Інтеграція енергонезалежності в маркетингові стратегії малих та середніх підприємств: державна підтримка та аналіз рентабельності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326703

Ключові слова:

енергостійкість, бізнес, зелений маркетинг, маркетингові стратегії, державна допомога, скорочення витрат, прибутковість

Анотація

Об’єктом дослідження є маркетингові стратегії енергонезалежності підприємств. Одним із найбільш проблемних місць є визначення ефективності маркетингової стратегії енергонезалежності та їхньої рентабельності через обмежений доступ до офіційних даних, статистики інвестицій, звітів про держпрограми для здійснення обрахунків.

У дослідженні використовувалися різні методи. Логічний метод застосовувався для обґрунтування доцільності енергонезалежності, системний аналіз допомагав оцінити її переваги та ризики. Методи систематизації та узагальнення використовувались для виявлення основних компонентів концепції, експертні оцінки для збору інформації, а також статистичні методи для оцінки рентабельності діяльності.

Отримані результати дослідження підтверджують, що при впровадженні маркетингової стратегії енергонезалежності малих та середніх підприємств з урахуванням державної підтримки може скоротити витрати на електроенергію від 20 до 40 % протягом 5–7 років та збільшити рентабельність діяльності на 3–5 % у результаті впровадження енергоефективних рішень, що в довгостроковій перспективі призведе до збільшення прибутку до 50 %. Це пов’язано з тим, що запропонована модель маркетингової стратегії енергонезалежності є залучення інвестицій та державної допомоги.

Завдяки цьому забезпечується можливість скорочення витрат на альтернативну енергію, збільшення прибутку у зв’язку із стійкістю бізнесу та підвищення привабливості підприємств для екологічно свідомих споживачів і інвесторів.

У порівнянні з аналогічними відомими традиційними підходами до так званого «зеленого маркетингу», впровадження концепції енергетичної незалежності в систему маркетингових комунікацій підприємств малого й середнього бізнесу забезпечує переваги щодо підвищення рівня довіри з боку зацікавлених сторін, збільшення рентабельності завдяки державній підтримці та залученню інвестицій в енергоефективні технології й альтернативні джерела енергії.

