Формування ринку органічної продукції в Україні

Автор(и)

  • Tetyana Kundilovska Одеський національний економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-3545-7321
  • Natalya Zelenyanskaya Національний науковий центр «Інститут виноградарства і виноробства ім. В. Є. Таїрова», Україна https://orcid.org/0000-0002-9303-8686

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.4(68).2018.137-147

Ключові слова:

органічне сільськогосподарське виробництво, органічна продукція, ринок органічної продукції, органічні оператори, канали збуту органічної продукції

Анотація

У статті сформульовано основні властивості органічної продукції, які формують її безпечність, якість та підвищені поживні властивості. Уточнено дані щодо кількості господарств та площі сертифікованих сільськогосподарських угідь, задіяних під вирощення органічної сировини в регіонах України. Проаналізовано ринок органічної продукції України та показано стійку тенденцію до його щорічного росту (в т.ч. за рахунок збільшення експорту, споживання органічної продукції на внутрішньому ринку та, частково, імпорту). Узагальнено дані щодо переліку рослинної продукції органічного походження, яка вирощується відповідно до умов органічного виробництва. Визначено основні країни-експортери української органічної продукції. Зазначено, що прийнята в Україні нормативно-правова база сприятиме розвитку внутрішнього органічного ринку. Розглянуто питання розподілу органічних операторів за різними диференційними ознаками (територіальною, організаційно-правовою формою господарювання, сферою діяльності). Показано, що за територіальною ознакою більшість органічних операторів сконцентровано на Півдні України (Одеська, Запорізька, Херсонська та Миколаївська області), на Одещині зареєстровано 18 операторів, які сертифіковані за європейськими стандартами і займаються рослинництвом. Проаналізовано різновиди джерел збуту органічної продукції в Україні в цілому та Одеському регіоні, зокрема. Приділено увагу аналізу асортименту органічних товарів у супермаркетах м. Одеси. Встановлено різні підходи до формування ціни органічної продукції в торговельних мережах. Визначено перспективи подальших досліджень у сфері удосконалення стратегії просування органічної продукції на внутрішньому ринку.

Біографії авторів

Tetyana Kundilovska, Одеський національний економічний університет

Тетяна Анатоліївна Кунділовська

кандидат технічних наук, доцент кафедри експертизи товарів та послуг

Natalya Zelenyanskaya, Національний науковий центр «Інститут виноградарства і виноробства ім. В. Є. Таїрова»

Наталя Миколаївна Зеленянська

доктор сільськогосподарських наук, старший науковий співробітник,заступник директора з науково-інноваційної діяльності

Посилання

Kundilovska, T., Zelenyanska, N. (2016). Modern condition and development prospects of agricultural organic production in Ukraine [Sohodennia ta perspektyvy rozvytku orhanichnoho silskohospodarskoho vyrobnytstva v Ukraini], Visnik social’no-economicnih doslidzen’, No. 2 (61), s. 155–165 [in Ukrainian]

Maslak, O. M. (2016). Formation of organic agricultural products market in Ukraine [Formuvannia rynku orhanichnoi silskohospodarskoi produktsii v Ukraini], Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, Vyp. 10, s. 189–192, available at: http://global-national.in.ua/pro-zhurnal [in Ukrainian]

On the production and circulation of organic agricultural products and raw materials: Law of Ukraine, No. 425-VII, 03.09.2013 [Pro vyrobnytstvo ta obih orhanichnoi silskohospodarskoi produktsii ta syrovyny: Zakon Ukrainy, No. 425-VII, 03.09.2013], available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/425-18 [in Ukrainian]

Proceedings of 2nd International Congress «Organic Ukraine 2018» [Materialy druhoho Mpzhnarodnoho Conhresu «Orhanichna Ukraina 2018»], available at: http://www.euroagrochem.com/organic-ukraine-2018 [in Ukrainian]

The World of Organic Agriculture Statistics and Emerging Trends 2018. Ed. by H. Willer and J. Lernoud, available at: https://shop.fibl.org/CHen/mwdownloads/download/link/id/1093/?ref=1

Federation of Organic Movement of Ukraine: site [Federatsіia orhanіchnoho rukhu Ukrainy: sait], available at: http://www.slideshare.net/Irkamelnyk/ss-43067917 [in Ukrainian]

Hranovska, V. H. (2017). Prospects for organic products market development in Ukraine [Perspektyvy rozvytku orhanichnoi produktsii v Ukraini], Ekonomika APK, No. 4, s. 31–40 [in Ukrainian]

Kharchenko, T. B. (2013). Prospects for organic products market development in Ukraine [Perspektyvy rozvytku rynku orhanichnoi produktsii v Ukraini], Ekonomika APK, No. 10. s. 37–41 [in Ukrainian]

The law on basic principles and requirements for organic production was adopted [Pryiniato Zakon pro osnovni pryntsypy ta vymohy do orhanichnoho vyrobnytstva], available at: http://www.minagro.gov.ua/node/26015 [in Ukrainian]

Richter, T. (2017). Ukrainian organic products in Western Europe [Ukrainska orhanichna produktsiia u Zakhidnii Yevropi], Orhanichna Ukraina: materialy I Mizhnarodnoho konhresu, 26–28 Sichnia 2017, Torhovo-promyslova palata Ukrainy, Kyiv, s. 20 [in Ukrainian]

Lahuta, Ya. M., Mykhailenko, N. V. (2017). Condition and prospects of organic products market development in the context of social responsibility of business [Stan ta perspektyvy rozvytku rynku orhanichnoi produktsii v konteksti sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu], Prychornomorski ekonomichni studii, Vyp. 18, s. 79–82 [in Ukrainian]

Halashevskyi, S. (2017). Achievements and challenges 10 years. What was it? How is it? What trends do we feel? [Dosiahnennia ta vyklyky 10 rokiv. Shcho bulo? Yak ye? Yaki trendy vidchuvaiemo?], Orhanichna Ukraina: materialy I Mizhnarodnoho konhresu, 26–28 Sichnia 2017, Torhovo-promyslova palata Ukrainy, Kyiv, s. 26 [in Ukrainian]

Lopatynskyi, Yu. M., Kutarenko, N. Ya. (2014). Institutional distribution of organic operator in Ukraine [Instytutsiinyi rozpodil orhanichnykh operatoriv v Ukraini], Investytsii: praktyka ta dosvid, No. 13, s. 67–72 [in Ukrainian]

Godovenko, N. V., Kundilovska, T. A. (2017). Analysis of organic food products assortment, which presented in shopping malls of Odessa [Analiz asortymentu orhanichnykh kharchovykh produktiv, predstavlennykh v torhovelnykh merezhakh m. Odesy], Mynule, suchasne, maibutnie: proceedings of student conference, Odessa, No. 7, s. 126–130 [in Ukrainian]

Kutarenko, N. Ya. (2014). The distribution channels of organic products [Kanaly zbutu orhanichnoi produktsii], Tovary i rynky, No. 1, s. 26–36 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-27

Номер

Розділ

МАРКЕТИНГ, ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