Оцінка витрати палива в стандартних їздових циклах і у реальній експлуатації автобусів

Автор(и)

  • Дмитро Петрович Рубан Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького, Україна https://orcid.org/0000-0002-0671-3226
  • Любомир Васильович Крайник Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького, Україна https://orcid.org/0000-0002-0524-9126
  • Ганна Яківна Рубан Черкаський державний бізнес-коледж, Україна https://orcid.org/0000-0002-8702-8430
  • Віктор Володимирович Шевчук Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, Україна https://orcid.org/0000-0002-8260-2165
  • Олександр Миколайович Артюх Національний університет «Запорізька політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-5043-7038
  • Мирон Іванович Магац Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького, Україна https://orcid.org/0000-0001-5339-139X
  • Олег Михайлович Сукач Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького, Україна https://orcid.org/0000-0003-0867-335X
  • Владислав Ігорович Хотунов Черкаський державний бізнес-коледж, Україна https://orcid.org/0000-0002-2093-1270

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326476

Ключові слова:

витрата палива автобусами, їздові цикли, дорожні випробування, перевезення пасажирів, міський цикл

Анотація

Об’єкт дослідження – базова витрата палива автобуса у стандартних міських циклах і тотожних умовах у реальній експлуатації.

Для оцінки витрати палива використовуються стандартні їздові цикли. Це дозволяє споживачам порівняти автобуси та обрати кращий, а виробникам у процесі вдосконалення автобусів також дозволяє оцінити витрату палива. Однак, інколи стандарти можуть не відповідати реальності. Тому для деяких міст розробляються конкретні маршрути, що потребує суттєвих витрат на розробку. Дана проблема вирішується збором достовірної інформації по середній витраті палива при терміну експлуатації 1 рік і пробігах автобусів 40–90 тис. км. Як правило, експлуатуючі організації не надають таку інформацію. Розвиток електронних систем управління дозволяє отримати інформацію із додатково встановлених заводом-виробником «чорних скриньок», які записують інформацію у процесі всього терміну експлуатації автобуса. Такий підхід і реалізовано в даній роботі.

Представлено існуючі стандарти з визначення витрати палива у міських їздових циклах. Наведено результати моделювання та реальних випробувань. Зібрано інформацію із «чорних скриньок» з витрати палива на 12 автобусах за 1 рік експлуатації при пробігах від 40 до 90 тис. км на автобусах «Атаман» А092Н6. Витрата палива склала 16,4–21,2 л/100 км при експлуатації автобусів в одному місті (виробник заявляє до 23 л/100 км). Це дає можливість вирішити проблему збору достовірної інформації з витрати палива на основі круглорічної експлуатації автобусів, яка в такому форматі раніше не здійснювалась.

Результати даного дослідження дозволять експлуатуючим організаціям побачити реальну витрату палива на автобусах «Атаман» А092Н6 у місті. Реалізація даного підходу на інших автобусах дозволить аналогічним чином отримувати дані для зацікавлених організацій. Це дозволить оцінювати витрати палива без додаткових випробувань, що скоротить витрати на дослідження.

Біографії авторів

Дмитро Петрович Рубан, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького

Доктор технічних наук

Кафедра автомобілів та тракторів

Любомир Васильович Крайник, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького

Доктор технічних наук

Кафедра автомобілів та тракторів

Віктор Володимирович Шевчук, Львівський державний університет безпеки життєдіяльності

Кандидат технічних наук

Кафедра експлуатації транспортних засобів та пожежно-рятувальної техніки

Олександр Миколайович Артюх, Національний університет «Запорізька політехніка»

