ПРИРОДА І ФУНКЦІЇ КОДУ КУЛЬТУРИ ТА МИСТЕЦТВА У СУЧАСНІЙ НАУКОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ

Автор(и)

  • Olena Aphonina

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2016.148393

Ключові слова:

код, природа коду, функції коду, функції коду мистецтва, природа коду мистецтва

Анотація

Мета роботи. Дослідження пов’язане із визначенням теоретичних питань, які спрямовані на виявлення природи і функцій коду в культурі і мистецтві з точки зору різноманітних концепцій і парадигм у сучасній науковій літературі. Методологія дослідження полягає у застосуванні системного підходу, який розкриває особливості природи і функції коду культури і мистецтва. Наукова новизна роботи – у розширенні уявлень про природу і функції культурного коду. На основі досліджень загально-семантичного і культурологічного наповнення поняття "код" визначені його основні дефініції, присутність і розуміння у науковій (філософія, математика, інформатика, семіотика, лінгвістика, культурологія, літературознавство, мистецтвознавство тощо) та ненауковій (міфологія, релігія, мода, художня творчість, повсякденне життя, соціокультурна діяльність людей) сферах. Висновки. Проблема коду культури і мистецтв належить до міждисциплінарної сфери гуманітарної і природничої галузей знання. Семіотична природа коду має довготривалу історію і пов’язана з процесом кодування інформації у різних формах духовної культури та мистецтва. Код – це формула, штамп, образ, знак, символ, які мають незмінні якості, але можуть трансформуватися залежно від культурно-історичного середовища. Визначені основні види культурних кодів: логічний, семантичний, стилістичний, соціокультурних відносин, взаєморозуміння. Будь-який код є частиною комунікативного процесу, тож має бути зрозумілим і пізнаваним усіма учасниками спілкування. Його функції у комунікації – інтерсуб’єктивність, інтерактивність, перцептивність сприйняття і пізнання.


Біографія автора

Olena Aphonina

кандидат мистецтвознавства, доцент, докторант Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Посилання

Андрейчук Н. І. Застосування терміну код в антропокультурній лінгвістиці / Н. І. Андрейчук // Вісник Нац. ун-ту "Львівська політехніка". Серія: Проблеми української термінології. – № 648, 2009. – С. 113-117.

Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс / Б. В. Асафьев. Кн. 1, 2. – Л.: Музыка, 1971. – 376 с.

Кирилюк О. Життєзначущі орієнтації людини в світі та об’єктивні чинники формування культури / О. Кирилюк [Електронний варіант]. – Режим доступу: http://www.myslenedrevo.com.-ua/uk/Sci/Culturology/uvuk/ Universality/Progress.html.

Кирнарская Д. К. Психология специальных способностей. Музыкальные способности / Д. Кирнарская. – М.: Таланты – XXI век. 2004. – 496 с.

Колесник О. С. Феномен інтерпретації в художній культурі : монографія / Олена Сергіївна Колесник. – К.: НАКККіМ, 2014. – 265 с.

Культурология. XX век. Энциклопедия: В 2 томах / Ред. С. Левит. – СПб.: Университетская книга, 1998. – 447 с.

Лотман Ю. М. Статьи по семиотике культуры и искусства / Предисл. С. М. Даниэля, сост. Р. Г. Григорьева. – СПб.: Академический проект, 2002. – 543 с.

Постмодернизм. Энциклопедия / сост. А.А. Грицанов, М.А. Можейко. – Мн.: Интерпрессервис; Книжный Дом, 2001. – 1040 с. (Мир энциклопедий). Режим доступу: http://yanko.lib.ru/books/encycl/ post_mod_encyclop-_all.html#_Toc1654-6803.

Соссюр Ф. де. Курс общей лингвистики / Ф. де Соссюр; [пер. с фр. А. М. Сухотин] // Ф. де Соссюр. Труды по языкознанию. – М., 1977. – С. 31-285.

Шеннон К. Математическая теория связи // Работы по теории информации и кибернетике / Клод Шеннон. – М. : Иностранная литература, 1963. – С. 223-332.

Paivio A. Imagery and verbal processes / А. Paivio. – New York, 1981. – 608 р. – Режим доступу : http://www.lifecircles-inc.com/Learningtheories/IP/paivio.html.

Andreychuk N. (2009). Use of the term code in antropokulturnogo linguistics. Journal of Nat. Zap "Lviv Polytechnic". Series: Problems of Ukrainian terminology [in Ukrainian].

Asafiev B.V. (1971). Musical form as a process. L .: Music, 1971 [in Russian].

Kyryliuk O. (1996). Zhyttieznachushchi oriientatsii liudyny v sviti ta obiektyvni chynnyky formuvannia kultury. Access: http://www.-myslenedrevo.com.ua/uk/Sc-i/Culturology/uvuk [in Russian].

Kirnarskaya D. (2004). Psychology special abilities. Musical ability. M .: Talents – XXI century [in Russian].

Kolesnik О. (2014). The phenomenon of the interpretation in the artistic culture: monograph. К: NAKKKiM [in Ukrainian].

Cultural. XX century. Encyclopedia: In 2 volumes / Ed. S. Levit. (1998). St. Petersburg: University Book [in Russian].

Lotman Iu. (2002). Stat'i po semiotike kul'tury i iskusstva. SPb.: Akademicheskii proekt [in Russian].

Postmodernism: Encyclopedia. (2001). Gritsanov, A., Mozheyko, M.A. (Eds.).Minsk Interpresservis: Bk. House [in Belarus].

F. de Saussure. (1977). Course in General Linguistics Trans. with fr. AM Sukhotin. Works on linguistics. Moscow [in Russian].

Shennon K. (1963). Matematicheskaia teoriia sviazi // Raboty po teorii informatsii i kibernetike. M. : Inostrannaia literatura [in Russian].

Paivio A. (1981). Imagery and verbal processes. New York. Access : http://www.l-ifecircles- inc.com/Learningtheories/IP/paivio.html [in English].

##submission.downloads##