Establishing the connection between road-traffic operating conditions of motor vehicles of internal forces and traffic safety in settlements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.25289

Keywords:

traffic control, traffic safety in settlements, special-purpose wheeled vehicles

Abstract

The ways of improving the system for evaluating operating conditions of special-purpose wheeled vehicles of internal forces when executing service-combat missions are outlined.

The efficiency of using special-purpose wheeled vehicles, which is connected with the need to predict operating indicators that directly depend on the operating conditions, is evaluated in the paper. However, today there is no scientifically sound methodological apparatus that would allow to take into account operating conditions, specific to executing service-combat missions by internal forces, when planning the use of special-purpose wheeled vehicles.

The most appropriate way is the analytical modeling of the movement of special-purpose wheeled vehicles on a street-road network with considering the main operating parameters.

Implementing the obtained results will allow to develop simple and at the same time effective methods for calculating operating costs, service life, and provide an opportunity to improve the efficiency of organizing the operation of vehicles through developing rational rules and regulations for the transport operation.

Author Biography

Роман Іванович Топчій, Academy of Interior Troops Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Plosha Povstanya 3, Kharkiv, 61000

Ph.D  

Department of maintenance and repair of cars and military vehicles

References

  1. Топчій, Р. І. Удосконалення методики розрахунку впливу дорожніх умов на рівень безпеки дорожнього руху в Україні [Текст]/ І. К. Шаша, Р. І. Топчій// Вісник СевНТУ. – 2011. – № 121. – С. 30-34.
  2. Кириченко, І. О. Методологічні засади організації і забезпечення спеціальних операцій при вирішенні завдань локалізації та припинення внутрішніх збройних конфліктів [Текст]/ І. О. Кириченко, І. І. Мусієнко, І. А. Пегахін// Честь і закон. – 2003. – Вип. 4. – С. 22-28.
  3. Клішин, В. М. Методика оцінювання службово-бойових можливостей частини внутрішніх військ щодо виконання завдання у спеціальній операції з припинення заворушень [Текст]: дис. … к.військ.н. : спец. 21.07.05 «Службово-бойова діяльність сил охорони правопорядку»/ В. М. Клішин. – Х., 2009. – 221 с.
  4. Шаша, И. К. Анализ и меры предупреждения дорожно-транспортных происшествий с участием неисправных автомобилей [Текст]/ И. К. Шаша, Г. И. Фесенко// Вестник ХНАДУ. – 2004. – Вып. 25.– С. 95-98.
  5. Говорущенко, Н. Я. О классификации условий работы транспортных машин [Текст]/ Н. Я. Говорущенко, С. Н. Мастепан// Вестник ХНАДУ. – 2003. – Вып. 21. – С. 33-36.
  6. Бабков, Ф. Н. Дорожные условия и безопасность движения [Текст]/ Ф. Н. Бабков. – М.: Транспорт, 1993. – 271 с.
  7. Нутович, А. А. Модель динамики движения автомобилей по разнопрофильным дорогам [Текст]/ А. А. Нутович, А. Е. Колесников, В. Д. Гогунский// Труды Одесского политехнического университета. – 2000. – Вып. 2 (11). – С. 124-127.
  8. Дрю, Д. Теория транспортных потоков и управление ними [Текст]: пер. с англ./ Д. Дрю. – М.: Транспорт, 1972. – 424 с.
  9. Нефедов, А. Ф. Определение показателей движения автомобилей методами математической теории экстремальных экспериментов [Текст]/ А. Ф. Нефедов, Л. Н. Шопяк// Труды ГСКБ по автобусам. – Львов, 1970. – Вып. 5. – С. 64-73.
  10. Говорущенко, Н. Я. Системотехника проектирования транспортных машин [Текст]: учеб. пособ./ Н. Я. Говорущенко, А. Н. Туренко. – изд. 3-е, испр. и доп. – Х.: ХНАДУ, 2004. – 208 с.
  11. Shasha, I. K., Topchiy, R. I. (2011). Udoskonalennia metodyky rozrakhunku vplyvu dorozhnikh umov na riven' bezpeky dorozhn'oho rukhu v Ukraini. Visnyk SevNTU, № 121, 30-34.
  12. Kyrychenko, I. O., Musiienko, I. I., Pehakhin, I. A. (2003). Metodolohichni zasady orhanizatsii i zabezpechennia spetsial'nykh operatsii pry vyrishenni zavdan' lokalizatsii ta prypynennia vnutrishnikh zbroinykh konfliktiv. Chest' i zakon, Vyp. 4, 22-28.
  13. Klishyn, V. M. (2009). Metodyka otsiniuvannia sluzhbovo-boiovykh mozhlyvostei chastyny vnutrishnikh viis'k shchodo vykonannia zavdannia u spetsial'nii operatsii z prypynennia zavorushen'. Kh., 221.
  14. Shasha, I. K., Fesenko, H. I. (2004). Analyz y mery preduprezhdenyia dorozhno-transportnykh proysshestvyi s uchastyem neyspravnykh avtomobylei. Vestnyk KhNADU, Vyp. 25, 95-98.
  15. Hovorushchenko, N. Ya., Mastepan, S. N. (2003). O klassyfykatsyy uslovyi raboty transportnykh mashyn. Vestnyk KhNADU, Vyp. 21, 33-36.
  16. Babkov, F. N. (1993). Dorozhnye uslovyia y bezopasnost' dvyzhenyia. M.: Transport, 271.
  17. Nutovych, A. A., Kolesnykov, A. E., Hohunskyi, V. D. (2000). Model' dynamyky dvyzhenyia avtomobylei po raznoprofyl'nym doroham. Trudy Odesskoho polytekhnycheskoho unyversyteta, Vyp. 2(11), 124-127.
  18. Driu, D. (1972). Teoryia transportnykh potokov y upravlenye nymy. Translation from English. M.: Transport, 424.
  19. Nefedov, A. F., Shopiak, L. N. (1970). Opredelenye pokazatelei dvyzhenyia avtomobylei metodamy matematycheskoi teoryy ekstremal'nykh eksperymentov. Trudy HSKB po avtobusam, Vyp. 5, 64-73.
  20. Hovorushchenko, N. Ya., Turenko, A. N. (2004). Systemotekhnyka proektyrovanyia transportnykh mashyn. Ed. 3. Kh.: KhNADU, 208.

Published

2014-05-29

How to Cite

Топчій, Р. І. (2014). Establishing the connection between road-traffic operating conditions of motor vehicles of internal forces and traffic safety in settlements. Technology Audit and Production Reserves, 3(1(17), 45–47. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.25289

Issue

Section

Technology audit