Управління соціальною відповідальністю в системі екологічного маркетингу для забезпечення бізнес-стійкості підприємств
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.341019Ключові слова:
сталий розвиток, соціальна відповідальність, бізнес-процеси, екологічний маркетинг, бізнес-стійкість, стратегії розвиткуАнотація
Об’єктом дослідження є процеси формування та розвитку соціальної відповідальності в системі екологічного маркетингу для забезпечення бізнес-стійкості підприємств. Встановлено, що поетапне впровадження соціально-екологічних ініціатив дозволяє оцінити ресурси, визначити пріоритети та своєчасно коригувати стратегії. Особлива увага приділяється використанню сучасних управлінських принципів, таких як цифрові платформи, системи моніторингу та взаємодія зі стейкхолдерами, що сприяє підвищенню адаптивності підприємств до змін ринкового середовища. Досліджено економічний, соціальний, екологічний, інноваційний, стратегічний, маркетинговий та регуляторний вплив CSR на бізнес-стійкість. Представлено методичний підхід до управління соціальною відповідальністю, що включає діагностику стану, визначення цілей, оцінку ресурсного потенціалу, формування управлінських заходів, їх впровадження та контроль. Встановлено, що інтеграція соціальної та екологічної відповідальності сприяє формуванню позитивного іміджу підприємства, зміцненню довіри споживачів і партнерів та розвитку інноваційних продуктів. Визначено, що комплексне застосування зазначених підходів забезпечує довгострокову стійкість підприємств і їхню конкурентоспроможність. Визначено, що системне управління соціальною відповідальністю є ключовим інструментом сталого розвитку бізнесу. В роботі поглиблено теоретичні засади та розроблено практичні рекомендації щодо інтеграції соціальних, екологічних та інноваційних моделей та управлінських рішень для підвищення бізнес-стійкості підприємств. Представлені висновки можуть бути використані для планування стратегій сталого розвитку та оцінки ефективності CSR-ініціатив. Дослідження підкреслює важливість поєднання соціальної відповідальності та екологічного маркетингу для забезпечення комплексного та збалансованого розвитку підприємств.
Посилання
- Solomentsev, O., Zaliskyi, M., Poberezhna, Z., Zuiev, O.; Ostroumov, I., Marais, K., Zaliskyi, M. (Eds.) (2025). Predictive Analytics of Decision-Making for Aviation Operation Enterprise. Advances in Civil Aviation Systems Development. Cham: Springer, 348–363. https://doi.org/10.1007/978-3-031-91992-3_23
- Zaliskyi, M., Solomentsev, O., Poberezhna, Z., Okoro, O. C., Chumachenko, B., Chumachenko, S. (2024). Information technologies of data processing for linear deterioration process during aviation equipment operation. CEUR Workshop Proceedings, 3732, 32–44. Available at: https://ceur-ws.org/Vol-3732/paper03.pdf
- White, K., Cakanlar, A., Sethi, S., Trudel, R. (2025). The past, present, and future of sustainability marketing: How did we get here and where might we go? Journal of Business Research, 187, 115056. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.115056
- Chen, G., Sabir, A., Rasheed, M. F., Belascu, L., Su, C.-W. (2024). Green marketing horizon: Industry sustainability through marketing and innovation. Journal of Innovation & Knowledge, 9 (4), 100606. https://doi.org/10.1016/j.jik.2024.100606
- Coelho, R., Jayantilal, S., Ferreira, J. J. (2023). The impact of social responsibility on corporate financial performance: A systematic literature review. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 30 (4), 1535–1560. https://doi.org/10.1002/csr.2446
- Bhat, A. A., Mir, A. A., Allie, A. H., Ahmad Lone, M., Al-Adwan, A. S., Jamali, D. et al. (2024). Unlocking corporate social responsibility and environmental performance: Mediating role of green strategy, innovation, and leadership. Innovation and Green Development, 3 (2), 100112. https://doi.org/10.1016/j.igd.2023.100112
- Caha, Z., Skýpalová, R., Mrhálek, T. (2024). CSR as a framework for sustainability in SMEs: The relationship between company size, industrial sector, and triple bottom line activities. Asia Pacific Management Review, 29 (4), 451–461. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2024.09.006
- Xiao, H., Al Mamun, A., Reza, M. N. H., Lin, X., Yang, Q. (2024). Modeling the significance of corporate social responsibility on green capabilities and sustainability performance. Heliyon, 10 (19). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e38991
- Maury, B. (2022). Strategic CSR and firm performance: The role of prospector and growth strategies. Journal of Economics and Business, 118, 106031. https://doi.org/10.1016/j.jeconbus.2021.106031
- Orlitzky, M., Siegel, D. S., Waldman, D. A. (2011). Strategic Corporate Social Responsibility and Environmental Sustainability. Business & Society, 50 (1), 6–27. https://doi.org/10.1177/0007650310394323
