Інноваційний розвиток підприємств в контексті диверсифікації діяльності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.2-3(70-71).2019.219-226

Ключові слова:

інноваційний розвиток підприємств, диверсифікація діяльності, конкуренція, підприємницькі ризики, конкурентні переваги, критерії ефективності

Анотація

У статті досліджено значення інноваційного розвитку підприємств у сучасних умовах господарювання. Визначено, що поступальний інноваційний розвиток дозволить підприємству успішно функціонувати у ринковому середовищі та ефективно використовувати власні ресурси у довгостроковій перспективі. Предмет дослідження – диверсифікація діяльності підприємства. Мета статті – дослідження диверсифікації діяльності в контексті забезпечення інноваційного розвитку підприємств у сучасних умовах господарювання. Узагальнено основні принципи управління інноваційним розвитком підприємства. Обґрунтовано, що стратегія диверсифікації є важливим напрямком інноваційного розвитку підприємств. Зазначено, що функціонування підприємства в конкурентному середовищі в епоху стрімких технологічних змін вимагає постійної адаптації та моніторингу ефективності напрямків діяльності. У цьому контексті диверсифікація діяльності стає необхідним засобом розширення сфер інвестування, забезпечення стійкості підприємства та зниження рівня ризиків. Узагальнено різні підходи до класифікації диверсифікації діяльності. Досліджено основні причини диверсифікації підприємницької діяльності. Визначено, що незалежно від напрямку діяльності, в сучасних умовах функціонування досягнення ефективності стратегії диверсифікації можливе лише за умови активного застосування інноваційних розробок в обраних напрямках. Запропонована система критеріїв ефективності диверсифікації діяльності підприємства з урахуванням не тільки поточної прибутковості та результативності діяльності, а також і стратегічної перспективи та зміни конкурентного становища на ринку. До основних критеріїв відносяться: прибутковість; підвищення якості продукції (послуг); зниження рівня підприємницьких ризиків; активізація інноваційного розвитку; підвищення якості технології виробництва (послуг); створення стійких конкурентних переваг; освоєння нових галузей та сфер діяльності; зростання ринкової вартості підприємства

Біографія автора

Valentyna Semenova, Одеський національний економічний університет

Валентина Григорівна СЕМЕНОВА

доктор економічних наук, професор, завідувачка кафедри економіки підприємства та організації підприємницької діяльності

Посилання

Hryniova, V. M., Kozyreva, V. M. (2006). Socio-economic problems of innovative development of enterprises: monograph [Sotsialno-ekonomichni problemy innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv: monohrafiia], INZHEK, Kharkiv, 192 s. [in Ukrainian]

Denysenko, M. P., Mykhailova, L. I., Hryshchenko, I. M., Hrechan, A. P. (2008). Investment-innovation activity: theory, practice, experience: monograph [Investytsiino-innovatsiina diialnist: teoriia, praktyka, dosvid: monohrafiia], VTD «Universytetska knyha», Sumy, 149 s. [in Ukrainian]

Zakharchenko, V. I., Merkulov, N. N., Shyryaeva, L. V. (2011). Innovative development in Ukraine: science, technology, practice [Innovatsionnoe razvitie v Ukraine: nauka, tekhnologiya, praktika], Favorit, Odessa, 640 s. [in Russian]

Dorochenko, I. O. Innovative development of Ukraine: preconditions and prospects [Innovatsiinyi rozvytok Ukrainy: peredumovy ta perspektyvy], available at: www.pdaa.com.ua/np/pdf/46.pdf [in Ukrainian]

Yefremov, O. Intensification of enterprise innovation activity as a factor of economic growth [Intensyfikatsiia innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstva yak chynnuk ekonomichnoho zrostannia], available at: http://www.viche.info/journal/1003 [in Ukrainian]

Ansoff, H. I. (2008). New corporate strategy [Novaya korporativnaya strategiya], Piter Kom, SanktPeterburg, 416 s. [in Russian]

Тоmpson, А., Strickland, A. (2006). Strategic management: concepts and situation for analysis. Trans. from Eng. A. R. Ganieva. 12th ed. [Strategicheskiy menedzhment: kontseptsii i situatsii dlya analiza; per. s angl. A. R. Ganieva; 12-e izd.], ID «Vilyams», Мoskva, 928 s. [in Russian]

Hudz, O. Ye. (2015). Management of enterprise diversification [Upravlinnia dyversyfikatsiieiu diialnosti pidpryiemstva], Ekonomika. Menedzhment. Biznes, No. 1 (11), s. 14–22 [in Ukrainian]

Dzholdybaeva, S. (2012). The impact of diversification on enterprise management processes [Vliyanie diversyfikatsii na protsessy upravleniya predpriyatiyami], Aktyalnye problemy ekonomiki, No. 10 (136), s. 390–399 [in Russian]

Kuzmin, O. Ye., Feshchur, R. V., Sybinskyy, O. S., Drymalovska, Kh. V. (2015). Features of enterprise diversification as a factor in ensuring their innovation and technological development [Osoblyvosti dyversyfikatsii pidpryiemstv yak chynnyk zabezpechennia yikh innovatsiino-tekhnolohichnoho rozvytku], Bisnes-Inform, No. 7, s. 194–201 [in Ukrainian]

Levkovska, L. V. (2010). Diversification of economic systems activity in a competitive environment [Dyversyfikovanist diialnosti hospodarskykh system u konkurentnomu seredovyshchi], Derzhava ta rehiony, Seriya: Ekonomika i pidpryiemnytstvo, No. 2, s.118–123 [in Ukrainian]

Tsogla, O. O. (2011). Formation of diversification processes in the enterprises activity [Stanovlennia dyversyfikatsiinykh protsesiv u diialnosti pidpryiemstv], Aktualni problemy ekonomiky, No. 7, s. 147–151 [in Ukrainian]

Semenova, V. H. (2012). Basic principles and tasks of innovative development of the enterprise: Proceedings of I International scientific-practical conf. «Enterprise economics: current problems of theory and practice» [Osnovni pryntsypy ta zavdannia innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva: Materialy I Mizhnarodnoi nauch.-prakt. konf. «Ekonomia pidpryiemstva: suchasni problemy teorii ta praktyky], ONEU, Odessa, s. 150–151 [in Ukrainian]

Yazlyuk, B. O. (2010). Application of diversification in the enterprise’s investment and innovation strategy implementation [Zastosuvannia dyversyfikatsii pry realizatsii investytsiino-innovatsiinoi stratehii pidpryiemstva], Zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh «Nauka moloda», Ekonmichna dymka, Ternopil, Vyp. 14, s. 198–202 [in Ukrainian]

Samoylyk, Yu. V. Aspects of economic diversification in the system of market relations [Aspekty ekonomichnoi dyversyfikatsii v systemi rynkovykh vidnosyn], available at: https://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/7.1/249.pdf [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-25

Номер

Розділ

МАРКЕТИНГ, ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