Impact of globalization on ukrainian retail trade

Authors

  • Ігор Вікторович Юрко Universities Ukoopspilka "Poltava University of Economics and Trade" Str. Petrovsky, 29, 149 Poltava, Ukraine, 36002, Ukraine
  • Людмила Василівна Іржавська Universities Ukoopspilka "Poltava University of Economics and Trade" Str. Combs, 24b, Poltava, Ukraine, 36002, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.25389

Keywords:

trade, network, retail, market, macro environment, globalization, entrepreneurship, business, promotion, consumer

Abstract

The impact of globalization on Ukrainian retail trade was determined. In recent years, trade has become not only an integral part of the economic structure, but also the way of impact on society. The retail sector acquires more and more important role − as the most important economic activity.

Economic transformations, taking place in the country, in recent years has greatly changed the face of consumer market by increasing the number of producers, product saturation and enhancing the competition among sellers.

In Ukraine, the process of globalization in retail trade has began in the late 1990s with the opening of the first supermarkets and hypermarkets now known as retail trade networks in the capital and cities with populations of over one million, and their subsequent distribution in major regional centers.

The increase in real incomes and the ability of consumer buyers to get loans has become the main factors, promoting the development of network trade.

In recent years, there has been a positive dynamic of growth in retail trade turnover, influenced either by global trends or specific features of Ukrainian retail development. Due to the presence of large retailers, the level of market concentration increases. A technical advantage of large retailers provides the cost efficiency.

The results have shown that due to the presence of large retailers, the level of market concentration increases. The technical advantage of large retailers provides the cost efficiency.

Author Biographies

Ігор Вікторович Юрко, Universities Ukoopspilka "Poltava University of Economics and Trade" Str. Petrovsky, 29, 149 Poltava, Ukraine, 36002

Candidate of economic sciences, associate professor

business and entrepreneurship

Людмила Василівна Іржавська, Universities Ukoopspilka "Poltava University of Economics and Trade" Str. Combs, 24b, Poltava, Ukraine, 36002