Біографії авторів

Вікторія Сергіївна Адамовська, Криворізький національний університет

Кандидат економічних наук, завідувач кафедри

Кафедрa маркетингу, обліку, оподаткування та публічного управління

Євгенія Володимирівна Міщук, Криворізький національний університет

Доктор економічних наук, професор

Кафедра маркетингу, обліку, оподаткування та публічного управління

Діана Олександрівна Денисенко, Криворізький національний університет

Кафедра маркетингу, обліку, оподаткування та публічного управління

Поліна Вадимівна Поросла, Криворізький національний університет

Кафедра маркетингу, обліку, оподаткування та публічного управління

Ірина Миколаївна Дашко, Запорізький національний університет

Доктор економічних наук, професор

Кафедра управління персоналом і маркетингу

Посилання

  1. Pimonenko, T., Liulov, O., Us, Ya. (2019). Stratehii marketynhu “zelenykh” investytsii: osnovni polozhennia ta osoblyvosti. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, 1, 177–185.
  2. Kambur, O. L., Petryschenko, N. A. (2018). Marketing of energy savings on enterprises. Efektyvna ekonomika, 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6534
  3. Orsato, R. J. (2006). Competitive Environmental Strategies: When Does it Pay to Be Green? California Management Review, 48 (2), 127–143. https://doi.org/10.2307/41166341
  4. Padilla-Rivera, A., Russo-Garrido, S., Merveille, N. (2020). Addressing the Social Aspects of a Circular Economy: A Systematic Literature Review. Sustainability, 12 (19), 7912. https://doi.org/10.3390/su12197912
  5. Roh, T., Noh, J., Oh, Y., Park, K.-S. (2022). Structural relationships of a firm’s green strategies for environmental performance: The roles of green supply chain management and green marketing innovation. Journal of Cleaner Production, 356, 131877. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.131877
  6. The State of Sustainable Supply Chains: Building Responsible and Resilient Supply Chains (2016). Ernst & Young United Nations Global Compact, 48.
  7. Derevetska, A. O., Rehan, Yu. M. (2018). “Zelenyi marketynh” yak innovatsiina kontseptsiia u prosuvanni orhanichnoi produktsii. Pidpryiemnytstvo, torhivlia, marketynh: stratehii, tekhnolohii ta innovatsii. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi torhovelno-ekonomichnyi universytet, 26–28.
  8. Zelenko, O. O. (2009). Sotsialno-vidpovidalnyi marketynh yak nevidiemna skladova sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu. Ekonomichnyi prostir, 19, 118–123.
  9. Amosov, O. Yu., Havkalova, N. L. (2011). Problema resursozberezhennia v Ukraini ta shliakhy yii vyrishennia. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia, 3, 3–7. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpdu_2011_3_3
  10. Aparashyna, O. I. (2011). Metodolohichni pidkhody do tlumachennia poniattia “resursozberezhennia”. Teoretychni ta praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualnoi vlasnosti, 1, 112–120.
  11. Bukreieva, D., Kovalenko, T., Manukian, A. (2023). “Green” strategies for the sustainable development of the enterprise and increase in the efficiency of its activities. Economy and Society, 56. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-121
  12. Ashton, W., Russell, S., Futch, E. (2017). The adoption of green business practices among small US Midwestern manufacturing enterprises. Journal of Environmental Planning and Management, 60 (12), 2133–2149. https://doi.org/10.1080/09640568.2017.1281107
  13. Solaiman, M., Osman, A., Halim, M. S. (2015). Green marketing: A marketing mix point of view. International Journal of Business and Technopreneurship, 5 (1), 87–98.
  14. Hayu Agustini, M., Suciarto Athanasius, S., Bekti Retnawati, B. (2019). Identification of green marketing strategies: perspective of a developing country. Innovative Marketing, 15 (4), 42–56. https://doi.org/10.21511/im.15(4).2019.04
  15. Yazdanifard, R., Mercy, I. E. (2011). The impact of green marketing on customer satisfaction and environmental safety. International Conference on Computer Communication and Management (ICCCM 2011). Sydney. Available at: https://www.researchgate.net/publication/268502673_The_impact_of_Green_Marketing_on_Customer_satisfaction_and_Environmental_safety
  16. Kaur, B., Gangwar, V. P., Dash, G. (2022). Green Marketing Strategies, Environmental Attitude, and Green Buying Intention: A Multi-Group Analysis in an Emerging Economy Context. Sustainability, 14 (10), 6107. https://doi.org/10.3390/su14106107
  17. Ismail, I. J. (2022). The role of technological absorption capacity, enviropreneurial orientation, and green marketing in enhancing business’ sustainability: evidence from fast-moving consumer goods in Tanzania. Technological Sustainability, 2 (2), 121–141. https://doi.org/10.1108/techs-04-2022-0018
  18. Nguyen-Viet, B. (2022). The impact of green marketing mix elements on green customer based brand equity in an emerging market. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 15 (1), 96–116. https://doi.org/10.1108/apjba-08-2021-0398
  19. Stan ta potreby biznesu v umovakh viiny: rezultaty opytuvannia v sichni 2023 roku (2023). Diia.Biznes. Available at: https://business.diia.gov.ua/analytics/research/stan-ta-potreby-biznesu-v-umovakh-viiny-rezultaty-opytuvannia-v-sichni-2023-roku
  20. Kobelia-Zvir, M., Vovchak, O. (2023). Grant financing of the usaid program “Competitive economy of Ukraine” for entrepreneurship development organizations in Ukraine in the conditions of war. SWorld-Ger Conference Proceedings, 1, 58–63. https://doi.org/10.30890/2709-1783.2023-29-01-017
  21. Hranty na vlasnu spravu. Ministerstvo ekonomiky Ukrainy. Available at: https://vlasnaspravagrant.com.ua
  22. Prohrama YeRobota. Diia.Biznes. Available at: https://erobota.diia.gov.ua/#start
  23. Babych, T. (2024). Role of Grants in Ensuring Socio-Economic Stability in the Conditions of War in Ukraine. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics, 7, 64–78. https://doi.org/10.58423/2786-6742/2024-7-64-78
  24. Kobelya-Zvir, M., Zvir, Y. (2023). Grant support of the eu4business program for micro, small and medium-sized businesses in ukraine during the war. Scientific Opinion: Economics and Management, 3 (83). https://doi.org/10.32782/2521-666x/2023-83-12
  25. Kredyt dlia enerhonezalezhnosti (2024). PryvatBank. Available at: https://privatbank.ua/business/credit-for-business-continuity
  26. Minfin: Za chas dii viiskovoho stanu v mezhakh Derzhavnoi prohramy “Dostupni kredyty 5–7–9 %” vydano 22610 pilhovykh kredytiv na sumu bilshe 90 mlrd. hrn. hrn. Ofitsiinyi sait Ministerstva finansiv Ukrainy. Available at: https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_za_chas_dii_voiennogo_stanu_v_mezhakh_derzhavnoi_programi_dostupni_krediti_5-7-9_vidano_22_610_pilgovikh_kreditiv_na_sumu_bilshe_90_mlrd_grn-3869
  27. Samozabezpechenist elektroenerhiieiu v sektori MSP v Ukraini: Tendentsii 2020–2023 rr., pereshkody ta potentsial rozvytku (2024). DP “Ukrpromzovnishekspertyza”. Available at: https://www.expert.kiev.ua/docs/SME_prosumer_restyled_B.pdf
  28. Ukrainian Renewable Energy Association. Available at: https://uare.com.ua/?utm_source
  29. International Renewable Energy Agency. Available at: https://www.irena.org
  30. Zvit pro rezultaty diialnosti Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy za 2023 rik. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/zvit/2024/zvit_rd_2023.htm
Integration of energy independence into marketing strategies of small and medium-sized enterprises: state support and profitability analysis

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-12

Як цитувати

Адамовська, В. С., Міщук, Є. В., Денисенко, Д. О., Поросла, П. В., & Дашко, І. М. (2025). Інтеграція енергонезалежності в маркетингові стратегії малих та середніх підприємств: державна підтримка та аналіз рентабельності. Technology Audit and Production Reserves, 2(4(82), 24–32. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326703

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством