ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВОГО ПЛАНУВАННЯ НА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНІ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.1.2013.19074Ключові слова:
регіон, планування, централізоване планування, програмно-цільове планування, економічне плануванняАнотація
Заріцька Я.О. Зарубіжний досвід реалізації програмно-цільового планування на державному рівні.
Досліджено закордонний досвід використання та реалізації програмно-цільового планування на державному рівні. Визначено моделі державного регулювання економіки, які об'єднані за територіальною ознакою: європейська, представниками якої є Франція, Німеччина, Швеція та ін.; азіатська, пов'язана з Японією, Південною Кореєю і американська модель – США, Канада. Розглянуто еволюцію програмно-цільового бюджетування в США. Виділено наступні етапи: 1) Програмно-цільовий бюджет Performance Budget, 1949-1962р. 2) В 1962 р. система розподілу ресурсів за цілями (Planning – Programming – Budgeting), яка дозволяла порівнювати альтернативні способи виконання поставлених завдань і вибирати найкращий. 3) Управління по цілям – Management by Objectives (МВО), результат - підвищення відповідальності всіх співробітників міністерств за досягнення цілей, що стоять перед їх організацією. 4) Розробка бюджету на нульовій основі – Zero-Based Budgeting (ZВВ). 5) Державний закон «Про оцінку результатів діяльності державних установ» – Government Performance Results Act (GPRA), прийнятий в 1993 р. Особливості загальнодержавного економічного планування в Японії в тому, що розробляються довгострокові державні програми, відомі як комплексні плани національного розвитку. Вони формально не є законами, а містять прогнози та рекомендації уряду. Проаналізовано використання в США інструменту централізованого планування, як державне замовлення.
Зарицкая Я.А. Зарубежный опыт реализации программно-целевого планирования на государственном уровне.
Исследован заграничный опыт использования и реализации программно-целевого планирования на государственном уровне. Определены модели государственного регулирования экономики, которые объединены по территориальному признаку: европейская, представителями которой является Франция, Германия, Швеция и др.; азиатская, связанная с Японией, Южной Кореей и американская модель - США, Канада. Рассмотрена эволюция программно-целевого бюджетирования в США. Выделены следующие этапы: 1) Программно-целевой бюджет Performance Budget, 1949-1962р. 2) В1962 г. система распределения ресурсов за целями (Planning - Programming - Budgeting), которая позволяла сравнивать альтернативные способы выполнения поставленных заданий и выбирать наилучший. 3) Управление по целям - Management by Objectives (МВО), результат - повышение ответственности всех сотрудников министерств за достижение целей, которые стоят перед их организацией. 4) Разработка бюджета на нулевой основе - Zero - Based Budgeting (ZВВ). 5) Государственный закон «Об оценке результатов деятельности государственных учреждений» - Government Performance Results Act (GPRA), принятый в1993 г. Особенности общегосударственного экономического планирования в Японии в том, что разрабатываются долгосрочные государственные программы, известные как комплексные планы национального развития. Они формально не являются законами, а содержат прогнозы и рекомендации правительства. Проанализировано использование в США инструмента централизованного планирования, как государственный заказ.
Zaritska Y. Foreign experience of implementation of program planning at the national level.
Foreign experience of use and realization of program and target planning at the state level is investigated. Models of state regulation of economy which are integrated on a territorial sign are defined: European which representatives are France, Germany, Sweden, etc.; Asian, connected with Japan, South Korea and the American model - the USA, Canada. Evolution of program and target budgeting in the USA is considered. The following stages are allocated: 1) Program and target budget of Performance Budget, 1949-1962. 2) In 1962 system of distribution of resources behind the purposes (Planning - Programming - Budgeting) this allowed to compare alternative ways of performance of the put tasks and to choose the best. 3) Management on the purposes - Management by Objectives (MBO), result - increase of responsibility of all staff of the ministries for achievement of the objectives which face their organization. 4) Development of the budget on a zero basis - Zero - Based Budgeting (ZBB). 5) The state law "About an Assessment of Results of Activity of Public Institutions" - Government Performance Results Act (GPRA) adopted in 1993. Features of nation-wide economic planning in Japan that the long-term state programs known as comprehensive plans of national development are developed. They formally aren't laws, and contain forecasts and government recommendations. The use in the USA of instrument of the centralized planning, as government order, is analyzed.