Risks of transportation in the formation of system cargo delivery

Authors

  • Сергей Васильевич Шпилько Odessa National Maritime University, str. Mechnikov, 34, Odessa, 65011, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.18581

Keywords:

system delivery, quality, risk, model, optimization, delivery time, loss of profits

Abstract

 

The article presents a modification of the economic-mathematical model of the transport problem in a network setting. The model allows to optimize the composition of cargo delivery system, taking into account the main risk factor for cargo - loss of time , which is reflected in the objective function as a result of loss of time - financial losses, as well as the relevant restrictions. The basic idea of modeling: the determined delivery schemes and transportation technologies . These results provide minimum of total transport costs and possible losses as a result of increasing the time of delivery for the given time constraints and the cost of  transportation. Thus, cargo owner chooses delivery and defines for itself a valid measure of risk in terms of loss of time . This approach provides more adequately a mathematical way, which  meet present-day conditions of the transport market. 

Author Biography

Сергей Васильевич Шпилько, Odessa National Maritime University, str. Mechnikov, 34, Odessa, 65011

Applicant

Department "Organization of customs control on transport"

References

  1. Онищенко, С. П. Оптимизация маршрутов доставки грузов с использованием вероятностного подхода [Текст]/ С. П. Онищенко, Е. Л. Смольянинов // Вісник Донецького національного університету, сер.: Економіка і право. – 2012. – Вып. 2. – С. 87–89.
  2. Онищенко, С.П. Моделирование производственно-распределительных вертикально-интегрированных структур [Текст] / С. П. Онищенко, В. Ю. Смрковская // Вісник Одеського національного морського університету. – 2012. – № 35. – С. 188 – 202.
  3. Онищенко, С. П. Моделирование оптимальной траектории развития предприятия с учетом вероятностной природы внешних условий и упущенных выгод [Текст] / С. П. Онищенко, Ю. Г. Лысенко // Модели управления в рыночной экономике: сб. науч. тр. ДонНУ. – 2009. – Вып. 12. – С. 140–152.
  4. Онищенко, С. П. Формирование оптимального состава программы развития предприятия [Текст] / С. П. Онищенко, Е. С. Арабаджи // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2011. – №6/3 (54). – С. 60-66. Режим доступу : URL : http://journals.uran.ua/eejet/article/view/2251
  5. Панибратец, Н. А. К вопросу о структуре показателей вероятности случая несохранности грузов [Текст] / Н. А. Панибратец // Экономика и эксплуатация морского транспорта. – М: Транспорт, 1969. – №7. – С.61-65.
  6. Бауэрсокс, Д. Дж. Логистика: интегрированная цепь поставок [Текст] : пер. с англ / Д. Дж. Бауэрсокс, Д. Д.Клосс. – М.: ЗАО "Олимп-Бизнес", 2001. – 640 с.
  7. Постан, М. Я. Экономико-математические модели смешанных перевозок [Текст] / М. Я.Постан. – Одесса: Астропринт, 2006. – 376 с.
  8. Смрковская, В. Ю. Методические основы формирования систем доставки грузов с использованием средств укрупнения [Текст]: автореф. дис.... канд. техн. наук 05.22.01 / В. Ю.Смрковская; Одесский национальный морской университет. – Одесса, 2007. – 23 с.
  9. Смрковская, В. Ю. Моделирование процесса формирования схем доставки грузов [Текст] / В. Ю. Смрковская // Вестник ОНМУ. – Одесса: ОНМУ, 2007. – №21. – С.155-171
  10. Онищенко, С. П. Моделирование процесса формирования интегрированных систем доставки грузов [Текст] / С. П.Онищенко, В. Ю. Смрковская // Вестник ОНМУ. – Одесса: ОНМУ, 2010. – № 30 – С.142-149.
  11. Гольштейн, Е. Г. Задачи линейного программирования транспортного типа [Текст] / Е. Г. Гольштейн, Д. Б.Юдин. – М.: Наука, 1969. – 382 с.
  12. Onishchenko, S. P., Smol'ianinov, E. L. (2012). Optimizatsiia marshrutov dostavki hruzov s ispol'zovaniem veroiatnostnoho podkhoda. Vіsnik Donets'koho natsіonal'noho unіversitetu, ser.: Ekonomіka і pravo, Vyp. 2, 87-89.
  13. Onishchenko, S. P., Smrkovskaia, V. Yu. (2012). Modelirovanie proizvodstvenno-raspredelitel'nykh vertikal'no-intehrirovannykh struktur. Vіsnik Odes'koho natsіonal'noho mors'koho unіversitetu, 35, 188-202.
  14. Onishchenko, S. P., Lysenko, Yu. H. (2009). Modelirovanie optimal'noi traektorii razvitiia predpriiatiia s uchetom veroiatnostnoi prirody vneshnikh uslovii i upushchennykh vyhod. Modeli upravleniia v rynochnoi ekonomike: sb. nauch. tr. DonNU, Vyp. 12, 140-152.
  15. Onishchenko, S., Arabadzhi, E. (2012). Formation of the optimal enterprise development program. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 6(3(54)), 60-66.
  16. Panibratets, N. A. (1969). K voprosu o strukture pokazateley veroyatnosti sluchaya nesokhrannosti gruzov. Ekonomika i ekspluatatsiya morskogo transporta, 7, 61-65.
  17. Bauersoks, D. J. (2001). Logistika: integrirovannaya tsep' postavok. Moscow, "Olimp-Biznes", 640.
  18. Postan, M. Ya. (2006). Ekonomiko-matematicheskiye modeli smeshannykh perevozok. Odessa: Astroprint, 376.
  19. Smrkovskaya, V. Yu. (2007). Metodicheskiye osnovy formirovaniya sistem dostavki gruzov s ispol'zovaniyem sredstv ukrupneniya. Odessa, 23.
  20. Smrkovskaya, V. Yu. (2007). Modelirovaniye protsessa formirovaniya skhem dostavki gruzov. Vestnik ONMU, 21, 155-171.
  21. Onyshchenko, S. P., Smrkovskaya, V. Yu. (2010). Modelirovaniye protsessa formirovaniya integrirovannykh sistem dostavki gruzov. Vestnik ONMU, 30, 142-149.
  22. Gol'shteyn, Ye. G. (1969). Zadachi lineynogo programmirovaniya transportnogo tipa. Moscow: Nauka, 382.

Published

2013-09-11

How to Cite

Шпилько, С. В. (2013). Risks of transportation in the formation of system cargo delivery. Technology Audit and Production Reserves, 5(3(13), 59–62. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.18581

Issue

Section

Materials of scientific conference