ІННОВАЦІЙНА СКЛАДОВА МОНІТОРИНГУ КРИЗОВИХ ЯВИЩ У СФЕРІ ОСВІТИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.1.2013.22121Ключові слова:
інновації, моніторинг, сфера освіти, індикатор, криза, методологія, стадіїАнотація
Яровенко Т. С. Інноваційна складова моніторингу кризових явищ у сфері освіти України
У статті розглянуто особливості та сучасні тенденції теоретико-методологічних основ моніторингу кризових явищ у сфері освіти України з позицій інноваційного менеджменту; розглянуто складові науково-обґрунтованої системи індикаторів, що надасть можливість комплексного оцінювання процесів та явищ в освітній сфері. Під час дослідження визначено, що моніторинг інноваційної діяльності освітніх установ, як складова загальної системи моніторингу освітньої сфери, повинен реалізується в ході наступних етапів: визначення об'єктів спостереження, критеріїв оцінки; розробка системи відповідних показників-індикаторів; формування інформаційної бази; аналіз інноваційної діяльності на основі значень індикаторів та їх динаміки; порівняння отриманих результатів із результатами моніторингів у межах суб’єкта освітньої сфери у минулому, аналогічних суб’єктів, в т.ч. із закордонних; формування, на підставі порівняння і аналізу, висновків про стан та тенденції інноваційних процесів, що є основою для визначення глибини негативних тенденцій й рівня кризових явищ, розробки та обґрунтування варіантів антикризових заходів. Виявлено, що моніторинг кризових явищ у сфері освіти доцільно проводити у межах складових (кадрової, інформаційної, організаційна-управлінської, мотиваційної, фінансової, матеріально-технічної та ринкової) з визначенням характерних для них індикаторів, які формуються на підставі абсолютних показників первинної бази даних. Отже, з метою своєчасної та оперативної діагностики розвитку кризових явищ в освітній сфері було виділено окремі стадії їх розгортання та симптоми, а також сформовано перелік показників-індикаторів, що характеризуватимуть наявність та ступінь кризових явищ.
Яровенко Т. С. Инновационная составляющая мониторинга кризисных явлений в сфере образования Украины.
В статье рассмотрены особенности и современные тенденции теоретико-методологических основ мониторинга кризисных явлений в сфере образования Украины с позиций инновационного менеджмента; рассмотрены составляющие научно-обоснованной системы индикаторов, которая позволит комплексно оценить процессы и явления в образовательной сфере. В ходе исследования установлено, что мониторинг инновационной деятельности образовательных учреждений, как составляющая общей системы мониторинга образовательной сферы, должен реализовываться в ходе следующих этапов: определение объектов наблюдения, критериев оценки, разработка системы показателей-индикаторов, формирование информационной базы, анализ инновационной деятельности на основе значений индикаторов и их динамики; сравнение полученных результатов с результатами мониторингов в пределах субъекта образовательной сферы в прошлом, аналогичных субъектов, формирование выводов о состоянии и тенденциях инновационных процессов, которые являются основой для определения глубины негативных тенденций и уровня кризисных явлений, разработки и обоснования вариантов антикризисных мероприятий. Выявлено, что мониторинг кризисных явлений в сфере образования целесообразно проводить в рамках составляющих (кадровой, информационной, организационной-управленческой, мотивационной, финансовой, материально-технической и рыночной), определением характерных для них индикаторов, которые формируются на основании абсолютных показателей первичной базы данных. Следовательно, в целях своевременной и оперативной диагностики развития кризисных явлений в образовательной сфере были выделены отдельные стадии их развертывания и симптомы, а также сформирован перечень показателей-индикаторов, которые будут характеризовать наличие и степень кризисных явлений.
Yarovenko T. An innovative component of monitoring the crisis in the education sector in Ukraine
The article describes the features and modern trends of theoretical and methodological foundations of monitoring the crisis in the education sector in Ukraine in terms of innovation management; considered components of evidence-based system of indicators that will allow comprehensive assessment of processes and phenomena in the field of education. The study found that the monitoring of the innovation of educational institutions, as part of the overall monitoring of the educational sphere, should be implemented through the following steps: defining the objects of observation, evaluation criteria, develop a system of indicators-indicators, the information base, the analysis of innovation on the basis of values indicators and their dynamics, comparing the results with the results of monitoring within the subject of the education sector in the past, similar subjects, forming conclusions about the status and trends of innovative processes that are the basis for determining the depth of the negative trends and the level of crisis, development and study of the variants of anti-crisis measures .It is revealed that the monitoring of the crisis in education is advantageously carried out in the framework components (human, informational, organizational, managerial, motivational, financial, logistical and market), the definition of indicators specific to them, which are formed on the basis of absolute performance of the primary database. Therefore, in order to ensure timely and rapid diagnosis of the crisis in the education sector have been allocated individual stages of their deployment and symptoms, as well as, a list of indicators-indicators that would characterize the presence and extent of the crisis.