Математичне моделювання сумішоутворення в камері згоряння дизельного двигуна
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326746Ключові слова:
рух крапель, випаровування, утворення суміші, дисперсність розпилення, об'ємне горіння, надлишок повітря, нерівномірність, париАнотація
Об’єктом дослідження є процес утворення паливної суміші у вихровій камері згоряння, розташованій у поршні дизеля.
Неефективне сумішоутворення призводить до збільшення питомої витрати палива та шкідливих викидів в атмосферу. Дослідження спрямовані на визначення умов, за яких досягається повне випаровування крапель, і необхідного співвідношення кількості парів палива та доступного повітря залежно від радіуса поршня.
Розроблено математичну модель для опису поведінки крапель палива під дією аеродинамічних сил, процесів теплообміну та фазових переходів. Розрахунками визначено радіальну концентрацію парів палива та розподіл повітряно-паливного відношення. Дослідження показало, що краплі палива розміром до 90,7 мкм повністю випаровуються, що сприяє утворенню об’ємної суміші. Модель також ідентифікувала області, де суміш досягає стехіометричних умов, необхідних для самозаймання, зокрема при радіусі r/Rc=0,22.
Це пояснюється швидким випаровуванням дрібних крапель, кількість яких в залежності від розподілу по діаметру становить більшість, і високими швидкостями їх руху відносно повітря та високими коефіцієнтами масопередачі в початковій зоні розпилення.
Дослідження демонструє, що незважаючи на нерівномірний розподіл парів палива, досягається об'ємне сумішоутворення. Взаємодія між краплями палива та закрученим рухом повітря забезпечує належне змішування, сприяючи повному та ефективному згорянню палива.
Результати можна застосувати для оптимізації конструкцій дизельних двигунів шляхом покращення геометрії камери згоряння та стратегії впорскування палива. Модель особливо корисна для двигунів з системою вприскування палива під високим тиском. Результати роботи сприяють розробці більш ефективних дизельних двигунів, які відповідають суворішим нормам щодо викидів.
Посилання
- Changxiong, L., Hu, Y., Yang, Z., Guo, H. (2023). Experimental Study of Fuel Combustion and Emission Characteristics of Marine Diesel Engines Using Advanced Fuels. Polish Maritime Research, 30 (3), 48–58. https://doi.org/10.2478/pomr-2023-0038
- Elkelawy, M., Alm ElDin Mohamad, H., Abd Elhamid, E., El-Gamal, M. (2022). A critical review of the performance, combustion, and emissions characteristics of PCCI engine controlled by injection strategy and fuel properties. Journal of Engineering Research, 6 (5). https://doi.org/10.21608/erjeng.2022.168050.1108
- Smyth, T., Jaspers, I. (2024). Diesel exhaust particles induce polarization state-dependent functional and transcriptional changes in human monocyte-derived macrophages. American Journal of Physiology-Lung Cellular and Molecular Physiology, 326 (1), L83–L97. https://doi.org/10.1152/ajplung.00085.2023
- Long, E., Carlsten, C. (2022). Controlled human exposure to diesel exhaust: results illuminate health effects of traffic-related air pollution and inform future directions. Particle and Fibre Toxicology, 19 (1). https://doi.org/10.1186/s12989-022-00450-5
- Richard, P. (2024). Feynman Center for Innovation. KIVA. Available at: https://www.lanl.gov/engage/collaboration/feynman-center
- AVL FIRE™ M. Simulations That Challenge Reality. Available at: https://www.avl.com/en/simulation-solutions/software-offering/simulation-tools-a-z/avl-fire-m
- VECTIS. Realis Simulation. Available at: https://www.realis-simulation.com/insights/brochures/vectis/
- ANSYS. Available at: https://www.ansys.com
- Millo, F., Piano, A., Roggio, S., Pastor, J. V., Micó, C., Lewiski, F. et al. (2022). Mixture formation and combustion process analysis of an innovative diesel piston bowl design through the synergetic application of numerical and optical techniques. Fuel, 309, 122144. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2021.122144
- Yazar, O., Demir, B. (2022). Development of the Software Program That Can Account the Combustion, Emission and Engine Performance Values of Internal Combustion Engines. European Journal of Technic, 12 (2), 129–136. https://doi.org/10.36222/ejt.1147020
- Wang, D., Shi, Z., Yang, Z., Chen, H., Li, Y. (2022). Numerical study on the wall-impinging diesel spray mixture formation, ignition, and combustion characteristics in the cylinder under cold-start conditions of a diesel engine. Fuel, 317, 123518. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2022.123518
- Strauß, L., Rieß, S., Wensing, M. (2023). Mixture formation of OME3−5 and 1-Octanol in comparison with diesel-like Dodecane under ECN Spray A conditions. Frontiers in Mechanical Engineering, 9. https://doi.org/10.3389/fmech.2023.1083658
- Xiang, L. W., Sapit, A., Azizul, M. A., Darlis, N., Abidin, S. F. Z., Ismail, M. M., Andsaler, A. (2023). Effect of High Ambient Temperature and Pressure on Spray Penetration Length Using Computational Fluid Dynamics. Fuel, Mixture Formation and Combustion Process, 5 (1).
- Nur Syuhada, M. Y., Norrizam, J., Shaiful Fadzil, Z., Imadduddin, R., Muhammad Nazif, M., Norrizal, M. et al. (2023) Combustion Strategies in Controlling the Combustion Process and Emission for Internal Combustion Engines: A Review. Fuel, Mixture Formation and Combustion Process, 5 (2).
- Koval, V. P., Al Rusan, A. A. (2003). Pat. 56266 UA. Kamera zghoriannia dyzelnoho dvyhuna. MPK: F02B 23/04. published: 15.05.2003, Bul. No. 5.
- Al Rusan, A. A. D. (2003). Obiemne sumishoutvorennia u vykhrovii kameri, yaka zapovniuietsia. [Dysertatsiia na zdobuttia stupenia kandydata nauk; Natsionalna metalurhiina akademiia Ukrainy].
- Raushenbakh, B. V., Belyy, S. A., Bespalov, I. V., Borodachev, V. Ya., Volynskiy, M. S., Prudnikov, A. G. (1967). Physical principles of the working process in combustion chambers of jet engines. Wright-Patterson Air Force Base, FTD-MT-65–78.
- Koval, V. P., Al Rusan, A. A. (2002). Dvizhenie ispariaiushchikhsia kapel v glukhoi vikhrevoi kamere sgoraniia porshnia dizelnogo DVS. Integrirovannye tekhnologii i energosberezhenie, 4, 59–66.
- Bretsznajder, St. (1962). Własności gazów i cieczy. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Oleksandr Zhevzhyk, Iryna Potapchuk, Vadym Horiachkin, Serhii Raksha, Dmytro Bosyi, Andrii Reznyk

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.




