Бенчмаркінг дистанційних послуг бібліотек університетів України
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2023.276759Анотація
Метою статті є порівняння дистанційних послуг книгозбірень, що є лідерами серед бібліотек педагогічних, спеціальних, технічних та класичних закладів вищої освіти, і визначити установу з найбільшим переліком дистанційних сервісів. Методологію дослідження склали метод аналізу, синтезу, порівняння, оглядово-аналітичний, узагальнення і бенчмаркінгу. Наукова новизна полягає у визначенні бібліотек-лідерів університетів України, що надають найширший перелік дистанційних послуг під час карантинних обмежень та воєнного стану. Висновки. У статті проведено порівняльний аналіз вебсайтів бібліотек, що були визначені як лідери із надання дистанційного сервісу під час карантинних обмежень та воєнного стану. Вказано множину дистанційних послуг бібліотек. Як результат, дослідження показало, що на паритетних засадах лідерами із надання дистанційного сервісу є науково-технічна бібліотека імені Г. І. Денисенка КПІ імені Ігоря Сікорського та бібліотека Сумського державного університету. Бібліотека Сумського державного університету здійснює онлайн-реєстрацію користувачів, надає послугу тематичного підбору літератури до навчальних та наукових робіт, онлайн-послуги щодо присвоєння класифікаційних індексів, електронну доставку документів. Співробітники бібліотеки проводять у дистанційному режимі консультації і тренінги із широкого кола питань. Книгозбірня надає віддалений доступ до баз даних Scopus, Web of Science, SciVal, Springer Nature, MedOne Education. Користувачі можуть поставити запитання в режимі реального часу, скориставшись онлайн-консультацією. Науково-технічна бібліотека імені Г. І. Денисенка КПІ імені Ігоря Сікорського надає можливість скористатись послугою електронної доставки документів, онлайн визначенням індексу УДК, віртуальною довідковою службою, віддаленим доступом до матеріалів, наявних тільки в локальній мережі університету. Пропоновано онлайн-заходи, активно надають індивідуальні онлайн-консультації, бібліотечні фахівці виконують добірку інформаційних джерел за темою. Користувачі можуть комунікувати з бібліотечними працівниками науково-технічної бібліотеки імені Г. І. Денисенка за допомогою онлайн-чату, розміщеного на вебсайті бібліотеки.
Ключові слова: дистанційні послуги, сервіс, бібліотека, вебсайт, бенчмаркінг, воєнний стан, карантин, користувач бібліотеки, дистанційне обслуговування, університети України.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Антоній Ржеуський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.