates the increased hydrodynamic loads on the troughs of the blades of the second counterturn impeller and its low speed compared to the first . Therefore, the next article will cover the creation of a brief theory of co-turn screws, which will present their full analysis

Author Biography

Борис Шамшадович Мамедов, Zaporizhzhya National Technical University street. Zhukovsky, 64, Zaporozhye, Ukraine, 69063

Ph.D., Associate Professor

References

  1. Патент 35561, Україна, МПК В63Н 1/14, В63Н 1/28, В63Н 5/00. Судновий двигуно-рушійний комплекс [Текст] / Б.Ш. Мамедов. –№U200805116, заявл. 21.04.2008, опубл. 25.09.2008, Бюл. №18, 2008.
  2. Справочник по малотоннажному судостроению [Текст] / Составитель Б.Г. Мордвинов. – Ленинград: Судостроение, 1988. – 576с.
  3. Мамедов, Б. Ш. Глава 2. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля, как движителя [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. –2011. – №33. – С. 146-153.
  4. Мамедов, Б. Ш. Глава 9. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля единичного размаха. как движителя на непрерывных потоках (краткая теория крыла самолета) [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях, –2012. – №50(956). – С. 3-17.
  5. Казанджан, П. К. Теория авиационных двигателей [Текст] / П. К. Казанджан, Н. Д. Тихонов, А. К. Янко. – М.: Машиностроение, 1983. – 223 с.
  6. Мамедов, Б. Ш. Глава 1. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД турбореактивных двигателей [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2011. – T. 4, N 7(52). – С. 15-20. – Режим доступу : URL : http://journals.uran.ua/eejet/article/view/1434.
  7. Мамедов, Б. Ш. Глава 7. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля крыла птицы, как движителя [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. –2012. – №44. – С. 11-20.
  8. Шляхтянко, С. М. Теория и расчет воздушно-реактивных двигателей, [Текст] / С.М. Шляхтянко. – М.: Машиностроение, 1987.– 568 с.
  9. Мамедов, Б. Ш. Единая теория движителей. Вывод формул тяги, полетного (тягового) КПД ракетных двигателей [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2013. – T. 1, N 7(61). – С. 67-71. – Режим доступу : URL : http://journals.uran.ua/eejet/article/view/9388.
  10. Мамедов, Б. Ш. Применение уравнения Эйлера для вывода формул тяги, полетного (тягового) КПД воздушно-реактивных двигателей по внешним параметрам газового потока при [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – 2013. – №4(978). – С. 3-15.
  11. Mamedov, B. S. (2008). Patent 35561, Ukraine, МПК В63Н 1/14, В63Н 1/28, В63Н 5/00. Ship engine-mover complex. №U200805116, decl. 21.04.2008, publ. 25.09.2008, Bul. №18.
  12. Mordvinov, B.G. (1988). Small tonnage shipbuilding handbook. Leningrad: Shipbuilding. 576p.
  13. Mamedov, B. S. (2011). Chapter 2. Foundations of single theory of movers on the continuous flows. Blowing profile, as a mover, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of raising force calculation. National Technical University News, "KhPI". Scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies, №33, 146–153.
  14. Mamedov, B. S. (2012). Chapter 9. Foundations of single theory of movers on the continuous flows. Blowing wing aircraft profile, as a mover on the continuous flows, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of the raising force calculation (short wing aircraft theory). National Technical University News, "KhPI". Scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies, №50 (956), 3-17.
  15. Kazandgan, P.K., Tihonov, N.D., Jnko, A.K. (1983). Aviation engines theory. M.: Machinebuilding. 223p.
  16. Mamedov, B. S. (2011). Foundations of the common theory of movers on the continuous flows. calculation the formulars of thrust, flying (thrust) coefficient of usefull action of turbojet engines. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 4(7(52)), 15-20.
  17. Mamedov, B. S. (2012). Chapter 7. Single theory of movers on the continuous flows foundations. Blowing bird wing profile as a mover, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of the raising force calculation. National Technical University News, "KhPI". Scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies, №44, 11-20.
  18. Shlyhtenko, S. M. (1987). Air-jet engines theory and calculation. M.: Machinebuilding. 568p.
  19. Mamedov, B. Sh. (2013). Single theory of movers. Calculation the formulas of thrust, flying (thrust) efficiency of rocket engines. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 1(7(61)), 67-71.
  20. Mamedov, B. S. (2013). The using of Ayler´s equation for calculation the formulas of thrust and flying (thrust) efficiency on external parameters of gas flow for air-jet engines when . National Technical University News, "KhPI". Scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies. №4 (978), 3-15.

Published

2013-06-20

How to Cite

Мамедов, Б. Ш. (2013). Single theory of movers on continuous flows. Short theory of counterturn screws. Technology Audit and Production Reserves, 3(2(11), 30–38. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.14971