КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ВОКАЛЬНО-СИМФОНІЧНОГО ЦИКЛУ У ТВОРЧОСТІ КОМПОЗИТОРА ВАЛЕРІЯ АНТОНЮКА

Автор(и)

  • Olga Hrytsenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180801

Ключові слова:

Валерій Антонюк, вокально-симфонічний цикл, виконавська артикуляція, інтерпретація, кантата, культурологічний підхід, ліричний герой

Анотація

Мета роботи – визначення культурологічних аспектів інтерпретації вокально-симфонічного циклу на прикладі «Кантати в чотирьох частинах для сопрано та симфонічного оркестру на вірші О. Пушкіна» сучасного київського композитора Валерія Антонюка. Методологія дослідження. Застосовано культурологічний підхід, структурно-системний, інтерпретологічний, комплексний методи з узагальненням результатів. Прочитання партитури Кантати співачкою Валентиною Антонюк та диригентом Володимиром Шейком представлено нами як метод реконструкції та аналізу інтерпретації, що сприяє створенню цілісної системи музично-поетичного тексту. Наукова новизна полягає в тому, що даний музичний твір композитора В. Антонюка проаналізовано вперше. Висновки. Вокально-симфонічний цикл як велика форма камерно-вокального музикування є своєрідним узагальненням виконавського досвіду. Поняття камерності й циклічності визначають способи вико- навського трактування вокальних циклів не лише як осягання композиторського задуму, але й власного творчо- го прочитання твору. Виконавська артикуляція, поєднуючи когнітивний, креативний, рефлексивний компоненти (через занурення в атмосферу певної епохи, світогляду й естетичних спрямувань митців, – компо- зитора та поета) активізує твір у концертному виконанні. Дослідження даної кантати з точки зору закономірно- стей циклоутворення має пряме відношення до проблем репертуару сучасного концертно-камерного виконавства, формування якого взаємопов‘язане з новими слухацькими установками. Використання можливо- стей музикознавчого аналізу та широкого спектру потенцій культурологічного підходу дає можливість поєд- нання окремих рис та деталей дослідницького процесу у цілісне полотно творчого портрету композитора В. Антонюка в контексті його часу.

Біографія автора

Olga Hrytsenko

викладач, завідувач теоретичного відділу Маріупольської спеціалізованої музичної школи

Посилання

Баланко О. М. Українська камерно-вокальна музика кінця ХХ – початку ХХІ ст. як виконавський феномен : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Одеса, 2017. 246 с.

Васина-Гроссман В. А. Музыка и поэтическое слово. В 2 томах. Москва : Музыка, 1972–1978. 518 с.

Говорухіна Н. О. Еволюція вокального циклу та закономірності циклоутворення (на прикладі творів Р. Шумана, Х. Вольфа, А. Шенберга) : дис. канд. мист. : 17.00.03 Музичне мистецтво. Харків, 2009. 239 с.

Горелік Л. М. Вокальний цикл у жанрово-видовій специфіці камерного співу : автореф. дис. канд. мист. : 17.00.03 / Л. М. Горелік. Одеса, 2006. 16 с.

Горюхіна Н. О. Еволюція періоду. Київ : Музична Україна, 1975. 318 с.

6. Лихачѐв Д. С. Вступительная статья /Лихачѐв Д.С. Рабочие тетради А. С. Пушкина : в 8 т. фак- сим. изд. Т.1. / авт. вступ. ст. Д. С. Лихачев, С. А. Фомичев / РАН. Ин-т рус. лит. (Пушк. дом), Консорциум со- трудничества с Санкт-Петербургом. Факс. изд. Санкт-Петербург, Лондон, Болонья, 1995. 284 с.

Малишев Ю. В. Солоспіви: нариси та нотатки про українську вокальну лірику. К. : Музична Украї- на, 1968. 219 с.

Москаленко В. Г. Аналіз у ракурсі музичної інтерпретації. Часопис національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2008. ғ 1. Київ, 2008. C. 106–112.

