ПІДТРИМКА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ОСІБ ПОХИЛОГО ВІКУ В СОЦІАЛЬНИХ ІНСТИТУЦІЯХ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2617-2038.2024.12.320589Ключові слова:
інтелектуальна активність, особи похилого віку, когнітивне старіння, соціальна інтеграція, активне старіння, когнітивні тренінгиАнотація
У статті досліджується вплив процесів старіння на погіршення таких когнітивних функцій, як пам’ять, увага та навички вирішення проблем. Розглядаються заходи з підтримки інтелектуальної активності осіб похилого віку як важливого чинника підвищення якості їхнього життя. Особливу увагу приділено важливості розумової діяльності для психологічного та емоційного благополуччя людей похилого віку, а також досвіду впровадження світових практик у цій сфері. Проаналізовано сучасні підходи до стимулювання пізнавальних процесів у людей похилого віку в соціальних установах України, зокрема використання спеціальних програм і методик розвитку пам’яті, уваги та творчих здібностей. Вказано, що соціальні контакти стимулюють мислення та полегшують обмін інформацією та ідеями, що позитивно впливає на загальний когнітивний рівень. Результати дослідження показують, що сприяння розумовій активності літніх людей у соціальних службах допомагає підвищити рівень соціальної інтеграції, знизити рівень самотності та покращити загальний стан здоров’я. Для реалізації ефективних програм сприяння інтелектуальній діяльності в Україні необхідно створити умови для підготовки соціальних працівників та волонтерів для роботи з людьми похилого віку. Також важливо фінансувати програми на державному рівні, підтримувати наукові дослідження у сфері когнітивного старіння та використовувати найсучасніші технології дистанційного навчання літніх людей.