Knowledge manadgement in national practic

Authors

  • Алла Степанівна Полянська Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas Karpatska str., 15, Ivano-Frankоvsk, Ukraine, 76019, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19643

Keywords:

knowledge, development, information, data, management, learning, strategy of knowledge management

Abstract

The article considers the using of key concepts of knowledge management in domestic practice. The main purpose of this investigation is the selection of main guidelines of realization of indicated conception in enterprises and substantiation the ways of this process activate. This article selects the main approaches to the formation of knowledge management strategies, based on the using of information technology and human resource. Using of knowledge management technologies permit to increase the quality and efficiency of management decisions, to improve the response on changes in the environment of the enterprise, the quality of customer service. The presented methodology of inculcation of knowledge management allows complex use of enterprise resource capabilities to convert them in to potential of development. The results of investigation can be used by managers and employees in the field of personnel management. We offer successive overcoming of barriers on the way of using of knowledge management elements in enterprises and focus attention on the principle of learning.

Author Biography

Алла Степанівна Полянська, Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas Karpatska str., 15, Ivano-Frankоvsk, Ukraine, 76019

Doctor of economic, associate professor

Head of department of management and administration

References

  1. Regan, E. The evolving concept and practice of knowledge management: seeking a common understanding and definition [Елекронний ресурс] / E. Regan. – 2007. – Режим доступу: www/ URL: http://www.irma-international.org/viewtitle/33390/
  2. Зеленцова, М. Г. Семантичний простір концепту "менеджмент знань" [Елекронний ресурс]/ М. Г. Зеленцова // Вісник Дніпропетровського університету. Серія: "Мовознавство". – 2011. – Вип. 17, Т. 3. – Режим доступу: www/ URL: http://archive.nbuv.gov.ua
  3. Управление знаниями [Елекронний ресурс]. – Режим доступу: www/ URL: http://www.netcoach.eu.com/index.php?id=242.
  4. Андрусенко, Т. Интеграция знаний предприятия [Елекронний ресурс]/ Т. Андрусенко // Корпоративные системы. – № 2. – 2004. – Режим доступу: www/ URL: http://www.management.com.ua/ims/ims093.html.
  5. Wiig, K. Supporting knowledge management: a selection of methods and techniques [Електронний ресурс] / К. Wiig // Expert Systems With Applications. – 1997. – Vol. 13, No 1. – pp. 15-27. – Режим доступу: www/ URL: wwwhcs.science.uva.nl
  6. Вавжиняк, Б. Управління знаннями – виклик майбутнього [Елекронний ресурс]/ Б. Вавжиняк. – Режим доступу: www/ URL: http://www.management.com.ua/hrm/hrm016.html
  7. Литвин, В. В. Технології менеджменту знань [Текст]: навч. посібник / В. В. Литвин; за заг. ред. В. Пасічника. – 2-ге вид. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 260 с.
  8. ІТ-технологии [Елекронний ресурс]. – Режим доступу: www/ URL: http://www.irkinfo.ru/.
  9. Верба, В. А. Управління розвитком компанії [Текст]: навч. посібник / В. А. Верба, О. М. Гребешкова. – К.: КНЕУ, 2011. – 482 с.
  10. Хмельницький, Г. Камни преткновения оценки эффективности обучения [Елекронний ресурс]/ Г. Хмельницький. – Режим доступу: www/ URL: http://www.hrm.ua/article/.
  11. Regan, E. (2007). The evolving concept and practice of knowledge management: seeking a common understanding and definition. Available: http://www.irma-international.org/viewtitle/33390/
  12. Zelencova, M. G. (2011). Semantychniy prostir conceptu "menedgmentu znan". Visnyk Dnipropetrovskogo universytetu. Seriya "Movoznavstvo", Vyp. 17, T. 3. Available: http://archive.nbuv.gov.ua
  13. Upravlenie znaniyami. Available: http://www.netsoash.eu.som/index.php?id
  14. Andrusenko, T. (2004). Integratsiya znan predpriyatiya. Korporativnie sistemi, №2. Available: http://www.management.com.ua/ims/ims093.html.
  15. Wiig, K. (1997). Supporting knowledge management: a selection of methods and techniques. Expert Systems With Applications, vol. 13, No 1, 15-27. Available: wwwhcs.science.uva.nl
  16. Vavzhinyak, B. Upravlinnya znaniyami - viklik maybutn'ogo. Available: http://www.management.com.ua/hrm/hrm016.html.
  17. Lytvyn, V.; Pasichnyk, V. (2013). Tehnologiyi menedgmentu znan. Ed. 2. Lviv Polytechnic National University Publishing House, 260.
  18. ІТ-tehnologiyi. Available: http:// www.irkinfo.ru/
  19. Verba, V. A. (2011). Upravlinnya rozvytkom kompaniyi. KNEU, 482.
  20. Khmelnitskii, G. Kamni pretknoveniya otsenki effektivnosti obucheniya. Available: http://www.hrm.ua/article/

Published

2013-12-23

How to Cite

Полянська, А. С. (2013). Knowledge manadgement in national practic. Technology Audit and Production Reserves, 6(6(14), 32–34. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19643