Науково-методичні основи оцінювання якості туристичних послуг

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.3(67).2018.63-72

Ключові слова:

якість туристичних послуг, методи оцінювання, критерії оцінювання, підприємства сфери туризму, класифікація методів оцінювання, туристичний продукт

Анотація

У статті розглянуто методи оцінювання якості послуг туристичного підприємства. Авторами проведено дослідження наукових підходів та запропонована власна схема методики оцінювання якості туристичних послуг. Виділено основні напрямки оцінювання рівня якості туристичних послуг та визначено, які показники впливають на загальну оцінку якості обслуговування туристів. Визначено, що непряме оцінювання показників якості, притаманне для виробів та послуг туристичного призначення. Наголошено, що якість туристичного продукту та якість обслуговування на туристичних підприємствах є латентними показниками, тобто непіддатливими до безпосереднього вимірювання, та описуваними множиною так званих ознак- симптомів. Звідси коректні результати оцінювання можуть бути отримані суто за допомогою методів порівняльного багатовимірного аналізу. У складі інструментарію оцінювання якості туристичного продукту та якості обслуговування на туристичних підприємствах запропоновано використовувати метод таксономічного аналізу, що має низку істотних переваг порівняно з іншими методами багатовимірного аналізу. Ця методика може слугувати підґрунтям для подальшого удосконалення менеджменту якості послуг підприємств сфери туризму та прийняття управлінських рішень. Визначено, що керівництво підприємств сфери туризму повинно спрямувати менеджмент якості на постійне адаптування та вдосконалення сучасних методів оцінювання та підвищення якості послуг, а також розробку власних систем управління якістю, впровадження міжнародних та національних стандартів менеджменту якості з метою забезпечення прибутковості господарської діяльності власних підприємств.

Біографії авторів

Ganna Bedradina, Одеський національний економічний університет

Ганна Костянтинівна БЕДРАДІНА

кандидат економічних наук, старший викладач кафедри туристичного та готельно-ресторанного бізнесу

Sergii Nezdoyminov, Одеський національний економічний університет

Сергій Георгійович НЕЗДОЙМІНОВ

кандидат економічних наук, доцент кафедри туристичного та готельно-ресторанного бізнесу

Посилання

Uluskan, M., Godfrey, A. B., Joines, J. A. (2017). Integration of Six Sigma to traditional quality management theory: an empirical study on organisational performance, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 28, No.13–14, рр. 1526–1543.

Jaca, C., Psomas, E. (2015). Total quality management practices and performance outcomes in Spanish service companies, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 26, No 9–10, рр. 958–970.

Pazasuraman, A., Zeithaml, V., Berry, L. A. (1985). Conceptual model of service quality and its implications for future research, Journal of Marketing, No. 49, рp. 41–50.

Baumharten, L. V. (2016). Quality management in tourism [Upravlenie kachestvom v turizme. Praktikum], KnoRus, Moskva, 284 s. [in Russian]

Ivchenko, L. O., Levit, I. B., Shymkova, V. Ye. (2008). Estimation of tourism enterprises activity quality on the basis of qualimetric analysis [Otsinka yakosti diialnosti turystychnykh pidpryiemstv na osnovi kvalimetrychnoho analizu], Visnyk Donetskoho instytutu turystychnoho biznesu, Seriia Ekonomika, orhanizatsiia i upravlinnia pidpryiemstvom (v turystychnii sferi), DITB, Donetsk, No. 12, s. 129–135 [in Ukrainian]

Kudla, N. Ye. (2011). Marketing of tourist services [Marketynh turystychnykh posluh], available at: https://westudents.com.ua/knigi/599-marketing-turistichnih-poslug-kudla-n.html [in Ukrainian]

Yankovyi, O. H. (2015). Latent signs in the economy: monograph [Latentni oznaky v ekonomitsi: monohrafiia], Atlant, Odesa, 168 s. [in Ukrainian]

DSTU ISO 9000:2008. Quality management systems. Key terms and glossary [DSTU ISO 9000:2008 Systemy upravlinnia yakistiu. Osnovni polozhennia ta slovnyk terminiv], Derzhavnyi standart Ukrainy, Kyiv, 29 s. [in Ukrainian]

DSTU ISO 9004-2-96 (1997). Quality management and elements of quality system. Part 2. Service guidelines (ISO 9004-2:1991, IDT) [Upravlinnia yakistiu ta elementy systemy yakosti. Ch. 2. Nastanovy shchodo posluh (ISO 9004-2:1991, IDT)], Derzhavnyi standart Ukrainy, Kyiv, 31 s. [in Ukrainian]

Tkachenko, T. I., Melnychenko, S. V., Bosovska, M. V. (2009). Quality management of tourist services [Upravlinnia yakistiu turystychnykh posluh], Kyivskyi natsionalnyi torhovelno-ekonomichnyi universytet, Kyiv, 107 s. [in Ukrainian]

Rybov, M. (2005). Туризмът в ерата на качеството, Trakiya-М., Sofiya, 720 s.

Shulhina, L. M. (2005). Marketing of tourism business enterprises: monograph [Marketynh pidpryiemstv turystychnoho biznesu: monohrafiia], Kyivskyi natsionalnyi torhovelno-ekonomichnyi universytet, Kyiv, 597 s. [in Ukrainian]

Bedradina, H. K., Herasymenko, V. H. (2013). Qualitology as an actual scientific direction of research of tourism sphere [Kvalitolohiia yak aktualnyi naukovyi napriam doslidzhennia sfery turyzmu], Perspektyvy rozvytku turystychnoi industrii v Ukraini: rehionalni aspekty, zbirnyk tez za materialamy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii, 22 bereznia 2013 r., Vizavi, Uman, s. 92–94 [in Ukrainian]

Kobyak, M. V., Skobkin, S. S. (2008). Quality management at the hotel [Upravlenie kachestvom v gostinitse], Magistr, Moskva, 511 s. [in Russian]

Shapoval, M. I. (2003). Quality management [Menedzhment yakosti], available at: http://www.info-library.com.ua/books-text-9750.html [in Ukrainian]

Melnychenko, S. (2012). Research methodology of the service quality at tourist enterprises [Metodyka doslidzhennia yakosti obsluhovuvannia na turystychnykh pidpryiemstvakh], Visnyk KNTEU, No. 1, s. 24–33 [in Ukrainian]

Brych, V. Y., Mazur, V. S. (2014). Quality management of tourist services in the current economic conditions [Upravlinnia yakistiu turystychnykh posluh u suchasnykh umovakh hospodariuvannia], Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy, zbirnyk. naukovykh prats, No. 35, s. 161–170. [in Ukrainian]

Egupov, Yu. A. (2009). Improving the correctness of multidimensional assessments in the process of enterprise production program forming [Povyshenie korrektnosti mnogomernykh otsenok v protsesse formirovaniya proizvodstvennoy programmy predpriyatiya], Formuvannia ekonomichnykh stratehii rozvytku pidpryiemstva, rehionu, derzhavy. Ekonomichni innovatsii, No. 12, s. 68–80. [in Russian-Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-30

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