Assistant

Business and entrepreneurship

References

  1. Мазаракі, А. А. Всі дороги ведуть ... до торгівлі [Електронний ресурс]/ А. А. Мазаракі// Вісник пенсійного фонду України. – 2006. – №9. – Режим доступу: www/ UPL: http://www.vpf.com.ua/. – 20.05.2015.
  2. Апопій, В. В. Сучасні проблеми та стратегічні пріоритети розвитку внутрішньої торгівлі України [Текст]/ В. В. Апопій// Вісник Донецького державного університету економіки і торгівлі ім. Туган-Барановського. – 2005. – №4. – С. 145-153.
  3. Черкасов, А. Современный ритейл – инновации, интеграция и гибкость [Текст]/ А. Черкасов// Мое дело. Магазин. – 2008. – № 3. – С. 48-49.
  4. Корсак, В. І. Вплив глобалізаційних процесів на становлення регіональних роздрібних мереж [Текст]/ В. І. Корсак// Регіональна економіка. – 2012. – № 3. – С. 191-196.
  5. Лігоненко, Л. Інноваційний вектор розвитку торгівлі в Україні [Текст]/ Л. Лігоненко, Г. Красневич// Товари і ринки. – 2011. – № 1. – С. 7-14.
  6. Дідківська, Л. Еволюція форматів торгівлі та модифікація конкурентних відносин [Текст]/ Л. Дідківська// Підприємництво, господарство і право. — 2007. – № 6. – С. 156-158.
  7. Краснокутська, Н. С. Характерні ознаки потенціалу торговельних підприємств в Україні [Текст]/ Н. С. Краснокутська// Вісник ДонНУЕТ. — 2008. – № 3(39). – С. 192-199.
  8. Тараненко, О. О. Тенденції та чинники розвитку роздрібної торгівлі України [Текст]/ О. О. Тараненко// Економічний простір. – 2012. – № 64. – С. 126-131.
  9. Селезнева, И. Развитие мировых розничных сетей [Текст]/ И. Селезнева// Маркетинг. – 2003. – № 5. – С. 92-102.
  10. В какие страны хотят ритейлеры? [Текст]/ Новый маркетинг. – 2010. – № 12. – С. 12.
  11. Державна служба статистики України. Статистична інформація – Споживчий ринок – Обсяги обороту роздрібної торгівлі за періоди 2007-2013 рр. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www/ UPL: http://www.ukrstat.gov.ua/. – 20.05.2015.
  12. Обзор рынка продовольственного ритейла Украины [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www/ UPL: http://www allretail.сom.ua/analytics/overviews/. – 20.05.2015.
  13. Состояние рынка. Статистика франчайзинга в Украине 2012 г. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www/ UPL: http://www.franchising.org.ua/franchajzing/sostojanie-rynka.html. – 20.05.2015.
  14. Берман, Б. Розничная торговля: стратегический подход [Текст]: пер. с англ./ Б. Берман, Дж. Эванс. – М.: Издательский дом "Вильямс", 2003. – 1184 с.
  15. Пора подумать о потребителях [Электронный ресурс]/ Эксперт. – 2011. – № 8. – Режим доступа: www/ UPL: http://expert.ru/expert/2011/08/pora-podumat-o-potrebitelyah/. – 20.05.2015.
  16. Mazaraki, A. A. (2006). Vsi dorohy vedut' ... do torhivli. Visnyk pensiinoho fondu Ukrainy, №9. Available: http://www.vpf.com.ua/. Last accessed 20.05.2015.
  17. Apopii, V. V. (2005). Suchasni problemy ta stratehichni priorytety rozvytku vnutrishn'oi torhivli Ukrainy. Visnyk Donets'koho derzhavnoho universytetu ekonomiky i torhivli im. Tuhan-Baranovs'koho, №4, 145-153.
  18. Cherkasov, A. (2008). Sovremennyi ryteil – ynnovatsyy, yntehratsyia y hybkost'. Moe delo. Mahazyn, № 3, 48-49.
  19. Korsak, V. I. (2012). Vplyv hlobalizatsiinykh protsesiv na stanovlennia rehional'nykh rozdribnykh merezh. Rehional'na ekonomika, № 3, 191-196.
  20. Lihonenko, L., Krasnevych, H. (2011). Innovatsiinyi vektor rozvytku torhivli v Ukraini. Tovary i rynky, № 1, 7-14.
  21. Didkivs'ka, L. (2007). Evoliutsiia formativ torhivli ta modyfikatsiia konkurentnykh vidnosyn. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, № 6, 156-158.
  22. Krasnokuts'ka, N. S. (2008). Kharakterni oznaky potentsialu torhovel'nykh pidpryiemstv v Ukraini. Visnyk DonNUET, № 3(39), 192-199.
  23. Taranenko, O. O. (2012). Tendentsii ta chynnyky rozvytku rozdribnoi torhivli Ukrainy. Ekonomichnyi prostir, № 64, 126-131.
  24. Selezneva, Y. (2003). Razvytye myrovykh roznychnykh setei. Marketynh, № 5, 92-102.
  25. V kakye strany khotiat ryteilery? (2010). Novyi marketynh, № 12, 12.
  26. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Statystychna informatsiia – Spozhyvchyi rynok – Obsiahy oborotu rozdribnoi torhivli za periody 2007-2013 rr. – Available: http://www.ukrstat.gov.ua/. Last accessed 20.05.2015.
  27. Obzor rynka prodovol'stvennoho ryteila Ukrayny. Available: http://www allretail.som.ua/analytics/overviews/. Last accessed 20.05.2015.
  28. Sostoianye rynka. Statystyka franchaizynha v Ukrayne 2012 h. Available: http://www.franchising.org.ua/franchajzing/sostojanie-rynka.html. Last accessed 20.05.2015.
  29. Berman, B., Evans, J. (2003). Roznychnaia torhovlia: stratehycheskyi podkhod. Translation from English. M.: Yzdatel'skyi dom "Vyl'iams", 1184.
  30. Pora podumat' o potrebyteliakh. (2011). Ekspert, № 8. Available: http://expert.ru/expert/2011/08/pora-podumat-o-potrebitelyah/. Last accessed 20.05.2015.

Published

2014-06-26

How to Cite

Юрко, І. В., & Іржавська, Л. В. (2014). Impact of globalization on ukrainian retail trade. Technology Audit and Production Reserves, 3(3(17), 10–13. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.25389

Issue

Section

Economy of enterprise