Прийняття рішення про визначення напрямку стратегічного розвитку підприємства в межах диверсифікації його діяльності

Автор(и)

  • Христина Ярославівна Залуцька Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-4342-4925
  • Тетяна Олександрівна Маслак Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-9815-4387
  • Микола Олексійович Кособуцький Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0008-2930-1815
  • Дмитро Вікторович Стефанцов Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0001-9454-5145

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.323974

Ключові слова:

стратегічний напрямок розвитку, стратегічна спроможність, стратегічна спрямованість, конкурентна позиція, диверсифікація

Анотація

Забезпечення стійких конкурентних позицій підприємства в довгостроковій перспективі можливо за рахунок вдало обраного напрямку його стратегічного розвитку. Результативність обраного напрямку  підсилюється ефективно обраною, на основі конкретної спрямованості підприємства, стратегії його розвитку. Однак розвиток сучасних підприємств характеризується динамічністю та значною нестабільністю, що зумовлює необхідність коригування обраної стратегії в процесі її реалізації відповідно зміни умов функціонування підприємства. Для оперативності і ефективності, коригувальні заходи повинні відбуватися із врахуванням меж власної стратегічної спроможності. Об’єктом дослідження є процес визначення напрямку стратегічного розвитку підприємства залежно його стратегічної спроможності та спрямованості. У результаті дослідження визначено, що основою оперативного вибору стратегічного напрямку розвитку підприємства є опорна інформація, яка формується на основі ключових аспектів існування підприємства та визначає його стратегічну спрямованість. Обґрунтовано, що стратегічна спрямованість окреслює опорні засади функціонування підприємства, що є базою визначення конкурентних переваг, необхідних для його стійкого розвитку в стратегічному періоді. Розкрито, що конкретизація стратегічної спрямованості поточними результатами впливу чинників середовищ функціонування підприємства дозволяє окреслити його стратегічну спроможність. Доведено, що рівень стратегічної спроможності визначає здатність підприємства формувати та реалізовувати певний напрямок стратегічного розвитку. Подано особливості розрахунку та шкалу визначення рівня стратегічної спроможності підприємства.

Запропоновано удосконалений підхід формування/коригування напрямку стратегічного розвитку підприємства, враховуючи його стратегічну спрямованість та стратегічну спроможність. Результати практичного застосування поданих рекомендацій у діяльність підприємства-репрезентанта підтвердили їх ефективність з точки зору оперативності та чіткості окреслення стратегічного напрямку розвитку. Основні та проміжні значення інтегрального показника стратегічної спроможності дозволили обрати гібридний напрямок розвитку підприємства. Обраний напрямок стратегічного розвитку забезпечив досліджуваному підприємству зростання та отримання прибутків за рахунок вирощування нових видів культур – ріпаку з рентабельністю виробництва 24,8 %, врожайністю 31 ц/га, додаткового чистого доходу 18,75 тис. дол. та органічних культур.

Біографії авторів

Христина Ярославівна Залуцька, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор економічних наук, професор

Кафедра економіки підприємства та інвестицій

Тетяна Олександрівна Маслак, Національний університет «Львівська політехніка»

Аспірант

Кафедра економіки підприємства та інвестицій

Микола Олексійович Кособуцький, Національний університет «Львівська політехніка»

Аспірант

Кафедра економіки підприємства та інвестицій

Дмитро Вікторович Стефанцов, Національний університет «Львівська політехніка»

