СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ВПЛИВ ЗМІ НА СОЦІАЛІЗАЦІЮ МОЛОДІ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2617-2038.13.2025.333754Ключові слова:
соціалізація молоді, соціально-психологічний вплив, засоби масової інформації, інформаційна війна, медіаграмотністьАнотація
У сучасному світі, де інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя, засоби масової інформації відіграють ключову роль у соціалізації молоді. Їхній вплив значно посилився в умовах інформаційної війни, коли медіа не лише відображають реальність, а й формують її через механізми маніпуляції, фільтрації та спрямованої дезінформації. Молодь, як найактивніша аудиторія цифрових платформ, особливо вразлива до цих процесів, оскільки значну частину інформації отримує саме через соціальні мережі та новинні ресурси. У результаті, відбувається не лише трансформація уявлень про світ, а й зміна поведінкових моделей, ціннісних орієнтирів і соціальної взаємодії.
Соціально-психологічний вплив ЗМІ на молоде покоління в умовах інформаційної війни проявляється через кілька основних механізмів. По-перше, когнітивний вплив, що полягає у формуванні світогляду, переконань та установок через повторюваний контент. Молодь часто некритично сприймає інформацію, що спричиняє появу стереотипів, спрощених пояснень складних суспільних процесів та поляризацію думок. По-друге, емоційний компонент, який проявляється через залучення до конфліктних дискусій, створення тривожності та підвищення рівня агресії в онлайн-середовищі. По-третє, поведінковий аспект, коли молоді люди починають наслідувати певні медійні моделі поведінки, що можуть включати як конструктивні, так і деструктивні соціальні практики.
З огляду на ці виклики, надзвичайно важливим стає формування критичного мислення та медіаграмотності серед молоді. Навчання принципам перевірки джерел, аналізу інформації та розпізнавання маніпулятивного контенту сприятиме зниженню негативного впливу медіа та підвищенню рівня соціальної стійкості молодих людей. Окрім того, психологічна адаптація до інформаційного середовища має включати розвиток емоційного інтелекту, навичок конструктивного діалогу та здатності протистояти інформаційним атакам. Таким чином, наукові дослідження у цій сфері повинні не лише виявляти проблеми, але й пропонувати практичні рішення, що сприятимуть гармонійній соціалізації молодого покоління в умовах сучасних медійних викликів.