Математичне моделювання сумішоутворення в камері згоряння дизельного двигуна

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326746

Ключові слова:

рух крапель, випаровування, утворення суміші, дисперсність розпилення, об'ємне горіння, надлишок повітря, нерівномірність, пари

Анотація

Об’єктом дослідження є процес утворення паливної суміші у вихровій камері згоряння, розташованій у поршні дизеля.

Неефективне сумішоутворення призводить до збільшення питомої витрати палива та шкідливих викидів в атмосферу. Дослідження спрямовані на визначення умов, за яких досягається повне випаровування крапель, і необхідного співвідношення кількості парів палива та доступного повітря залежно від радіуса поршня.

Розроблено математичну модель для опису поведінки крапель палива під дією аеродинамічних сил, процесів теплообміну та фазових переходів. Розрахунками визначено радіальну концентрацію парів палива та розподіл повітряно-паливного відношення. Дослідження показало, що краплі палива розміром до 90,7 мкм повністю випаровуються, що сприяє утворенню об’ємної суміші. Модель також ідентифікувала області, де суміш досягає стехіометричних умов, необхідних для самозаймання, зокрема при радіусі r/Rc=0,22.

Це пояснюється швидким випаровуванням дрібних крапель, кількість яких в залежності від розподілу по діаметру становить більшість, і високими швидкостями їх руху відносно повітря та високими коефіцієнтами масопередачі в початковій зоні розпилення.

Дослідження демонструє, що незважаючи на нерівномірний розподіл парів палива, досягається об'ємне сумішоутворення. Взаємодія між краплями палива та закрученим рухом повітря забезпечує належне змішування, сприяючи повному та ефективному згорянню палива.

Результати можна застосувати для оптимізації конструкцій дизельних двигунів шляхом покращення геометрії камери згоряння та стратегії впорскування палива. Модель особливо корисна для двигунів з системою вприскування палива під високим тиском. Результати роботи сприяють розробці більш ефективних дизельних двигунів, які відповідають суворішим нормам щодо викидів.

Біографії авторів

Олександр Владиславович Жевжик, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук

Кафедра інтелектуальних систем енергопостачання

Ірина Юріївна Потапчук, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук

Кафедра інтелектуальних систем енергопостачання

Вадим Миколайович Горячкін, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук

