СОЦІАЛЬНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКИХ МУЗИЧНО-ДРАМАТИЧНИХ КОЛЕКТИВІВ: остання третина ХІХ – початок ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148248Ключові слова:
Українська театральна культура, етносоціальні процеси, соціосфера, музич-но-драматичний театр, соціальні детермінанти, репертуарАнотація
Мета роботи. У дослідженні розглянуто особливості формування українських музично-драматичних колективів у контексті етносоціальних процесів останньої третини ХІХ – початку ХХ століття. Діяльність музично-драматичних труп досліджується як невід’ємна складова соціосфери культури України. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного, компаративного, мистецтвознавчого методів, які дали змогу дослідити специфіку формування соціального складу, причини дисперсії українських музично-драматичних колективів, проаналізувати жанрово-стильову палітру їх репертуару. Наукова новизна полягає у дослідженні соціальних детермінант формування українських музично-драматичних колективів у контексті національного культуротворення. Висновки. Діяльність українських музично-драматичних колективів у час тотальних державних та цензурних заборон сприяла національному само-утвердженню, збереженню історичної пам’яті та була вагомим чинником етнокультурної ідентифікації.
Посилання
Андріанова Н. М. Шляхи розвитку українського театру. Київ : Знання, 1960. 40 с.
Антонович Д. Триста років українського театру, 1619–1919. Прага: Укр. громад. видавничий фонд, 1925. 272 с.
Бурдуланюк В. М. Культурні зв'язки Галичини з Наддніпрянською Україною в кінці ХІХ – на по-чатку ХХ ст.: автореф. дис. … канд. іст. наук: 07.00.01.Чернівці, 1996. 24 с.
Волосатих О. Ю. Музична й театральна культура маєтків Правобережної України (перша половина ХІХ ст.) // Часопис Національної музичної академії ім. П. І. Чайковського: науковий журнал. 2012. № 4 (17). С. 62−76.
Грицак Я. Й. Нарис історії України: формування модерної української нації XIX–XX ст. 2-е вид. Київ, 2000. 360 с.
Державний архів Одеської області (ДАОО). Ф. 2. Оп. 1. Спр. № 3357. Арк. 36–45.
Державний архів Одеської області (ДАОО). Ф. 2. Оп. 1. Спр. № 2285. Ч. 2. Арк. 239.
Державний архів Одеської області (ДАОО). Ф. 2. Оп. 1. Спр. № 2220. Арк. 35–39.
Дорогих Л. В. Аматорське мистецтво як історико-культурне явище (на матеріалах України другої половини ХІХ ст.) : автореф. дис. ... канд. іст. наук: 17.00.01. Київ, 1998. 20 с.
Дорощук Н. О. Український культурно-національний рух у Російській імперії (кінець ХІХ – поча-ток ХХ ст.) : автореф. дис ... канд. іст. наук: 07.00.01. Київ, 1995. 21 с.
Єкельчик С. Пробудження нації. До концепції історії українського національного руху другої половини ХІХ ст. Мельбурн: Ун-т Монаша, відділ славістики, 1994. 126 с.
Єремєєва І. В. Соціальна стратифікація в театральних трупах Наддніпрянської України другої по-ловини ХІХ – на поч. ХХ ст. // Вісник НТУ "ХПІ". 2015. № 56 (1165). С. 21–26.
Жданова І. А. Художня інтелігенція Наддніпрянської України в останній чверті ХІХ – на початку ст. : автореф. дис. ... канд. іст. наук: 07.00.05. Київ, 1995. 17 с.
Корифеї українського театру в одеській пресі : бібліогр. покажчик / упоряд. О. Нуньєс ; наук. ред. Р. Пилипчук ; Одеська держ. наукова бібліотека ім. М. Горького. Одеса, 2011. 284 с.
Кропивницький М. Л. Твори. У 6-ти т. Київ : Держлітвидав. УРСР, 1958–1960. Т. 6, 1960. 672 с.
Лист І. Карпенка-Карого до М. Садовського від 1 листопада 1888 р. // Музей театрального, музич-ного та кіномистецтва України. Інв. № 3855. 2 арк.
Новиков А. О. Українська драматургія й театр від найдавніших часів і до початку ХХ ст.: [моно-графія]. Харків : Сага, 2011. 408 с.
Романицький Б. В. Український театр в минулому і тепер. Київ : Держполітвидав УРСР, 1950. 63 с.
Садовський М. К. Мої театральні згадки: 1881–1917. Харків ; Київ : Держ. вид-во України, 1930. 120 с.
Старицька-Черняхівська Л. М. Вибрані твори: Драматичні твори. Проза. Поезія. Мемуари. Київ : Наукова думка, 2000. 842 с.
Суслов О. Марко Лукич Кропивницький. Спогади // Музей театрального, музичного та кіноми-стецтва України. Інв. № 1949. 44 арк.
