ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНОГО МАРКЕТИНГУ
Анотація
Мета. Надати власну дефініцію соціально-відповідального маркетингу з позиції гносеологічної оцінки та упорядкувати його основні принципи.
Методика. Зроблено оцінку сучасних концепцій маркетингової діяльності, у тому числі концепції холістичного маркетингу. Досліджено сутність і критично оцінено соціальний, соціально-етичний і соціально-відповідальний маркетинг. Запропоновано авторське визначення соціально-відповідального маркетингу. Оцінка загальноприйнятих і окремих принципів соціальної відповідальності дала змогу подати їх у вигляді ієрархії (піраміди) з виокремленням трьох рівнів – базового, середнього та вищого. Базовий рівень соціальної відповідальності є обов’язковим для всіх суб’єктів господарювання; інші рівні є добровільними. Їх досягнення стає можливим за умови практичної реалізації попередньої групи принципів і свідчить про високий рівень соціальної свідомості.
Результат. Гносеологічна оцінка соціально-відповідального маркетингу та критичний аналіз його дефініцій стали основою для формування авторського визначення: соціально-відповідальний маркетинг – це вид управлінської діяльності, під час реалізації якої відбувається свідоме та системне задоволення потреб споживачів з урахуванням соціальних, екологічних і морально-етичних вимог суспільства. Запропоновано ієрархію принципів соціально-відповідального маркетингу, яка передбачає три рівні відповідальності (базовий, середній та вищий) залежно від ініціативності застосування та ступеня соціальної свідомості.
Наукова новизна. Удосконалено дефініцію соціально-відповідального маркетингу та систематизацію його принципів за рахунок запропонованої ієрархії.
Практична значущість. Упровадження принципів соціально-відповідального маркетингу в практичну діяльність суб’єктів господарювання (особливо ініціативне) дасть змогу не лише розвиватися кожному окремому підприємству відповідно до сучасних міжнародних норм і правил, але й позитивно вплине на стан суспільства та держави в цілому.
Ключові слова: соціально-відповідальний маркетинг, принципи соціально-відповідального маркетингу.Посилання
Визначено найпрозоріші компанії в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: <http://www.csr-ukraine.org/rezultati_indeksu_prozorosti.html>.
“The Most Transparent in Ukraine have been Named”, available at: www.csr-ukraine.org/rezultati_indeksu_prozorosti.html.
Братаніч Б.В. Становлення соціально орієнтованого маркетингу як суспільного феномену / Б.В. Братаніч // Мультиверсум. Філософський альманах. – 2007. – № 45. – С. 14-25.
Bratanich, B.V. (2007), “Genesis of Socially-Responsible Marketing as Social Phenomenon”, Multyversum. Filosofskyi almanakh, no. 45, pp. 14-25.
Герасимяк Н.В. Холістичний маркетинг як нова парадигма розвитку маркетингу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: <http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1280>.
Herasymiak, N.V. “Holistic marketing as new paradigm in marketing development”, available at: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1280.
Козлова О.А. Методология взаимодействий концепций маркетинга как основа холистического маркетинга / О.А. Козлова // Экономика и управление. – 2011 – № 4 (77). – С. 130-133.
Kozlova, О.А. (2011), “Methodology of Interaction of Marketing Concepts as the Basis for Holistic Marketing”, Ekonomika i upravleniye, no. 4 (77), pp. 130-133.
Загорна Т.О. Концепція холістичного маркетингу: джерела проблематики та елементи / Т.О. Загорна // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2012. – № 2. – С. 32-38.
Zahorna, Т.О. (2012), “Consept of Holistic Marketing: Sorses of Problems and Elements”, Marketynh i menedzhment innovatsii, no. 2, pp. 32-38.
Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент / Ф. Котлер, К.Л. Келлер. – 12-е изд. – СПб.: Питер, 2009. – 816 с.
Kotler, Ph. and Кеllеr, К.L. (2009), Marketing-menedzhment [Marketing-Management], 12-th ed., Piter, St.-Petersburg, Russia.
Унарова Я.Н. Применение современной концепции маркетинга в кооперативных предприятиях / Я.Н. Унарова // Казанская наука. – 2009. – № 1. – С. 293-298.
Unarova, Ya.N. (2009), “Usage of Modern Concept of Marketing in Cooperative Enterprises”, Kazanskaya nauka, no. 1, pp. 293-298.
Шталь Т.В. Соціальний маркетинг і соціальна відповідальність бізнесу: взаємозв’язки й результати / Т.В. Шталь, О.О. Тищенко // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2012. – № 4. – С. 97-104.
Shtal, T.V. and Tyshchenko, О.О. (2012), “Social Marketing and Social Responsibility of Business: Interlinks and Outcomes”, Marketynh i menedzhment innovatsii, no. 4, pp. 97-104.
Божук С.Г. Развитие инструментария социально-ответственного маркетинга / С.Г. Божук, Т.Д. Маслова // Проблемы современной экономики. – 2012. – № 1(41). – С. 199-213.
Bozhuk, S.G. and Маslova, Т.D. (2012), “Development of the Set of Instrument for Socially-Responsible Marketing”, Problemy sovremennoy ekonomiki, no. 1(41), pp. 199-213.
Responsible Marketing: Interview with Patrick Byers from Outsource Marketing [Еlеctrоnic rеsourse]. – Available at: <http://www.netsquared.org/blog/jedsundwall/responsiblemarketinginterview-patrick-byers-outsource-marketing>.
“Responsible Marketing”, Interview with Patrick Byers from Outsource Marketing, available at: www.netsquared.org/blog/jedsundwall/responsible-marketing-interview-patrickbyers-outsource-marketing.__
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Автор надає Журналу право на використання Твору наступними способами:
1.1. Використовувати Твір шляхом опублікування його в науковому журналі «Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського (серія «Економічні науки») мовою, що погоджена Автором і Журналом.
1.2. Переробляти, адаптувати або іншим чином змінювати Твір без порушення суті змісту.
1.3. Журнал має право довести Твір до загального відома, у т.ч. розміщення Твору повністю або частково в мережі Інтернет на веб-сторінці наукового журналу та інших інформаційних ресурсах.
2. Журнал має право встановлювати умови прийому і опублікування Твору в збірнику. Редколегії належить виняткове право відбору або відхилення матеріалів. Матеріальний носій рукопису поверненню не підлягає.
3. Автор заявляє, що:
- він є автором (співавтором) Твору;
- авторські права на даний Твір не передавались раніше та не будуть передані в майбутньому третім особам;
- даний Твір не був раніше опублікований та не буде опублікований в іншому виданні до публікування його Журналом;
- він не порушив права інтелектуальної власності інших осіб. Якщо у Творі наведені матеріали інших осіб, за виключенням випадків цитування в обсязі, виправданому науковим, інформаційним або критичним характером Твору, використання таких матеріалів здійснюється Автором з дотриманням норм законодавства;
- він отримав усі необхідні дозволи на використання результатів, фактів та інших перейнятих матеріалів, правовласником яких є не він.
4. Автор надає згоду на передачу Журналом його особистих даних:
- прізвище, ім'я, по батькові;
- відомості про наукову кваліфікацію (науковий ступінь, вчене звання);
- відомості про місце роботи та посаду;
- контактні дані авторів.