Аспірант

Кафедра економіки підприємства та інвестицій

Посилання

  1. Ansoff, H. I., Kipley, D., Lewis, A. O., Helm-Stevens, R., Ansoff, R. (2018). Epistemological Underpinnings and Original Concepts of Strategic Management. Implanting Strategic Management, 3–15. https://doi.org/10.1007/978-3-319-99599-1_1
  2. Nwachukwu, C., Chladkova, H., Fadeyi, O. (2017). Strategy formulation process and innovation performance nexus. International Journal for Quality Research, 12 (1), 147–164. http://dx.doi.org/10.18421/IJQR12.01-09
  3. Arend, R. J. (2024). Uncertainty in Strategic Decision Making. Palgrave Macmillan Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-48553-4
  4. Elbanna, S., Child, J. (2007). Influences on strategic decision effectiveness: Development and test of an integrative model. Strategic Management Journal, 28 (4), 431–453. https://doi.org/10.1002/smj.597
  5. Gans, J. S., Stern, S., Wu, J. (2019). Foundations of entrepreneurial strategy. Strategic Management Journal, 40 (5), 736–756. https://doi.org/10.1002/smj.3010
  6. Csaszar, F. A., Ketkar, H., Kim, H. (2024). Artificial Intelligence and Strategic Decision-Making: Evidence from Entrepreneurs and Investors. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.4913363
  7. Doshi, A. R., Bell, J. J., Mirzayev, E., Vanneste, B. S. (2024). Generative artificial intelligence and evaluating strategic decisions. Strategic Management Journal, 46 (3), 583–610. https://doi.org/10.1002/smj.3677
  8. Yepifanova, I. Yu., Dzyubko, M. Yu. (2017). Formation of the enterprise development strategy in modern conditions. Visnyk ONU imeni I. I. Mechnykova, 2 (55), 99–103. Available at: http://visnyk-onu.od.ua/journal/2017_22_2/22.pdf
  9. Klochkovskyi, O., Hutsol, D. (2023). Methodological principles for determining priority directions for the development of the enterprise development strategy. Economiсs and organization of management, 3 (47), 47–56. https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.3.5
  10. Artemenko, L. P., Fursik, O. I. (2014). Improving strategic potential as a way of strategic development of the company. Efektyvna ekonomika, 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2670
  11. Zalutska, K. Ya., Hnat, I. A. (2023). Features of Strategic Potential as the Basis of the System of Strategic Management of Enterprise Competitiveness. Business Inform, 10 (549), 353–358. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-10-353-358
  12. Zalutska, Kh., Kozyk, V., Syzon, M. (2020). Peculiarities of selecting the directory of a diversified enterprise strategic development. Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues, 4 (1), 167–173. https://doi.org/10.23939/semi2020.01.167
  13. Yurchyshyn, Y., Parasii-Verhunenko, I., Nazarova, K. (2023). Methods of choosing strategic alternatives for the development of a commercial enterprise. Black Sea Economic Studies, 79. https://doi.org/10.32782/bses.79-32
  14. Litvinov, A. I. (2013). Strategic directions of stabilization and development of economic trade enterprises. Efektyvna ekonomika, 10. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2421
  15. Pyvovar, P., Topolnytskyi, P., Tarasovych, L., Zaburanna, L., Pyvovar, A. (2024). Agrarisation vs deagrarisation: strategic vector of rural areas development through the lens of transformational changes. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 10 (1), 5–28. https://doi.org/10.51599/are.2024.10.01.01
  16. Omelchenko, O. V. (2014). Teoretychni peredumovy stratehichnoho analizu protystoiannia pidpryiemstv-konkurentiv. Naukovi pratsi MAUP, 1 (40), 200–204. Available at: https://journals.maup.com.ua/journal/40_2014/15.pdf
  17. Gruzina, I., Lepeyko, T., Lohinova, K., Pererva, I., Myronova, O. (2024). Determining directions for transforming the organization’s competence structure depending on its life cycle stage in the context of enabling effective operation in the market. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (13 (128)), 91–102. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.300910
  18. Kalynychenko, Yu. (2010). Stratehichnyi rozvytok pidpryiemstva: teoretychni ta praktychni aspekty. Halytskyi ekonomichnyi visnyk, 4 (29), 106–115. Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/866/2/GEB_2010_v29_No4-Ju_Kalynichenko-Strategic_development_of_the_enterprise_theoretical__106.pdf
  19. Onyshchenko, V., Kononenko, D., Chupin, M. (2023). Strategic analysis tools in enterprise management: overview, classification, selection criteria. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics, 4, 493–506. https://doi.org/10.58423/2786-6742/2023-4-493-506
  20. Podra, O., Petryshyn, N. (2023). Strategic management of the enterprise on the basis of portfolio analysis. European Science, 4, 83–91. https://doi.org/10.30890/2709-2313.2024-28-00-011
  21. Dykan, O., Krykhtina, Y., Frolova, N. (2021). Current methods of strategic analysis of the business the enterprise environment. Pryazovskyi Economic Herald, 1 (24). https://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-1-13
  22. Aithal, P. S. (2017). Industry Analysis – The First Step in Business Management Scholarly Research. International Journal of Case Studies in Business, IT, and Education, 2 (1), 1–13. https://doi.org/10.47992/ijcsbe.2581.6942.0021
  23. Artiushok, V. (2022). Methods and models of strategic analysis in the business planning system. Economy and Society, 44. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-61
