Оцінка витрати палива в стандартних їздових циклах і у реальній експлуатації автобусів
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326476Ключові слова:
витрата палива автобусами, їздові цикли, дорожні випробування, перевезення пасажирів, міський циклАнотація
Об’єкт дослідження – базова витрата палива автобуса у стандартних міських циклах і тотожних умовах у реальній експлуатації.
Для оцінки витрати палива використовуються стандартні їздові цикли. Це дозволяє споживачам порівняти автобуси та обрати кращий, а виробникам у процесі вдосконалення автобусів також дозволяє оцінити витрату палива. Однак, інколи стандарти можуть не відповідати реальності. Тому для деяких міст розробляються конкретні маршрути, що потребує суттєвих витрат на розробку. Дана проблема вирішується збором достовірної інформації по середній витраті палива при терміну експлуатації 1 рік і пробігах автобусів 40–90 тис. км. Як правило, експлуатуючі організації не надають таку інформацію. Розвиток електронних систем управління дозволяє отримати інформацію із додатково встановлених заводом-виробником «чорних скриньок», які записують інформацію у процесі всього терміну експлуатації автобуса. Такий підхід і реалізовано в даній роботі.
Представлено існуючі стандарти з визначення витрати палива у міських їздових циклах. Наведено результати моделювання та реальних випробувань. Зібрано інформацію із «чорних скриньок» з витрати палива на 12 автобусах за 1 рік експлуатації при пробігах від 40 до 90 тис. км на автобусах «Атаман» А092Н6. Витрата палива склала 16,4–21,2 л/100 км при експлуатації автобусів в одному місті (виробник заявляє до 23 л/100 км). Це дає можливість вирішити проблему збору достовірної інформації з витрати палива на основі круглорічної експлуатації автобусів, яка в такому форматі раніше не здійснювалась.
Результати даного дослідження дозволять експлуатуючим організаціям побачити реальну витрату палива на автобусах «Атаман» А092Н6 у місті. Реалізація даного підходу на інших автобусах дозволить аналогічним чином отримувати дані для зацікавлених організацій. Це дозволить оцінювати витрати палива без додаткових випробувань, що скоротить витрати на дослідження.
Посилання
- Avtobusy typu A-092. Nastanova shchodo ekspluatuvannia A092-0000010 NE (2017). Cherkasy: Cherkas. avtobus, 173.
- GOST 20306-90. Avtotransportnye sredstva. Toplivnaia ekonomichnost. Metody ispytanii (65941). Available at: https://dnaop.com/html/65941/doc-%D0%93%D0%9E%D0%A1%D0%A2_20306-90 Last accessed: 03.04.2025
- Hrubel, M. H., Bodnar, M. F., Krainyk, Yu. L., Tereshchenko, A. M. (2013). Dyferentsiiovane normuvannia liniinykh vytrat palyva avtobusiv i vantazhivok za riznykh umov rukhu. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 6 (236), 16–21. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/au_2013_6_6
- Metodychni rekomendatsii z normuvannia vytrat palyva, elektrychnoi enerhii, mastylʹnykh, inshykh ekspluatatsiinykh materialiv avtomobiliamy ta tekhnikoiu (2023). Available at: https://insat.org.ua/files/services/ldvpe/6/metod.pdf Last accessed: 22.02.2025
- Bodnar, M. F., Krainyk, Yu. L. (2012). Otsinka vplyvu i optymizatsiia potuzhnosti dvyhuna ta peredatnoho chysla holovnoi peredachi avtobusiv dlia typovykh umov rukhu. Naukovi notatky, 36, 36–40.
- Emission Test Cycles. Available at: https://dieselnet.com/standards/cycles/index.php Last accessed: 22.02.2025
- SAE International Recommended Practice, SAE Fuel Consumption Test Procedure (Engineering Method), SAE Standard J1526_202205 (1987). https://doi.org/10.4271/j1526_202205
- Taymaz, İ., Yılmazlar, A. M. (2024). Virtual Analysis and Optimization of Fuel Consumption for Diesel-Powered Buses. International Journal of Automotive Science and Technology, 8 (3), 354–360. https://doi.org/10.30939/ijastech..1487514
- Chikishev, E., Iarkov, S. (2022). Evaluation of the impact of ambient temperature on fuel consumption by diesel and CNG buses. State and Prospects for the Development of Agribusiness – INTERAGROMASH 2022, 363, 1–10. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202236301056
- Rosero, F., Fonseca, N., López, J.-M., Casanova, J. (2021). Effects of passenger load, road grade, and congestion level on real-world fuel consumption and emissions from compressed natural gas and diesel urban buses. Applied Energy, 282, 116195. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2020.116195
- Wang, J., Rakha, H. A. (2016). Fuel consumption model for conventional diesel buses. Applied Energy, 170, 394–402. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2016.02.124
- Gis, W., Kruczyński, S., Taubert, S., Wierzejski, A. (2017). Studies of energy use by electric buses in SORT tests. Combustion Engines, 170 (3), 135–138. https://doi.org/10.19206/ce-2017-323
- Smieszek, M., Mateichyk, V., Mosciszewski, J. (2024). The Influence of Stops on the Selected Route of the City ITS on the Energy Efficiency of the Public Bus. Energies, 17 (16), 4179. https://doi.org/10.3390/en17164179
- Smieszek, M., Kostian, N., Mateichyk, V., Mosciszewski, J., Tarandushka, L. (2023). Estimation of the Public Transport Operating Performance: Example of a Selected City Bus Route. Communications – Scientific Letters of the University of Zilina, 25 (1), B7–B21. https://doi.org/10.26552/com.c.2023.002
- Grabowski, Ł. (2024). Energy Consumption and Driving Parameter Analysis in an 18-Meter Long Urban Bus with Compression Ignition Engine. Advances in Science and Technology Research Journal, 18 (8), 16–29. https://doi.org/10.12913/22998624/193426
- Hwang, G., Hwang, Y., Shin, S., Park, J., Lee, S., Kim, M. (2022). Comparative Study on the Prediction of City Bus Speed Between LSTM and GRU. International Journal of Automotive Technology, 23 (4), 983–992. https://doi.org/10.1007/s12239-022-0085-z
- Dabčević, Z., Škugor, B., Topić, J., Deur, J. (2022). Synthesis of Driving Cycles Based on Low-Sampling-Rate Vehicle-Tracking Data and Markov Chain Methodology. Energies, 15 (11), 4108. https://doi.org/10.3390/en15114108
- G-IDSS. Global Isuzu Diagnostic System (2016). Tokyo: Isuzu, 47.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Dmytro Ruban, Lybomyr Krainyk, Hanna Ruban, Viktor Shevchuk, Oleksandr Artyukh, Miron Mahats, Oleg Sukach, Vladyslav Khotunov

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.




