Single theory of movers on the continuous flows. Short theory of concurrent-rotating propellers

Authors

  • Борис Шамшадович Мамедов Zaporizhzhya National Technical University, 69063, Zaporozhya, Zhukovskogo street, 64, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.16242

Keywords:

kinematic analysis, concurrent-rotating propellers, blown profile thrust and lifting capacity

Abstract

Concurrent-rotating propellers have second rotor wheel with higher productiveness compared to the first one, so the water-gas stream is injected (absorbed) through the channels between the blades of the first rotor wheel, which in this mode does not compress the water-gas flow, and functions as rotating guiding device only, which helps to obtain the sinusoidal characteristics of the axial velocity changes with providing zero acceleration of the water-gas flow at the input edges of the second rotor wheel blades which compresses the flow and produces thrust. Injection (absorption) of the water-gas flow through the channels between the blades of the first rotor wheel also promotes the swirling of the water-gas flow in the area B1-H and emergence of additional static pressures gradient, grad Pd, that pulls the flow into the bundle before and after the section B1-B1, while before the section B1-B1 this additional gradient of static pressure facilitates further acceleration, and in a B1-B2 section slows down the water-gas flow, providing its sinusoidal characteristics in the H-B2 section. Thus, the sinusoidal characteristics of the change of the axial velocity of the water-gas flow in the H-B2 section helps to eliminate the kinematic zone of rigid (elastic) impact in the section B2-B2, which enables to increase the turnover, and therefore the thrust of the second rotor wheel of the concurrent-rotating propellers at 200-300% compared to the turnover and thrust of the one-row propellers.

Author Biography

Борис Шамшадович Мамедов, Zaporizhzhya National Technical University, 69063, Zaporozhya, Zhukovskogo street, 64

Associate Professor, Doctor of Technical Sciences

References

  1. Патент 35561, Україна, МПК В63Н 1/14, В63Н 1/28, В63Н 5/00. Судновий двигуно-рушійний комплекс [Текст] / Б.Ш. Мамедов. –№U200805116, заявл. 21.04.2008, опубл. 25.09.2008, Бюл. №18, 2008.
  2. Справочник по малотоннажному судостроению [Текст] / Составитель Б.Г. Мордвинов. – Ленинград: Судостроение, 1988. – 576с.
  3. Мамедов, Б. Ш. Глава 2. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля, как движителя [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. –2011. – №33. – С. 146-153.
  4. Мамедов, Б. Ш. Глава 9. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля единичного размаха. как движителя на непрерывных потоках (краткая теория крыла самолета) [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях, –2012. – №50(956). – С. 3-17.
  5. Казанджан, П. К. Теория авиационных двигателей [Текст] / П. К. Казанджан, Н. Д. Тихонов, А. К. Янко. – М.: Машиностроение, 1983. – 223 с.
  6. Мамедов, Б. Ш. Глава 1. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД турбореактивных двигателей [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2011. – T. 4, N 7(52). - С. 15-20.
  7. Мамедов, Б. Ш. Глава 7. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля крыла птицы, как движителя [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. –2012. – №44. – С. 11-20.
  8. Мамедов, Б. Ш. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги паруса [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2012. – T. 5, N 7(59). - С. 11-17.
  9. Мамедов, Б. Ш. Применение уравнения Эйлера для вывода формул тяги, полетного (тягового) КПД воздушно-реактивных двигателей по внешним параметрам газового потока при [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – 2013. – №4(978). – С. 3-15.
  10. Мамедов, Б. Ш. Единая теория движителей. Вывод формул тяги, полетного (тягового) КПД ракетных двигателей [Текст] / Б. Ш. Мамедов // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2013. – T. 1, N 7(61). - С. 67-71.
  11. Mamedov, B. S. (2008). Patent 35561, Ukraine, МПК В63Н 1/14, В63Н 1/28, В63Н 5/00. Ship engine-mover complex. №U200805116, decl. 21.04.2008, publ. 25.09.2008, Bul. №18.
  12. Mordvinov, B.G. (1988). Small tonnage shipbuilding handbook. Leningrad: Shipbuilding. 576p.
  13. Mamedov, B. S. (2011). Chapter 2. Foundations of single theory of movers on the continuous flows. Blowing profile, as a mover, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of raising force calculation. National Technical University News, "KhPI". Scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies, №33, 146–153.
  14. Mamedov, B. S. (2012). Chapter 9. Foundations of single theory of movers on the continuous flows. Blowing wing aircraft profile, as a mover on the continuous flows, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of the raising force calculation (short wing aircraft theory). National Technical University News, "KhPI". Scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies, №50 (956), 3-17.
  15. Kazandgan, P.K., Tihonov, N.D., Jnko, A.K. (1983). Aviation engines theory. M.: Machinebuilding. 223p.
  16. Mamedov, B. S. (2011). Foundations of the common theory of movers on the continuous flows. calculation the formulars of thrust, flying (thrust) coefficient of usefull action of turbojet engines. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 4(7(52)), 15-20.
  17. Mamedov, B. S. (2012). Chapter 7. Single theory of movers on the continuous flows foundations. Blowing bird wing profile as a mover, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of the raising force calculation. National Technical University News, "KhPI". Scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies, №44, 11-20.
  18. Mamedov, B. S. (2012). Foundations of unit theory of movers on continuous flows. Calculation of formula of thrust of the sail. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 5(7(59)), 11-17.
  19. Mamedov, B. S. (2013). The using of Ayler´s equation for calculation the formulas of thrust and flying (thrust) efficiency on external parameters of gas flow for air-jet engines when . National Technical University News, "KhPI". Scientific works collection. Topical issue: New solutions in modern technologies. №4 (978), 3-15.
  20. Mamedov, B. Sh. (2013). Single theory of movers. Calculation the formulas of thrust, flying (thrust) efficiency of rocket engines. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 1(7(61)), 67-71.

Published

2013-07-24

How to Cite

Мамедов, Б. Ш. (2013). Single theory of movers on the continuous flows. Short theory of concurrent-rotating propellers. Technology Audit and Production Reserves, 4(2(12), 8–15. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.16242