ПРОБЛЕМИ ІНТЕГРАЦІЇ ДІТЕЙ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ ДО ПРИЙМАЮЧОЇ ГРОМАДИ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2617-2038.2024.12.320597Ключові слова:
інтеграція, внутрішньо переміщені особи, діти внутрішньо переміщених осіб, приймаюча громада, адаптаціяАнотація
У статті досліджено проблему інтеграції дітей внутрішньо переміщених осіб (ВПО) в Україні, яка стала актуальною у зв’язку з тривалим збройним конфліктом та масовим переміщенням населення після початку повномасштабного вторгнення Росії в 2022 році. Окреслено вплив війни на переміщення громадян, особливо дітей, що становлять близько 21% від загальної кількості ВПО. Особливо зосереджено увагу на викликах, з якими стикаються діти під час адаптації до нових умов життя у приймаючих громадах з огляду на їх право на захист від збройного конфлікту. Сформульовано визначення приймаючої громади та дітей ВПО. Розкрито, що діти, які пережили травматичний досвід переселення, стикаються з порушеннями психоемоційного стану, що впливає на їхню соціалізацію та навчальний процес. Визначено ключову роль шкіл та психологічних служб у процесі інтеграції дітей ВПО до місцевих громад, які повинні забезпечувати своєчасну підтримку для подолання травматичних наслідків і адаптації до нового соціального середовища. Сформульовано проблеми, з якими стикаються приймаючі громади, школи та психологічні служби в них, такі як брак спеціалістів, відсутність адаптованих методик та недостатня співпраця з родинами дітей. Встановлено, що для успішної інтеграції дітей ВПО необхідний системний підхід, який включає тісну взаємодію між освітніми закладами, соціальними службами та місцевими органами влади