Черничко І. В. Трансформація сфери культури: українська національна театральна культура: стан, статус, інфраструктура, модернізація / НАН України, Рада з вивчення продукт. сил України. Київ, 1998. 147 с.
Центральний державний історичний архів України, м. Київ (ЦДІАК України).Ф. 514. Оп. 1. Спр. 12 арк.
Чорній С. Український театр і драматургія. Мюнхен; Нью-Йорк, 1980. 248 с.
Шкода Н. А. Соціальний склад українського аматорського театрального руху другої половини ХІХ – на початку ХХ ст. у Наддніпрянській Україні // Культура народов Причерноморья. 2004. №51. С. 95–97.
Шурапов В. П. Марко Кропивницький та його спадкоємці : історичний нарис. Кіровоград : КОД, 2010. 392 с.
Andrianova, N. (1960). Ways of development of Ukrainian theatre. Moscow: Znannia [in Russian].
Antonovych, D. (1925). Three hundred years of Ukrainian theatre, 1619 – 1919. Prague [in Ukrainian].
Burdulanyuk, V. M. (1996). Cultural connection with Galicia from Naddniprianschyna in the of late XIX–beginning XX century. Extendet abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk: A publisn-designing department of V. Stefanyk Precarpathian National University [in Ukrainian].
Volosatykh, O. Yu. (2012). Music and theatre culture of Right-bank Ukraine Estates (first half of the XIX century). Kyiv: P. I. Tchaikovsky National Music Academy [in Ukrainian].
Hrycak, Y. (2000). Outline of the history of Ukraine: Formation of modern Ukrainian nation XIX–XX century. Kyiv: Genesis [in Ukrainian].
DAOR. F.2. Op.1. Spr. 3357. [in Ukrainian].
DAOR. F.2. Op.1. Spr. 2285. [in Ukrainian].
DAOR. F.2. Op.1. Spr. 2220. [in Ukrainian].
Dorogikh, L.V. (1998). Amateur art as the historical cultural phenomenon (on the historical material of the second half of the ХІХ century in the Ukraine). Extendet abstract of candidate’s thesis. Kyiv: КDUKiM [in Ukrainian].
Doroshchuk, N.O. (1995). Ukrainian cultural and national movement in the Russian Empire (of late XIX– beginning XX century). Extendet abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Taras Shevchenko National University [in Ukrainian].
Yekelchyk, S. (1994). Awakening nation: the concept of the history of the Ukrainian national movement the second half of the XIX century. Melbourne [in Germany].
Yeremeyeva, I. V. (2015). Dnieper Ukraine theatre troupe social stratification in the second hand of the XIX – at the beginning of the XX century. Kharkiv: NTU "KhPI" [in Ukrainian].
Zhdanova, I. А. (1995). The artistic intelligentsia of the Dnieper Ukraine in the last quarter of the XIX– beginning XX century. Extendet abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Taras Shevchenko National University [in Ukrainian].
Coryphaeus of the Ukrainian theatre in the Odessa press: bibliographer (2011). Ed.: O. Nounes. Odessa: A. M. Gorky State Scientific Library [in Ukrainian].
Kropivnitskiy, M. L. (1968). Works. Kyiv: Derzhpolitvydav [in Ukrainian].
Letter by I. Karpenko-Kary to M. Sadovsky (1888). Kyiv: Museum of Theatre, Music and Cinema [in Ukrainian].
Novikov, A. O. (2011). Ukrainian drama and theatre from ancient times to the early XIX century.
Kharkiv: Basis [in Ukrainian].
Romanytsky, B. (1950). Ukrainian theatre in the past and now. Kyiv: Derzhpolitvydav URSR [in Ukrainian].
Sadovski, M. (1980). My memories theatre. Kharkiv, Kyiv: Derzhpolitvydav URSR [in Ukrainian].
Starytska-Chernyakhivska, L. (2000). Selected Works: Dramatic works. Prose. Poetry. Memoirs. Kyiv: Scientific Thought [in Ukrainian].
Suslov, A. (1928). M. L. Kropivnitsky. Memories. Kyiv: Museum of Theatre, Music and Cinema [in Ukrainian].
Chernichko, I. V. (1998). Transformation of the sphere of culture: Ukrainian national theatrical culture: status, infrastructure, modernization. Kyiv: National Academy of Sciences [in Ukrainian].
Central State Historical Archive of Ukraine. F. 514. Op.1. Spr. 146 [in Ukrainian].
Chornyi, S. (1980). Ukrainian theatre and drama. Munich, New York [in Ukrainian].
Shkoda, N. A. (2004). Social composition of the Ukrainian amateur theatre movement of the second half of the XIX and early ХХ centuries in the Dnieper Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
Shurapov V. P. (2000). M. L. Kropivnitskiy and his heirs: a historical essay. Kirovograd: Code [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.