Кандидат технічних наук

Кафедра автомобілів, теплових двигунів та гібридних енергетичних установок

Мирон Іванович Магац, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького

Кандидат технічних наук

Кафедра автомобілів та тракторів

Олег Михайлович Сукач, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького

Кандидат технічних наук

Кафедра автомобілів та тракторів

Владислав Ігорович Хотунов, Черкаський державний бізнес-коледж

Кандидат технічних наук

Кафедра комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій

Посилання

  1. Avtobusy typu A-092. Nastanova shchodo ekspluatuvannia A092-0000010 NE (2017). Cherkasy: Cherkas. avtobus, 173.
  2. GOST 20306-90. Avtotransportnye sredstva. Toplivnaia ekonomichnost. Metody ispytanii (65941). Available at: https://dnaop.com/html/65941/doc-%D0%93%D0%9E%D0%A1%D0%A2_20306-90 Last accessed: 03.04.2025
  3. Hrubel, M. H., Bodnar, M. F., Krainyk, Yu. L., Tereshchenko, A. M. (2013). Dyferentsiiovane normuvannia liniinykh vytrat palyva avtobusiv i vantazhivok za riznykh umov rukhu. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 6 (236), 16–21. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/au_2013_6_6
  4. Metodychni rekomendatsii z normuvannia vytrat palyva, elektrychnoi enerhii, mastylʹnykh, inshykh ekspluatatsiinykh materialiv avtomobiliamy ta tekhnikoiu (2023). Available at: https://insat.org.ua/files/services/ldvpe/6/metod.pdf Last accessed: 22.02.2025
  5. Bodnar, M. F., Krainyk, Yu. L. (2012). Otsinka vplyvu i optymizatsiia potuzhnosti dvyhuna ta peredatnoho chysla holovnoi peredachi avtobusiv dlia typovykh umov rukhu. Naukovi notatky, 36, 36–40.
  6. Emission Test Cycles. Available at: https://dieselnet.com/standards/cycles/index.php Last accessed: 22.02.2025
  7. SAE International Recommended Practice, SAE Fuel Consumption Test Procedure (Engineering Method), SAE Standard J1526_202205 (1987). https://doi.org/10.4271/j1526_202205
  8. Taymaz, İ., Yılmazlar, A. M. (2024). Virtual Analysis and Optimization of Fuel Consumption for Diesel-Powered Buses. International Journal of Automotive Science and Technology, 8 (3), 354–360. https://doi.org/10.30939/ijastech..1487514
  9. Chikishev, E., Iarkov, S. (2022). Evaluation of the impact of ambient temperature on fuel consumption by diesel and CNG buses. State and Prospects for the Development of Agribusiness – INTERAGROMASH 2022, 363, 1–10. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202236301056
  10. Rosero, F., Fonseca, N., López, J.-M., Casanova, J. (2021). Effects of passenger load, road grade, and congestion level on real-world fuel consumption and emissions from compressed natural gas and diesel urban buses. Applied Energy, 282, 116195. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2020.116195
  11. Wang, J., Rakha, H. A. (2016). Fuel consumption model for conventional diesel buses. Applied Energy, 170, 394–402. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2016.02.124
  12. Gis, W., Kruczyński, S., Taubert, S., Wierzejski, A. (2017). Studies of energy use by electric buses in SORT tests. Combustion Engines, 170 (3), 135–138. https://doi.org/10.19206/ce-2017-323
  13. Smieszek, M., Mateichyk, V., Mosciszewski, J. (2024). The Influence of Stops on the Selected Route of the City ITS on the Energy Efficiency of the Public Bus. Energies, 17 (16), 4179. https://doi.org/10.3390/en17164179
  14. Smieszek, M., Kostian, N., Mateichyk, V., Mosciszewski, J., Tarandushka, L. (2023). Estimation of the Public Transport Operating Performance: Example of a Selected City Bus Route. Communications – Scientific Letters of the University of Zilina, 25 (1), B7–B21. https://doi.org/10.26552/com.c.2023.002
  15. Grabowski, Ł. (2024). Energy Consumption and Driving Parameter Analysis in an 18-Meter Long Urban Bus with Compression Ignition Engine. Advances in Science and Technology Research Journal, 18 (8), 16–29. https://doi.org/10.12913/22998624/193426
  16. Hwang, G., Hwang, Y., Shin, S., Park, J., Lee, S., Kim, M. (2022). Comparative Study on the Prediction of City Bus Speed Between LSTM and GRU. International Journal of Automotive Technology, 23 (4), 983–992. https://doi.org/10.1007/s12239-022-0085-z
  17. Dabčević, Z., Škugor, B., Topić, J., Deur, J. (2022). Synthesis of Driving Cycles Based on Low-Sampling-Rate Vehicle-Tracking Data and Markov Chain Methodology. Energies, 15 (11), 4108. https://doi.org/10.3390/en15114108
  18. G-IDSS. Global Isuzu Diagnostic System (2016). Tokyo: Isuzu, 47.
Estimation of fuel consumption in standard driving cycles and in real bus operation

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-10

Як цитувати

Рубан, Д. П., Крайник, Л. В., Рубан, Г. Я., Шевчук, В. В., Артюх, О. М., Магац, М. І., Сукач, О. М., & Хотунов, В. І. (2025). Оцінка витрати палива в стандартних їздових циклах і у реальній експлуатації автобусів. Technology Audit and Production Reserves, 2(1(82), 50–56. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326476

Номер

Розділ

Технології та системи енергопостачання