Автоматизація побудови матриці відповідності «дисципліни – компетентності» (на прикладі освітньої програми «фінансове посередництво»)

Автор(и)

  • Людмила Валентинівна Жураховська Київський національний торговельно-економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-3745-0155

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.237758

Ключові слова:

матриця відповідностей «Дисципліни – Компетентності», реляційна модель баз даних, логічні елементи моделі, тип зв’язків «багато-до-багатьох».

Анотація

Об’єктом даного дослідження є автоматизація побудови матриці відповідностей «Дисципліни – Компетентності» – зв’язків між переліком обов’язкових та вибіркових дисциплін освітньої програми згідно навчального плану та набором компетентностей випускника, що вимагає Стандарт вищої освіти. Розробка освітньої програми включає поєднання дисциплін із «Програмними результатами», які наведені у Стандарті.

Одним найбільш проблемних місць є трудомісткість процесу «протягування» зв’язків від «Загальних компетентностей» (ЗК) й «Спеціальних компетентностей» (СК) дисциплін до «Програмних результатів» (ПР). В роботі ця проблема розглядається на базі Освітньо-професійної програми (ОПП) «Фінансове посередництво» освітнього ступеня «магістр» спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» галузі знань 07 «Управління та адміністрування» кафедри банківської справи Київського національного торговельно-економічного університету (КНТЕУ, Україна).

В ході дослідження використовувалися методи, що полягають у використанні дизайну зв’язків між логічними елементами («сутностями») моделі даних (Entity-Relationship Model). Для розробки матриці відповідностей «Дисципліни – Компетентності» в роботі запропонований програмний застосунок на основі Excel (далі «Застосунок»), що дозволяє автоматизувати побудову таких зв’язків.

Отримано значне зниження трудомісткості підготовки освітніх програм гарантами та групами підтримки. Це пов'язано з тим, що запропонований в роботі Застосунок має ряд особливостей використання, зокрема автоматизує побудову матриць відповідностей «Дисципліни – Компетентності».

Запропонований в роботі метод автоматизації побудови матриць відповідностей «Дисципліни – Компетентності» був успішно апробований автором при формуванні освітньо-професійних програм КНТЕУ «Фінансове посередництво», «Управління банківським бізнесом» та «Фінансове брокерство». Таким чином, Застосунок є універсальним і може бути використаний гарантами та групами підтримки для побудови Матриць відповідності освітніх програм інших спеціалізацій та спеціальностей.

Біографія автора

Людмила Валентинівна Жураховська, Київський національний торговельно-економічний університет

Кандидат економічних наук, МВА, доцент, гарант програми «Фінансове посередництво» освітнього ступеня «магістр»