Кафедра комп'ютерних інформаційних технологій

Сергій Васильович Ракша, Український державний університет науки і технологій

Доктор технічних наук

Кафедра прикладної механіки та матеріалознавства

Дмитро Олексійович Босий, Український державний університет науки і технологій

Доктор технічних наук

Кафедра інтелектуальних систем енергопостачання

Посилання

  1. Changxiong, L., Hu, Y., Yang, Z., Guo, H. (2023). Experimental Study of Fuel Combustion and Emission Characteristics of Marine Diesel Engines Using Advanced Fuels. Polish Maritime Research, 30 (3), 48–58. https://doi.org/10.2478/pomr-2023-0038
  2. Elkelawy, M., Alm ElDin Mohamad, H., Abd Elhamid, E., El-Gamal, M. (2022). A critical review of the performance, combustion, and emissions characteristics of PCCI engine controlled by injection strategy and fuel properties. Journal of Engineering Research, 6 (5). https://doi.org/10.21608/erjeng.2022.168050.1108
  3. Smyth, T., Jaspers, I. (2024). Diesel exhaust particles induce polarization state-dependent functional and transcriptional changes in human monocyte-derived macrophages. American Journal of Physiology-Lung Cellular and Molecular Physiology, 326 (1), L83–L97. https://doi.org/10.1152/ajplung.00085.2023
  4. Long, E., Carlsten, C. (2022). Controlled human exposure to diesel exhaust: results illuminate health effects of traffic-related air pollution and inform future directions. Particle and Fibre Toxicology, 19 (1). https://doi.org/10.1186/s12989-022-00450-5
  5. Richard, P. (2024). Feynman Center for Innovation. KIVA. Available at: https://www.lanl.gov/engage/collaboration/feynman-center
  6. AVL FIRE™ M. Simulations That Challenge Reality. Available at: https://www.avl.com/en/simulation-solutions/software-offering/simulation-tools-a-z/avl-fire-m
  7. VECTIS. Realis Simulation. Available at: https://www.realis-simulation.com/insights/brochures/vectis/
  8. ANSYS. Available at: https://www.ansys.com
  9. Millo, F., Piano, A., Roggio, S., Pastor, J. V., Micó, C., Lewiski, F. et al. (2022). Mixture formation and combustion process analysis of an innovative diesel piston bowl design through the synergetic application of numerical and optical techniques. Fuel, 309, 122144. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2021.122144
  10. Yazar, O., Demir, B. (2022). Development of the Software Program That Can Account the Combustion, Emission and Engine Performance Values of Internal Combustion Engines. European Journal of Technic, 12 (2), 129–136. https://doi.org/10.36222/ejt.1147020
  11. Wang, D., Shi, Z., Yang, Z., Chen, H., Li, Y. (2022). Numerical study on the wall-impinging diesel spray mixture formation, ignition, and combustion characteristics in the cylinder under cold-start conditions of a diesel engine. Fuel, 317, 123518. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2022.123518
  12. Strauß, L., Rieß, S., Wensing, M. (2023). Mixture formation of OME3−5 and 1-Octanol in comparison with diesel-like Dodecane under ECN Spray A conditions. Frontiers in Mechanical Engineering, 9. https://doi.org/10.3389/fmech.2023.1083658
  13. Xiang, L. W., Sapit, A., Azizul, M. A., Darlis, N., Abidin, S. F. Z., Ismail, M. M., Andsaler, A. (2023). Effect of High Ambient Temperature and Pressure on Spray Penetration Length Using Computational Fluid Dynamics. Fuel, Mixture Formation and Combustion Process, 5 (1).
  14. Nur Syuhada, M. Y., Norrizam, J., Shaiful Fadzil, Z., Imadduddin, R., Muhammad Nazif, M., Norrizal, M. et al. (2023) Combustion Strategies in Controlling the Combustion Process and Emission for Internal Combustion Engines: A Review. Fuel, Mixture Formation and Combustion Process, 5 (2).
  15. Koval, V. P., Al Rusan, A. A. (2003). Pat. 56266 UA. Kamera zghoriannia dyzelnoho dvyhuna. MPK: F02B 23/04. published: 15.05.2003, Bul. No. 5.
  16. Al Rusan, A. A. D. (2003). Obiemne sumishoutvorennia u vykhrovii kameri, yaka zapovniuietsia. [Dysertatsiia na zdobuttia stupenia kandydata nauk; Natsionalna metalurhiina akademiia Ukrainy].
  17. Raushenbakh, B. V., Belyy, S. A., Bespalov, I. V., Borodachev, V. Ya., Volynskiy, M. S., Prudnikov, A. G. (1967). Physical principles of the working process in combustion chambers of jet engines. Wright-Patterson Air Force Base, FTD-MT-65–78.
  18. Koval, V. P., Al Rusan, A. A. (2002). Dvizhenie ispariaiushchikhsia kapel v glukhoi vikhrevoi kamere sgoraniia porshnia dizelnogo DVS. Integrirovannye tekhnologii i energosberezhenie, 4, 59–66.
  19. Bretsznajder, St. (1962). Własności gazów i cieczy. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Mathematical modelling of mixture formation in the combustion chamber of a diesel engine

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-16

Як цитувати

Жевжик, О. В., Потапчук, І. Ю., Горячкін, В. М., Ракша, С. В., Босий, Д. О., & Резник, А. В. (2025). Математичне моделювання сумішоутворення в камері згоряння дизельного двигуна. Technology Audit and Production Reserves, 2(1(82), 63–68. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326746

Номер

Розділ

Технології та системи енергопостачання