Формування собівартості продукції методами «таргет-костинг» і «кайдзен-костинг» та їх вплив на ефективність діяльності підприємства

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.323949

Ключові слова:

виробничі витрати, собівартість продукції, кайдзен-костинг, таргет-костинг, ринкова ціна продукту, промислові підприємства

Анотація

Об’єктом даного дослідження є процес формування витрат підприємств на виробництво та збут промислової продукції. Необхідність такого дослідження визначається використанням на українських промислових підприємствах застарілих методів формування собівартості продукції, в основу яких покладено фактичні витрати підприємства. Доведено, що існуючі положення директ-костингу не відтворюють положення ринкового механізму ціноутворення, так як ринкова ціна орієнтована не на фактичні витрати, а на потреби та переваги споживачів продукції. Проведено детальне дослідження існуючих методів формування собівартості продукції, серед яких особливу увагу було приділено сучасним методиками таргет-костинг та кайдзен-костинг, розроблених і широко апробованих економістами японських підприємств.

Досліджено та обґрунтовано основні переваги систем таргет-костинг та кайдзен-костинг при їх використанні в умовах української економіки. Пропоновані до використання системи передбачають на перше місце ставити не фактичні витрати, а ринкову ціну продукту, а витрати формувати вже з урахування бажаного для підприємства рівня прибутку. Такий підхід передбачає інтегральне (комплексне) використання таргет-костингу та кайдзен-костингу. Доведено, що поєднання цих двох систем дозволяє створити безперервний цикл управління виробничими витратами на всіх етапах життєвого циклу продукції. Таргет-костинг забезпечує стратегічний контроль витрат на етапі проектування продукту, тоді як кайдзен-костинг підтримує та підвищує ефективність на етапі виробництва та експлуатації. Поєднання таргет-костингу та кайдзен-костингу забезпечує суттєве підвищення ефективності діяльності промислових підприємств, є ефективним способом досягнення стратегічних і операційних цілей, підвищення конкурентоспроможності та сталого розвитку промислових підприємств. Це досягається за рахунок взаємодоповнюваності цих систем на різних етапах життєвого циклу продукції.

Біографії авторів

Петро Григорович Перерва, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор економічних наук, професор

Кафедра економіки бізнесу і міжнародних економічних відносин

Олена Іванівна Чернишенко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Аспірантка

Кафедра економіки бізнесу та міжнародних економічних відносин

Владислав Дмитрович Пономарьов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Аспірант

Кафедра економіки бізнесу та міжнародних економічних відносин

Тетяна Олександрівна Кобєлєва, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор економічних наук, професор

Кафедра економіки бізнесу та міжнародних економічних відносин

Somosi M. Veresne, University of Miskolc

Doctor of Economic Sciences, Professor, Dean of Faculty of Economics

Szabolcs Nagy, University of Miskolc

PhD, Associate Professor

Institute of Marketing and Tourism

Robertas Keršys, Kaunas University of Technology

PhD, Associate Professor

Department of Transport Engineering

Peter Reichling, Otto-von-Guericke University Magdeburg

Doctor of Economics, Professor, Head of Department

Department of Finance and Banking

Надія Петрівна Ткачова, ТОВ «ЗАУБЕР-МАНІКЮРЕ»

Кандидат економічних наук, доцент, директор

Максим Михайлович Ткачов, ТОВ «Заубер-Манікюре»