- Sukhonos, V., Makarenko, I., Serpeninova, Y., Drebot, O., Okabe, Y. (2019). Patterns of corporate social responsibility of Ukrainian companies: clustering and improvement strategies for responsible activities. Problems and Perspectives in Management, 17 (2), 365–375. https://doi.org/10.21511/ppm.17(2).2019.28
- Makarenko, I., Steiner, B., Yuhai, K. (2024). Toward a novel Sustainability Transparency Index for improved governance in agri-food value chains: A comparative study of Finnish and Ukrainian companies. Accounting and Financial Control, 5 (1), 68–81. https://doi.org/10.21511/afc.05(1).2024.06
- Lobachevska, G., Daub, C.-H. (2021). The role of Corporate Social Responsibility in the decision-making process of consumers in Ukraine. Innovative Marketing, 17 (1), 78–93. https://doi.org/10.21511/im.17(1).2021.07
- Makarenko, I., Plastun, A., Kozmenko, S., Kozmenko, O., Rudychenko, A. (2022). Corporate Transparency, Sustainable Development and SDG 2 and 12 in Agriculture: The Case of Ukraine. Agris On-Line Papers in Economics and Informatics, 14 (3), 57–70. https://doi.org/10.7160/aol.2022.140305
- Tkal, Y., Yarmak, T., Martynova, L., Yurchyk, I., Andrusenko, N. (2025). Corporate Social Responsibility in Ukraine as a Tool for Sustainable Development. Grassroots Journal of Natural Resources, 8 (1), 566–582. https://doi.org/10.33002/nr2581.6853.080123
- Wirba, A. V. (2023). Corporate Social Responsibility (CSR): The Role of Government in promoting CSR. Journal of the Knowledge Economy, 15 (2), 7428–7454. https://doi.org/10.1007/s13132-023-01185-0
- Poberezhna, Z., Zaliskyi, M.; Ostroumov, I., Marais, K., Zaliskyi, M. (Eds.) (2025). Modeling of Integration Business Processes for Aviation Enterprise in the Context of Sustainable Development. Advances in Civil Aviation Systems Development. Cham: Springer, 59–73. https://doi.org/10.1007/978-3-031-91992-3_5
- Kamyshnykova, E. V. (2014). Stratehichnyi pidkhid do upravlinnia korporatyvnoiu sotsialnoiu vidpovidalnistiu pidpryiemstva. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualnoi vlasnosti, 1 (1), 81–85. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpaeiv_2014_1(1)__15
- Tiahunova, N., Tiahunova, Z. (2020). The influence of digital transformation of business on social responsibility of trade enterprises. Problems of systemic approach in the economy, 4 (78), 177–183. https://doi.org/10.32782/2520-2200/2020-4-24
- Pasinovych, I., Myskiv, G. (2023). Ukrainian context of sustainable development and the role of business in its achievement. Regional Science Policy & Practice, 15 (1), 161–181. https://doi.org/10.1111/rsp3.12619
- Smerichevskyi, S., Truhan, O., Poberezhna, Z., Chumak, O.; Ostroumov, I., Marais, K., Zaliskyi, M. (Eds.) (2025). Strategic Diagnostics for Optimization of Aviation Enterprises Activity in the Condition of Digital Transformations. Advances in Civil Aviation Systems Development. Cham: Springer, 92–104. https://doi.org/10.1007/978-3-031-91992-3_7
- Smerichevskyi, S., Poberezhna, Z., Mykhalchenko, O., Petrova, Y., Smilyanets, V. (2024). Ensuring the sustainable development of the aviation enterprise in the context of forming innovative potential using digital technologies. CEUR Workshop Proceedings, 3732, 174–185. Available at: https://ceur-ws.org/Vol-3732/paper14.pdf
- Slimani, K., Khoulji, S., Larbi Kerkeb, M. (2024). The Evolution of Wireless Sensor Networks through Smart Radios for Energy Efficiency. E3S Web of Conferences, 477, 00072. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202447700072
- Sysoieva, I. M., Roleders, V. V., Pohrishchuk, O. B. (2022). Sotsialna vidpovidalnist biznesu v umovakh stanovlennia tsyrkuliarnoi ekonomiky: realii vedennia biznesu v umovakh viiny. Investytsii: praktyka ta dosvid, 23, 19–25. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2022.23.19
- Zaliskyi, M., Solomentsev, O., Kozhokhina, O., Herasymenko, T. (2017). Reliability parameters estimation for radioelectronic equipment in case of change-point. 2017 Signal Processing Symposium (SPSympo). Jachranka: IEEE, 1–4. https://doi.org/10.1109/sps.2017.8053676
- Solomentsev, O. V., Zaliskyi, M. U., Zuiev, O. V., Asanov, M. M. (2013). Data processing in exploitation system of unmanned aerial vehicles radioelectronic equipment. 2013 IEEE 2nd International Conference Actual Problems of Unmanned Air Vehicles Developments Proceedings (APUAVD). Kyiv: IEEE, 77–80. https://doi.org/10.1109/apuavd.2013.6705288
- Backhoff-Veraguas, J., Zhang, X. (2022). Dynamic Cournot-Nash equilibrium: the non-potential case. Mathematics and Financial Economics, 17 (2), 153–174. https://doi.org/10.1007/s11579-022-00327-3
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Zarinа Poberezhna, Oleksandr Trukhan, Serhii Smerichevskyi, Arkadii Bileush, Maksym Kolesnyk, Igor Martsinenko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.