Пушкин А. С. Собрание сочинений в 10 томах / Под общей редакцией Д. Д. Благого, С. М. Бон- ди, В. В. Виноградова, Ю. Г. Оксмана. Том 2. Стихотворения 1823–1836. Москва : ГИХЛ, 1959. 799 с.

Рильський М. Т. Сонети. Київ : Молодь, 1974. 198 с.

Ручьевская Е. А. Работы разных лет. Том II. О вокальной музыке. СПб : Композитор, 2011. 504 с.

Хафізова Г. О. Стильові особливості перетворення поезії Олександра Пушкіна у вокальних циклах : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Київ, 2017. 199 с.

Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: Учебное пособие. 2-е изд., испр. СПб. : Издате- льство «Лань», 2001. 496 с.

Эко У. Заметки на полях «Имени Розы». Москва : Книжная палата, 1989. Вып. 2. 467 с.

Balanko O. M. (2017). Ukrayinska kamerno-vokalnykh muzyka kintsya KHKH – kachana KHKHI st. yak vikonavsʹkiy fenomen : dys. ... kand. myst . : 17.00.03. Odesa [in Ukrainian].

Vasina-Grossman V. A. (1972–1978). Muzyka i poeticheskoye slovo. V 2 tomakh. Moskva : Muzyka [in Russian].

Hovorukhina N. O. (2009.). Evolyutsiya vokal'noho tsyklu ta zakonomirnosti tsykloutvorennya (na prykladi tvoriv R. Shumana, Kh. Vol'fa, A. Shenberha) : dys. … kand. myst. : 17.00.03. Kharkiv [in Ukrainian].

Horelik L. M. (2006). Vokal'nyy tsykl u zhanrovo-vydoviy spetsyfitsi kamernoho spivu : avtoref. dys. … kand. myst. : 17.00.03. Odesa [in Ukrainian].

Horyukhina N. О. Evolyutsiya period (1975). Kyyiv : Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].

Likhachov D. S. (1995). Vstupitel'naya stat'ya. Rabochiye tetradi A.S.Pushkina : v 8 t. faksim. izd. T.1. Konsortsium sotrudnichestva s Sankt-Peterburgom. Faks. izd. Sankt-Peterburg, London, Bolon'ya [in Russian].

Malyshev YU. V. (1968). Solospivy: narysy ta notatky pro ukrayinsku vokalnu liryku. Kyyiv : Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].

Moskalenko V. H. (2008). Analiz u rakursi muzychnoyi interpretatsiyi. Chasopys natsionalʹnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. I. Chaykovskoho. ғ 1. Kyiv, 106–112 [in Ukrainian].

9. Pushkin A. S. (1959). Sobraniye sochineniy v 10 tomakh / Pod obshchey redaktsiyey D. D. Blagogo, S.

M. Bondi, V. V. Vinogradova, YU. G. Oksmana. Tom 2. Stikhotvoreniya 1823–1836. Moskva : GIKHL [in Russian].

Rylskyy M. T. (1974). Sonety. Kyyiv: Molod [in Ukrainian].

Ruchevskaya E. A. (2011). Raboty raznykh let. Tom II. O vokalnoy muzyke. SPb : Kompozytor [in Russian].

Khafizova H. O. Stilovi Osoblyvosti prevrashchenye poeziyi Oleksandra Pushkina u vokalnykh tsyklakh : dys kand. myst . : 17.00.03. Kyyiv, 2017. 199 s.

Kholopova V. N. (2001). Formy muzykal'nykh proizvedeniy: Uchebnoye posobiye. 2-ye izd., ispr. Sankt- Peterburg : Izdatel'stvo «Lan'» [in Russian].

Eko U. (1989). Zametki na polyakh «Imeni Rozy». Moskva : Knizhnaya palata, Vyp. 2 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-18

Номер

Розділ

Мистецтвознавство