Кандидат економічних наук, доцент, директор департаменту

Департамент економіки, фінансів і права

Посилання

  1. Abate, Y. A., Mengesha, T. (2020). Factors Affecting the Successful Implementation of Kaizen in Ethiopia. The International Journal of Business & Management, 8 (1), 50–56. https://doi.org/10.24940/theijbm/2020/v8/i1/bm2001-019
  2. Biadacz, R. (2024). Application of Kaizen and Kaizen Costing in SMEs. Production Engineering Archives, 30 (1), 17–35. https://doi.org/10.30657/pea.2024.30.2
  3. Pererva, P., Ievsieiev, A., Maslak, M., Tkachov, M., Tkachova, N. (2024). Formation of intellectual property commercialization strategies. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (13 (127)), 80–91. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.296836
  4. Pererva, P., Nazarenko, S., Maistro, R., Danko, T., Doronina, M., Sokolova, L. (2021). The formation of economic and marketing prospects for the development of the market of information services. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (13 (114)), 6–16. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.245251
  5. Alosani, M. S., Al-Dhaafri, H. S. (2022). The integrated effect of Kaizen and innovation culture on the police performance: an empirical investigation. American Journal of Business, 37 (4), 153–172. https://doi.org/10.1108/ajb-02-2022-0024
  6. Kaur, M. (2014). Kaizen Costing: A Catalyst for Change and Continuous Cost Improvement. GE–International Journal of Management Research, 2 (1), 1–16. Available at: https://www.academia.edu/42193192
  7. Ramezani, A., Razmeh, A. (2014). Kaizen and Kaizen Costing. Academic Journal of Research in Business and Accounting, 2, 43–52.
  8. Ariovaldo, G., Flavio, P., Gabriel, R. (2005). Target and kaizen costing in construction. 13th Annual Conference of the International Group for Lean Construction. Sydney. Available at: https://www.researchgate.net/publication/277948788_
  9. Azimisani, A. (2021). Target-and-kaizen-costing. URL: https://www.researchgate.net/publication/353298584
  10. Pererva, P., Kobielieva, T., Glisnuza, M., Ievsieieva, O., Doronina, M., Kosenko, A. (2024). Economic and Legal Problems of the Development of the Ukrainian Small Aviation Market and Ways to Solve Them. Transport Means 2024. Proceedings of the 28th International Scientific Conference. Kaunas: KTU, 787–792. https://doi.org/10.5755/e01.2351-7034.2024.p787-792
  11. Gorodilov, M. A., Fetisova, O. A. (2015). Goal Costing-Cost of Products (Works, Services) Calculation Methods Based on Systems Target Costing and Kaizen Costing in Sphere of Information Technologies. International Business Management, 9 (5), 980–986. Available at: https://makhillpublications.co/view-article.php?doi=ibm.2015.980.986
  12. Kachalay, V. V. (2013). Kaizen Costing: Experience and Prospects of Implementation at Industrial Enterprises of Ukraine. Biznes Inform, 8, 273–277. Available at: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2013-8_0-pages-273_277.pdf
  13. Spasić, K., Novićević Čečević, B., Antić, L. (2024). The impact of digitization of the cost accounting system on organizational efficiency and effectiveness in the healthcare sector of the Republic of Serbia. BizInfo Blace, 15 (2), 39–47. https://doi.org/10.5937/bizinfo2402039s
  14. Pererva, P., Maslak, M. (2022). Commercialization of intellectual property objects in industrial enterprises. Problems and Perspectives in Management, 20 (3), 465–477. https://doi.org/10.21511/ppm.20(3).2022.37
  15. Masadeh, A., Jrairah, T., Almasria, N. (2023). The Impact of Applying the Target Cost Approach on Products’ Structure (Products Pricing, Development and Quality). International Journal of Professional Business Review, 8 (6), e02086. https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i6.2086
  16. Maslak, M., Pererva, P. (2023). Formation of economic and legal measures for the development of the market of intellectual property objects. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (13 (121)), 113–124. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.273850
  17. Narsaiah, N. (2020). Application of Target Costing and Performance Analysis: Evidence from Indian Automobile Industry. Journal of Accounting Finance and Auditing Studies (JAFAS), 6 (3), 148–174. https://doi.org/10.32602/jafas.2020.022
  18. Pererva, P., Besprozvannykh, O., Tiutlikova, V., Kovalova, V., Kudina, O., Dorokhov, O. (2019). Improvement of the Method for Selecting Innovation Projects on the Platform of Innovative Supermarket. TEM Journal, 454–461. https://doi.org/10.18421/tem82-19
  19. Khoruzhy, L. I., Katkov, Y. N., Romanova, A. A. (2020). Use of target-costing and kaizen-costing to ensure effective cost management in interorganizational relations of agribusiness organizations. Buhuchet v Sel’skom Hozjajstve (Accounting in Agriculture), 11, 24–34. https://doi.org/10.33920/sel-11-2011-03