Кафедра банківської справи

Посилання

  1. Stiglitz, J. (1979). Equilibrium in Product Markets with Imperfect Information. American Economic Review, 69 (2), 339–345.
  2. Spilna deklaratsiia ministriv osvity Yevropy «Yevropeiskyi prostir u sferi vyshchoi osvity» (1999). Bolonia. 19.06.1999. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_525#Text Last accessed: 28.02.2021
  3. Mazaraki, A., Sonko, Yu., Novikova, N. (2020). Tsyfrovi determinanty trendiv pidhotovky fakhivtsiv. Visnyk Kyiv. nats. torh.-ekon. un-tu, 2, 5–20.
  4. Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 072 «Finansy, bankivska sprava ta strakhuvannia» dlia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity (2019). Nakaz MON No. 866. 20.06.2019. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/072-finansi-bankivska-sprava-ta-strakhuvannya-magistr.pdf Last accessed: 12.02.2020
  5. Informatsiinyi paket. Yevropeiska kredytno-transferna systema (YeKTS). Spetsializatsiia «Finansove poserednytstvo» OS «mahistr». Kafedra bankivskoi spravy Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu (2021). KNTEU, 73. Available at: https://knute.edu.ua/file/Mjg1OA==/5cbdf475da0c95e9bcb7d993aedd09a3.pdf
  6. Akerlof, G. A. (1970). The Market for «Lemons»: Quality Uncertainty and the Market Mechanism. The Quarterly Journal of Economics, 84 (3), 488–500. doi: http://doi.org/10.2307/1879431
  7. Spense, M. (1974). Market Signaling: Informational Transfer in Hiring and Related Processes. Cambridge: Harvard University Press.
  8. Lopushniak, H. S., Rybchanska, Kh. V. (2018). Vyshcha osvita Ukrainy: derzhavne rehuliuvannia ta perspektyvy rozvytku. Lviv: Liha Pres», 283.
  9. Vozniak, O. (2019). Analiz zmistu definitsii «kompetentnist» ta «kompetentsiia» v aspekti kompetentnisnoho pidkhodu do navchannia. Vyshcha shkola, 10, 66–75.
  10. Pometun, O. I.; Ovcharuk O. V. (Ed.) (2004). Teoriia ta praktyka poslidovnoi realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v dosvidi zarubizhnykh krain. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy. Kyiv: K.I.S., 16–25.
  11. Antoniuk, L. L., Vasylkova, N. V., Ilnytskyi, D. O., Kulaha, I. V., Turchaninova, V. Ye. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii osviti: svitovyi dosvid. Kyiv: KNEU, 61.
  12. Holovan, M. (2011). Systema kompetentsii vypusknyka vyshchoho navchalnoho zakladu napriamu pidhotovky «Finansy i kredyt». Vyshcha shkola, 9, 27–38. Available at: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57293 Last accessed: 01.03.2021
  13. Hrytsiv, V. B. (2013). Osoblyvosti zmistu i struktury profesiino-etychnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv bankivskoi spravy. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina», 2 (8), 60–61.
  14. Lychko, L. Ya. (2002). Peredumovy uspishnosti formuvannia profesiino oriientovanoi kompetentsii v hovorinni maibutnikh menedzheriv – ekonomistiv. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho linhvistychnoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia, 5, 71–76.
  15. Lisna, R. P., Tryhub, V. O. (2012). Formuvannia profesiinoi kompetentsii u protsesi praktychnoho navchannia. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky, 2 (13), 330–334.
  16. Ziniuk, O. L. (Ed.) (2019). Prohramy hendernykh studii v ukrainskykh universytetakh. Ivano-Frankivsk: DVNZ «Prykarpatskyi natsionalnyi universytet im. V. Stefanyka», 789.
  17. Pavelchak, A. H., Samotyi, V. V., Dzelendziak, U. Yu. (2011). Bazy danykh ta znan. Lviv: Lvivska politekhnika, 115. Available at: https://ua1lib.org/book/3266180/92872a?regionChanged=&redirect=194346897 Last accessed: 28.02.2021
  18. Zhurakhovska, L. V. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv finansovoho rynku v Ukraini: Analiz zrushen u strukturi rynku pratsi, stratehiia ta vidpovidni tendentsii. Shliakhy rozvytku nauky v suchasnykh kryzovykh umovakh. Vol. 1. Dnipro, 400–401. Available at: http://www.wayscience.com/wp-content/uploads/2020/06/Tom.1-28.05.2020-29.05.2020.pdf
  19. Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2145-19 Last accessed: 30.01.2021
  20. International Standard Classification of Occupations: ISCO-08. International Labour Office. Vol. 1 (2012). Geneva: ILO, 433. Available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_172572.pdf Last accessed: 28.02.2021

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-31

Як цитувати

Жураховська, Л. В. (2021). Автоматизація побудови матриці відповідності «дисципліни – компетентності» (на прикладі освітньої програми «фінансове посередництво»). Technology Audit and Production Reserves, 4(4(60), 15–18. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.237758

Номер

Розділ

Економічна кібернетика: Звіт про науково-дослідну роботу