Зародження та розвиток ступеневої бібліотечно-інформаційної освіти на Африканському континенті

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2022.267002

Анотація

Мета роботи – охарактеризувати основні етапи еволюції та сучасні вектори розвитку вищої бібліотечно-інформаційної освіти в країнах Африки. Методологія дослідження. Комплексне застосування системного, історичного, компаративного підходів та емпіричних методів наукового пізнання уможливило виявлення основних етапів еволюції системи вищої бібліотечно-інформаційної освіти на Африканському континенті, визначення чинників, що впливають на її розвиток та модернізацію, сприяють поступовому переходу до ступеневої моделі та якісно нових освітніх стандартів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що на основі компаративного та контент-аналізу освітніх програм підготовки бакалаврів, магістрів і докторів філософії зі спеціальності «Бібліотекознавство та інформаційні науки» національних університетів низки африканських країн в їх історичній ретроспективі виявлено основні етапи розвитку та вектори модернізації вищої бібліотечно-інформаційної освіти на Африканському континенті. Висновки. Дослідження генези бібліотечних шкіл в африканських університетах, контент-аналіз запроваджуваних ними освітніх програм підготовки фахівців різних освітніх рівнів дав змогу визначити основні етапи еволюції вищої бібліотечної освіти на Африканському континенті: етап зародження (початок 1960-х – кінець 1980-х рр.); етап активного розвитку (1990–2000-ні рр.); етап модернізаційних змін (2010-ті рр. – по цей час). Але й нині лише 10% країн Африки мають освітні підрозділи, що забезпечують підготовку двох або трьох рівнів вищої бібліотечної освіти. Головними чинниками повільного розвитку ступеневої бібліотечно-інформаційної освіти в африканських країнах є недостатня кількість науково-педагогічних кадрів, які б забезпечили високі темпи продукування магістрів та докторів філософії в галузі бібліотекознавства та інформаційних наук; недооцінка урядовими структурами африканських країн ролі якісної підготовки кваліфікованих інформаційних фахівців і як наслідок – щорічне скорочення кількості бюджетних місць зі спеціальності «Бібліотекознавство та інформаційні науки»; слабка організаційно-методична та техніко-технологічна інфраструктура забезпеченості освітнього процесу.

Ключові слова: вища бібліотечна освіта, Африка, історія вищої бібліотечної освіти, цифровізація освіти, диверсифікація бібліотекознавчих освітніх програм.

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-16

Номер

Розділ

Статті