  20. Pererva, P., Kobieliev, V., Maslak, M., Maslak, O., Kobielieva, A. (2022). Intellectual and Innovative Directions of Improving the Market Characteristics of Asynchronous Electric Motors. 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), 1–6. https://doi.org/10.1109/mees58014.2022.10005691
  21. Gabriel, R., Ariovaldo, G. (2006). Target and kaizen costing implementation in construction. 14th Annual Conference of the International Group for Lean Construction. Santiago. Available at: https://www.researchgate.net/publication/237569619
  22. Aqeel, S. M. (2021). The role of target costing in restructuring production costs to reach a competitive price: A case study in one of the Iraqi factories. Journal of Economics, Entrepreneurship and Law, 11 (1), 81–94. https://doi.org/10.18334/epp.11.1.111509
  23. Brown, D. A., Booth, P., Giacobbe, F. (2004). Technological and organizational influences on the adoption of activity‐based costing in Australia. Accounting & Finance, 44 (3), 329–356. https://doi.org/10.1111/j.1467-629x.2004.00118.x
  24. Omotayo, T., Kulatunga, U., Awuzie, B. (2022). Modern Methods of Cost Control. Continuous Cost Improvement in Construction, 70–84. https://doi.org/10.1201/9781003176077-6
  25. Omotayo, T., Kulatunga, U., Awuzie, B. (2022). Construction Cost Management Methods. Continuous Cost Improvement in Construction, 42–56. https://doi.org/10.1201/9781003176077-4
  26. Terzi, A. (2021). A discussion on the problems and multi-dimensional reasons in target costing applications. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 14 (1), 363–396. https://doi.org/10.29067/muvu.643749
  27. Maslak, M., Yakovenko, Y., Maslak, O., Pererva, P., Grishko, N. (2022). Problems of Intellectual Property in the Information Economy Through the Prism of Artificial Intelligence as a Dual-Purpose Technology. 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES). Kremenchuk, 1–5. https://doi.org/10.1109/mees58014.2022.10005671
  28. Pererva, P., Maslak, M., Nagy, S., Kosenko, O., Kobielieva, T.; Semenov, A., Yepifanova, I., Kajanová, J. (Eds.) (2024). Economic Assessment of Outsourcing of Intellectual and Information Technologies. Data-Centric Business and Applications. Cham: Springer, 147–186. https://doi.org/10.1007/978-3-031-54012-7_7
  29. Singh, S., Kumar, M. (2014). Integration of Quality Function Deployment and Target Costing. Intern. Journal of Computer Applications, 16–19. Available at: https://www.researchgate.net/publication/304395289
  30. Rattray, C. J., Lord, B. R., Shanahan, Y. P. (2007). Target costing in New Zealand manufacturing firms. Pacific Accounting Review, 19 (1), 68–83. https://doi.org/10.1108/01140580710754656
  31. Egbuhuzor, C., Rumuolumeni, P. (2019). Target costing and value engineering. Available at: https://www.researchgate.net/publication/335224106_Target_costing_and_value_engineering
  32. Sani, A. A. (2021). Target and Kaizen Costing. Available at: https://www.researchgate.net/publication/353298584
  33. Pererva, P., Marchuk, L., Novik, I., Dolyna, I., Suslikov, S., Maistro, R. (2024). Study of the Theoretical and Methodological Essence of Transport Technologies. Transport Means 2024. Proceedings of the 28th International Scientific Conference. Kaunas: KTU, 137–142. https://doi.org/10.5755/e01.2351-7034.2024.p137-142
  34. Arya, A. K., Choudhary, S. (2015). Assessing the application of Kaizen principles in Indian small-scale industry. International Journal of Lean Six Sigma, 6 (4), 369–396. https://doi.org/10.1108/ijlss-11-2014-0033
  35. Kern, A., Soares, A., Formoso, C. (2006). Introducing Target Costing in Cost Planning and Control: a case study in a Brazilian Construction Firm. Construction in Developing Economies: New Issues and Challenges. Available at: https://www.researchgate.net/publication/335025726
  36. Lueg, R. (2020). Target costin in electronics manufacturing – A case study. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3864422
  37. Asiedu, Y., Gu, P. (1998). Product life cycle cost analysis: State of the art review. International Journal of Production Research, 36 (4), 883–908. https://doi.org/10.1080/002075498193444
  38. Dhillon, B. S. (2009). Life Cycle Costing Fundamentals. CRC Press, 224. https://doi.org/10.1201/9781439816899
  39. Kádárová, J., Kobulnický, J., Teplicka, K. (2015). Product Life Cycle Costing. Applied Mechanics and Materials, 816, 547–554. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/amm.816.547
Formation of production cost by the methods of “target costing” and “kaizen costing” and their impact on the enterprise efficiency

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Як цитувати

Перерва, П. Г., Чернишенко, О. І., Пономарьов, В. Д., Кобєлєва, Т. О., Veresne, S. M., Nagy, S., Keršys, R., Reichling, P., Ткачова, Н. П., & Ткачов, М. М. (2025). Формування собівартості продукції методами «таргет-костинг» і «кайдзен-костинг» та їх вплив на ефективність діяльності підприємства. Technology Audit and Production Reserves, 1(4(81), 20–27. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.323949

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством