Вплив галузевих тенденцій на управління бізнес-процесами у сфері електронної комерції
DOI:
https://doi.org/10.33987/vsed.2(77).2021.111-124Ключові слова:
бізнес-процеси, управління бізнес-процесами, електронна комерція, підприємства, інформаційні технології, онлайн-торгівля, галузеві тенденціїАнотація
У статті розглянуто специфіку розвитку сфери електронної комерції та визначено основні напрямки впливу галузевих тенденцій на управління бізнес-процесами в ній. Актуалізовано необхідність розробки на основі аналітичних даних науково-практичного інструментарію та рекомендацій, що визначають й характеризують зв’язок між галузевими тенденціями та траєкторією розвитку підприємств електронної комерції. Охарактеризовано контекст та умови діяльності сучасних підприємств електронної комерції, включаючи проблематику розвитку даної сфери під впливом обмежувальних заходів, пов’язаних з пандемією коронавірусу COVID-19. Актуалізовано потребу ефективного реагування підприємства електронної комерції на певні тенденції, відзначено необхідність адаптації управління даним підприємством до зміни умов господарювання, технологічних та інституційних трансформацій. Здійснено ідентифікацію проблем та сформовано науково-практичні рішення, орієнтовані на підвищення ефективності діяльності підприємств сфери електронної комерції в умовах впливу факторів зовнішнього середовища. Визначено найбільш впливові фактори, що характеризують практику функціонування економічних суб’єктів сфери електронної комерції на поточному етапі на глобальному рівні. Досліджено провідні галузеві тенденції та умови діяльності у сфері електронної комерції та охарактеризовано вплив цих тенденцій на управління підприємствами у сфері електронної комерції. Визначено та обґрунтовано стратегічні орієнтири, окреслено базові передумови та надано науково-практичні рекомендації стосовно підвищення ефективності управління підприємствами електронної комерції за сучасних умов господарювання в контексті впливу внутрішньогалузевих тенденцій. Проаналізовано передумови трансформації практики управління бізнес-процесами в електронній комерції під впливом зазначених тенденцій.
Посилання
Sklyar, D. V. (2021). World practice of business process management in the field of e-commerce [Svitova praktyka upravlinnia biznes-protsesamy u sferi elektronnoi komertsii], Visnyk KHDU, Seriia: Ekonomichni nauky, No. 41, s. 41–46 [in Ukrainian]
Levytska, Ya. V. (2020). The current state of digitalization in the business environment [Suchasnyi stan didzhytalizatsii u biznes-seredovyshchi], Problemy biznes-ekonomiky v suchasnykh umovakh: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii, 02 bereznia 2020 r. Halytska vydavnycha spilka, Lviv, s. 49. Retrieved from: https://lpnu.ua/sites/default/ files/2020/pages/187/zbirnyknulp2020biznes.pdf [in Ukrainian]
Lazebnyk, L. L. (2018). Digitalization of economic relations as a factor in improving the business processes of the enterprise [Didzhytalizatsiia ekonomichnykh vidnosyn yak faktor udoskonalennia biznes-protsesiv pidpryiemstva], Ekonomichnyi visnyk, Seriia: finansy, oblik, opodatkuvannia, No. 2, s. 69–74. DOI: https://doi.org/10.33244/2617-5932.2.2018.69-74 [in Ukrainian]
Drazhnytsia, S. A. & Zaburmekha, Ye. M. (2018). E-commerce: global trends and development forecast in Ukraine [Elektronna komertsiia: svitovi trendy ta prohnoz rozvytku v Ukraini], Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, No. 5, s. 69–73 [in Ukrainian]
Yatsenko, O. M., Gryazina, A. S. & Shevchyk, O. O. (2019). E-commerce as an element of the global trading system [Elektronna komertsiya yak element hlobalnoi torhovelnoi systemy], Aktualni problemy ekonomiky, No. 8, s. 4–15 [in Ukrainian]
Ustenko, M. O. & Ruskikh, A. O. (2019). Digitalization: the basis of enterprise competitiveness in the realities of digital economy [Didzhytalizatsiia: osnova konkurentospromozhnosti pidpryiemstva v realiiakh tsyfrovoi ekonomiky], Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, No. 68, s. 181–192 [in Ukrainian]
Global e-commerce jumps to $26.7 trillion, COVID-19 boosts online sales. UNCTAD: website. Retrieved from: https://unctad.org/news/global-e-commerce-jumps-267-trillion-covid-19-boosts-online-sales.
Essential Ecommerce Statistics: 2020/2021 Data and Market Share Analysis. Finances Online: website. Retrieved from: https://financesonline.com/40-essential-ecommerce-statistics-2019-analysis-of-trends-data-and-market-share.
E-commerce share of total global retail sales from 2015 to 2023. Retrieved from: https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide.
E-commerce Statistics By: 99 firms Content. Retrieved from: https://99firms.com/ blog/ecommerce-statistics.
The intricacies, impact and opportunities of e-commerce for trade and development. UNCTAD: website. Retrieved from: https://unctad.org/news/intricacies-impact-and-opportunities-e-commerce-trade-and-development.
Switzerland climbs to top of global e-commerce index. UNCTAD: website. Retrieved from: https://unctad.org/news/switzerland-climbs-top-global-e-commerce-index.
Eurostat data: Individuals using the internet for ordering goods or services. Retrieved from: http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tin00096&plugin=1.development.
B2C e-commerce as percentage of global GDP in Western Europe from 2009 to 2018. Retrieved from: https://www.statista.com/statistics/324588/b2c-e-commerce-as-percentage-of-gdp-western-europe.
Retail e-commerce sales in the United States from 2017 to 2024. Retrieved from: https://www.statista.com/statistics/272391/us-retail-e-commerce-sales-forecast/development.
Osmundsen, K., Iden, J. & Bygstad, B. (2019). Digital transformation: drivers, success factors, and implications, The 12th Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS), Corfu, Greece, 105 p.
The impact of e-commerce on shopping malls and the consumer retail sector – case study USA [Vplyv elektronnoi komertsii na torhovi tsentry ta na sektor rozdribnoi torhivli spozhyvachiv tematychne doslidzhennia SSHA], BSIC, October 1, 2017. Retrieved from: https://bsic.it/effects-e-commerce-shopping-malls-consumer-retail-sector-us-case-study/development [in Ukrainian]
On the rise: how in 2020 e-commerce markets grew in different countries around the world [Na podyeme: kak v 2020 godu rosli rynki e-commerce v raznykh stranakh mira]. Retrieved from: https://allretail.ua/ru/news/69573-na-podeme-kak-v-2020-godu-rosli-rynki-e-commerce-v-raznyh-stranah-mira development [in Russian]
Kovtun, T. D. & Matvienko, A. P. (2020). Current state and prospects of world and domestic e-commerce markets development [Suchasnyi stan i perspektyvy rozvytku svitovoho ta vitchyznianoho rynkiv elektronnoi komertsii], Business Inform, No. 4, s. 295–303 [in Ukrainian]
Samoilenko, O. (2020). How has e-commerce changed during the quarantine year 2020 and the top 15 ecommerce sites in terms of attendance [Kak izmenilsya e-commerce za karantinnyy 2020 god i top-15 ecommerce-ploshchadok po poseshchaemosti]. Retrieved from: https://ain.ua/2021/04/29/ecommerce-2020-v-pandemiu [in Russian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.