КЛАСИФІКАЦІЯ ПРИНЦИПІВ СИСТЕМИ РЕГІОНАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.1.2013.22153Ключові слова:
регіональна освітня система (РОС), загальні, спеціальні, ознаки, знанієва економіка, інновації, розвиток.Анотація
Зелінська Г. О. Класифікація принципів системи регіонального освітнього менеджменту.
Характерною рисою новітніх досліджень регіонального освітнього менеджменту (РОМ) є їх міждисциплінарний характер - орієнтація на врахування економічних і позаекономічних інтересів, на аналіз соціальних взаємозв’язків (речовинних, інформаційних, енергетичних), на вивчення середовища, у якому живе і працює людина. В статті наведено класифікацію принципів системи РОМ в умовах інноваційного розвитку. Встановлено, що загальні принципи (системності, науковості тощо) є недостатніми для здійснення ефективного менеджменту в умовах розвитку регіональних освітніх систем (РОС) і потребують доповнення спеціальними. Акцентовано увагу на питанні формування регіональних потреб як основи побудови системи організації РОМ. Його дослідження здійснюється відповідно до низки принципів (керування потребами освітнього розвитку, стратегічності, раціональності територіального розміщення, культуровідповідності), Застосування цих принципів, на відміну від існуючих, дозволяє підвищувати ефективність функціонування РОС відповідно до вимог інноваційного розвитку знанієвої економіки. Проведено аналіз трактування поняття «принципи» у доробку вчених, який дав змогу стверджувати, що існують різні підходи до його тлумачення. Принципи інтегрують два види систем управління освітньою сферою територіальної суспільної системи (ТСС) – територіального й соціального. У системі територіального управління передбачаються принципи: єдності соціального і територіального управління; пріоритетності цілей освітнього розвитку ТСС; ієрархічності цілей; необхідності повноти та різноманіття інформації; обов’язковості зворотного зв’язку між підсистемами ТСС різного рівня тощо. У системі соціального управління - соціальної справедливості і соціальної відповідальності, зокрема індивідуальної (керівника); соціального партнерства, субсидіарності, надання переваги громадським ініціативам при фінансуванні заходів регіональної освітньої політики. Отже, доповнення традиційних принципів – це вимога часу, зумовлена змінами, що відбуваються в РОС.
Зелинская Г. А. Классификация принципов системы регионального образовательного менеджмента.
Характерной чертой новейших исследований регионального образовательного менеджмента (РОМ) является их междисциплинарный характер - ориентация на учет экономических и внеэкономических интересов, на анализ социальных взаимосвязей (вещественных , информационных , энергетических ), на изучение среды, в которой живет и работает человек. В статье приведена классификация принципов системы РОМ в условиях инновационного развития. Установлено, что общие принципы ( системности, научности и др.) являются недостаточными для осуществления эффективного менеджмента в условиях развития региональных образовательных систем (РОС) и нуждаются в дополнении специальными. Акцентируется внимание на вопросе формирования региональных потребностей как основы построения системы организации РОМ. Его исследования осуществляется в соответствии с рядом принципов (управление потребностями образовательного развития, стратегичности, рациональности территориального размещения, культуросоответствия). Применение этих принципов, в отличие от существующих, позволяет повышать эффективность функционирования РОС соответственно с требованиями инновационного развития знаниевой экономики. Проведен анализ трактовки понятия «принципы» в активе ученых, который позволил утверждать, что существуют различные подходы к его толкованию. В системе территориального управления предусматриваются принципы: единства социального и территориального управления; приоритетности целей образовательного развития териториальной общественной системы (ТСС); иерархичности целей; необходимости полноты и разнообразия информации; обязательности обратной связи между подсистемами ТСС разного уровня; регионального программно - целевого обеспечения; делегирование полномочий; и тому подобное. В системе социального управления - социальной справедливости и социальной ответственности, в частности индивидуальной (руководителя), социального партнерства, субсидиарности, предпочтение общественным инициативам по сравнению с соответствующей деятельностью государства при финансировании мероприятий региональной образовательной политики. Итак, дополнение традиционных принципов - это требование времени, обусловлено изменениями, происходящими в РОС.
Zelinska G. Classification of regional educational management principles.
A characteristic feature of the latest regional educational management (REM) research is their interdisciplinary nature - focus on the economic and non-economic interests and on the social interactions analysis (material, information, energy), also on studying the environment in which people live and work. The article describes the classification principles of REM system under innovation development influence. It was found that general principles (systematic, scientific, etc.) are not sufficient for effective management in the regional educational systems (ROS) development. They need to be supplemented with special principles. Attention is focused on the regional needs forming as a basis for REM system constructing. The research is carried out according to a number of principles like educational development management needs, strategic planning, rational territorial distribution, the culture conformity. Applying these principles the efficiency of ROS according to the knowledge economy innovative development can be improved. The analysis of the interpretation of the term "principles" in the works of local scientists made it possible to say that there are different approaches to its interpretation. They integrate the two types of systems: the territorial scope of public educational systems (TPS) territorial and social management. In the article the principles of territorial administration are formed. The most important ones are the social cohesion and territorial management, educational goals of TPS prioritizing, the goals hierarchy; necessary completeness and variety of information etc. Also the principles of social control are formulated. Thus, addition of traditional principles - it is a requirement of time due to changes occurring in the ROS.