Діагностика пріоритетності впливу макроекономічних та інституційних чинників для гірничовидобувних підприємств при проведенні змін

Автор(и)

  • Natalia Priymak Донецький національний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Україна https://orcid.org/0000-0002-9721-3226

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.1(69).2019.199-207

Ключові слова:

зміни, зовнішнє середовище, чинники зовнішнього середовища, управління змінами, стратегічне управління, драйвери змін

Анотація

У статті визначено, що реалізація змін залежить від рівня прийнятності зовнішнім середовищем (контактними аудиторіями) змін, розроблених системою менеджменту (командою змін) підприємства. Вплив інституційних та макроекономічних чинників, які входять до складу зовнішнього середовища функціонування підприємства, досліджено за допомогою інструментів експертного оцінювання для чого у статті наведено обґрунтування чисельності, структури та складу експертів – менеджерів різних рівнів. З урахуванням специфіки функціонування підприємств гірничовидобувної галузі України, проаналізовано вплив дванадцяти чинників, які визначають діяльність цих підприємств та враховують специфіку системи менеджменту. У процесі дослідження реалізовано методологічний апарат, який передбачає послідовне виконання наступних дій: визначення переліку експертів та обґрунтування їх вибірки; окреслення чинників для оцінки їх впливу на підприємства; оцінку чинників за шкалою: [найбільш суттєвий вплив чинника; найменш суттєвий вплив чинника]; оцінку рівня узгодженості думок експертів щодо впливу чинників, за умови її прийнятності ‒ розрахунок значення вагових коефіцієнтів впливу макроекономічних та інституційних чинників на діяльність гірничовидобувних підприємств; оцінку отриманих результатів та визначення чинників, вплив яких на зміни є найбільш вагомим. Отримані результати мають виступати джерелом визначення можливостей та загроз для реалізації стратегічних змін підприємств, а також базовим орієнтиром для визначення напрямків реалізації стратегічного потенціалу. Згідно з отриманими оцінками, найбільш вагомий вплив на впровадження змін спричиняють ринкові чинники, такі як чинники розвиненості технології видобутку та збагачення, а також чинники, які визначають інфраструктурну складову системи забезпечення виробництва. На підставі результатів аналізу можна стверджувати, що дані чинники є визначальними зовнішніми драйверами змін, врахування яких є обов’язковим для розробки програми реалізації стратегічного потенціалу змін та стратегії розвитку підприємства

Біографія автора

Natalia Priymak, Донецький національний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського

Наталія Сергіївна ПРИЙМАК

кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри маркетингу, менеджменту та публічного адміністрування

Посилання

Anistratenko, V. H., Fedorov, V. H. (1993). Mathematical planning of experiments in the agro-industrial complex [Matematychne planuvannya eksperymentiv v APK], Vyshcha shkola, Kyiv, 374 s. [in Ukrainian]

Ansoff, H. I. (1965). Corporate strategy: an analytic approach to business policy for growth and expansion, McGraw-Hill, New York, 241 p.

Ansoff, I. (1999). The new corporate strategy [Novaya korporativnaya strategiya], Piter, Sankt-Peterburg, 416 s. [in Russian]

Dyagel, O. Yu. (2005). Theory of economic analysis [Teoriya ekonomicheskogo analiza], Krasnoyarskiy gosudarstvennyy torgovo-ekonomicheskiy institut, Krasnoyarsk, 187 s. [in Russian]

Kovbatyuk, M. V., Benyk, N. H. (2016). The impact of internal and external environment on the process of operation and adaptation of enterprises [Vplyv faktoriv zovnishnioho i vnutrishnioho seredovyshcha na protses funktsionuvannia ta adaptatsii pidpryiemstv], Vodnyi transport, Vyp. 2, s. 101‒108 [in Ukrainian]

Litvak, B. G. (1996). Expert assessments and decision making [Ekspertnye otsenki i prinyatie resheniy], Patent, Moskva, 298 s. [in Russian]

Mishin, V. M. (2015). Research of control systems [Issledovanie sistem upravleniya], Yuniti-Dana, Moskva, 527 s. [in Russian]

Тоmpson, А., Strickland, A. (2003). Strategic management: concepts and situation analysis. Trans. from Eng. A. R. Ganieva. 12th ed. [Strategicheskiy menedzhment: kontseptsii i situatsii dlya analiza; per. s angl. A. R. Ganievoi; 12-e izd.], Dialektika, Мoskva, 928 s. [in Russian]

The Global Competitiveness Index 2017‒2018 edition, World Economic Forum, available at: http://www.weforum.org.

Porter, M. (1980). Competitive strategy, The Free Press, New York, 416 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-26

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ ТА БІЗНЕС-АДМІНІСТРУВАННЯ