  24. Shtuchnyi, V., Khlibosolov, A. (2019). Choice and order of using tools in a strategic analysis of agricultural complex enterprises. Derzhava ta rehiony. Seriya: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, 3 (108), 171–177. Available at: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/3_2019/35.pdf
  25. Galenko, O. M., Rizva, L. A. (2017). Strategic analysis as a key element of strategic management. Efektyvna ekonomika, 7. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5681
  26. Shurpenkova, R. (2015). Strategic analysis as part of enterprise management. Bukhhalterskyi oblik, analiz i audyt, 2 (112), 96–99. Available at: http://ird.gov.ua/sep/sep20152(112)/sep20152(112)_096_ShurpenkovaRK.pdf
  27. Demydenko, S. (2015). Features of strategic analysis of enterprises environment. Efektyvna ekonomika, 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4290
  28. Blenda, N., Koroteev, M., Sokovnina, D., Sokoliuk, S., Zharun, O. (2021). Strategic analysis of the external environment is the basis for determining the strategic direction of the development of business structures. Collected Works of Uman National University of Horticulture, 2 (99), 124–131. https://doi.org/10.31395/2415-8240-2021-99-2-124-131
  29. Razumova, E. N., Kyrylenko, O. N., Gurina, A. S., Novak, V. O. (2020). Strategic analysis as a tool for the formation and implementation of air company development strategy. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3 (34), 141–148. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v3i34.215456
  30. Reshetnyak, T., Babich, Y. (2016). Methods of the enterprise environment analysis: key accents end limitations. Vcheni zapysky, 17, 74–82. Available at: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/22832
  31. Zalutska, Kh., Petrushka, K., Myshchyshyn, O., Danylovych, O. (2021). Strategic management of the innovative activity of the enterprise. Journal of Optimization in Industrial Engineering, 14 (1), 95–103. https://doi.org/10.22094/joie.2020.677838
  32. Tomchuk, O., Hradomska, I. (2020). The use of strategic management analysis methods in decision-making management decision. Market Infrastructure, 41. https://doi.org/10.32843/infrastruct41-50
  33. Diksit, A., Neilbaff, B. (2019). Mystetstvo stratehii. Putivnyk do uspikhu v zhytti ta biznesi vid ekspertiv teorii hry. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva.
  34. Prokhorova, V., Bezuhla, Y., Koleshchuk, O., Zaitseva, A. (2023). Formation of economic freedom and entrepreneurial culture as strategic dominants of enterprise development transparency. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (13 (126)), 24–32. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.292324
  35. Zalutska, K., Protsenko, V., Maslak, T. (2023). Organizing effective competitive development of enterprises through the formation of a rational base of resource provision: methodological aspect. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (13 (121)), 6–17. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.273783
  36. Zalutska, K., Maslak, T. (2021). Factors of selection of effective way of strategic development of enterprises in the context of circular economy. State and Regions. Series: Economics and Business, 6 (123). https://doi.org/10.32840/1814-1161/2021-6-6
  37. Buzhymska, K., Zhelikhovska, M. (2021). Current trends and models of entrepreneurship development in the condition of digital economy. Entrepreneurship and Trade, 28, 15–19. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-28-02
  38. Hrashchenko, I. S., Khimich, H. O., Khimich, V. A. (2013). The economic essence of the category of “strategic potential of the enterprise”. Ahrosvit, 3, 45–48.
  39. Kolektyvne silskohospodarske pidpryiemstvo “HRIaDA”. Available at: https://clarity-project.info/edr/05521130/finances?current_year=2023#google_vignette
  40. Kozyk, V., Zalutska, Kh., Zalutskiy, V. (2018). Hybrid Development of Modern Enterprises. Economics, Entrepreneurship, Management, 5 (1), 39–46. https://doi.org/10.23939/eem2018.01.039
  41. Ozymyi ripak 2023: rentabelnist vyroshchuvannia ta vyklyky novoho sezonu. Available at: https://lidea-seeds.com.ua/news/ripak/ozymyy-ripak-2023:-rentabelnist-vyroshchuvannya-ta-vyklyky-novoho-sezonu
  42. Rentabelnist oliynykh padaie – skilky soi, soniashnyku ta ripaku zbere Ukraina. Available at: https://kurkul.com/spetsproekty/1549-rentabelnist-oliynih-padaye--skilki-soyi-sonyashniku-ta-ripaku-zbere-ukrayina
  43. Parkhomets, M., Uniiat, L., Chornyi, R., Chorna, N., Hradovyi, V. (2023). Efficiency of production and processing of rapeseed for biodiesel in Ukraine. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 9 (2), 245–275. https://doi.org/10.51599/are.2023.09.02.11
  44. Petrushka, I., Yemelyanov, O., Zagozetska, O., Musiiovska, O., Petrushka, K. (2023). Assessment of the Impact of Biofuel Production on the Sustainable Development of Enterprises in the Agrarian Sector of Ukraine. Developments in Information and Knowledge Management Systems for Business Applications, 117–132. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25695-0_6
Decision-making on determining the direction of strategic development of the enterprise within the limits of diversifying its activities

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Як цитувати

Залуцька, Х. Я., Маслак, Т. О., Кособуцький, М. О., & Стефанцов, Д. В. (2025). Прийняття рішення про визначення напрямку стратегічного розвитку підприємства в межах диверсифікації його діяльності. Technology Audit and Production Reserves, 1(4(81), 28–36. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.323974

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством