Сultural aspects of interpreting vocal-symphonic cycle in the works of composer Valeriy Antonyuk
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180801Keywords:
Valeriy Antonyuk, vocal-symphonic cycle, performer‘s articulation, interpretation, cantata, culturological approach, lyric heroAbstract
Purpose of the article: identify сulturals aspects of interpreting vocal-symphonic cycle based on the example
«Cantata for soprano and symphony orchestra on the lyrics by A. Pushkin» by the modern Kyiv composer Valeriy An- tonyuk. Methodology. The study applied culturological approach and used structural-systemic, interpretative, complex methods with the generalization of the results. Cantata score interpretation by singer Valentyna Antonyuk and conduc- tor Volodymyr Sheik is presented by us as a method of reconstruction and analysis of interpretation, which contributes to the creation of a holistic system of the musical and poetic text. Scientific Novelty is due to the fact that this musical composition by the composer Valeriy Antonyuk has been analyzed for the first time. Conclusions. The vocal- symphonic cycle, being a great form of chamber vocal music, is a kind of generalization of the performer‘s experience. The notions of chamber and cyclicity determine the ways of the performer‘s interpretation of vocal cycles not only as a comprehension of the composer's ideas but also own creative interpretation of the work. Performer‘s articulation, com- bining cognitive, creative, reflexive components (through the immersion into the atmosphere of a certain era, world outlook and aesthetic orientations of artists – composer and poet) activates the work during the concert. Study of a can- tata from the point of view of the cycle formation patterns is directly associated with the problems of the repertoire of contemporary concert-chamber performances, the formation of which is interconnected with the new messages for the listeners. The use of the possibilities of musical analysis and a wide range of potentials of the culturological approach makes it possible to combine individual features and details of the research process into one canvas of the creative por- trait of the composer V. Antonyuk in the context of his time.
References
Баланко О. М. Українська камерно-вокальна музика кінця ХХ – початку ХХІ ст. як виконавський феномен : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Одеса, 2017. 246 с.
Васина-Гроссман В. А. Музыка и поэтическое слово. В 2 томах. Москва : Музыка, 1972–1978. 518 с.
Говорухіна Н. О. Еволюція вокального циклу та закономірності циклоутворення (на прикладі творів Р. Шумана, Х. Вольфа, А. Шенберга) : дис. канд. мист. : 17.00.03 Музичне мистецтво. Харків, 2009. 239 с.
Горелік Л. М. Вокальний цикл у жанрово-видовій специфіці камерного співу : автореф. дис. канд. мист. : 17.00.03 / Л. М. Горелік. Одеса, 2006. 16 с.
Горюхіна Н. О. Еволюція періоду. Київ : Музична Україна, 1975. 318 с.
6. Лихачѐв Д. С. Вступительная статья /Лихачѐв Д.С. Рабочие тетради А. С. Пушкина : в 8 т. фак- сим. изд. Т.1. / авт. вступ. ст. Д. С. Лихачев, С. А. Фомичев / РАН. Ин-т рус. лит. (Пушк. дом), Консорциум со- трудничества с Санкт-Петербургом. Факс. изд. Санкт-Петербург, Лондон, Болонья, 1995. 284 с.
Малишев Ю. В. Солоспіви: нариси та нотатки про українську вокальну лірику. К. : Музична Украї- на, 1968. 219 с.
Москаленко В. Г. Аналіз у ракурсі музичної інтерпретації. Часопис національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2008. ғ 1. Київ, 2008. C. 106–112.
Пушкин А. С. Собрание сочинений в 10 томах / Под общей редакцией Д. Д. Благого, С. М. Бон- ди, В. В. Виноградова, Ю. Г. Оксмана. Том 2. Стихотворения 1823–1836. Москва : ГИХЛ, 1959. 799 с.
Рильський М. Т. Сонети. Київ : Молодь, 1974. 198 с.
Ручьевская Е. А. Работы разных лет. Том II. О вокальной музыке. СПб : Композитор, 2011. 504 с.
Хафізова Г. О. Стильові особливості перетворення поезії Олександра Пушкіна у вокальних циклах : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Київ, 2017. 199 с.
Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: Учебное пособие. 2-е изд., испр. СПб. : Издате- льство «Лань», 2001. 496 с.
Эко У. Заметки на полях «Имени Розы». Москва : Книжная палата, 1989. Вып. 2. 467 с.
Balanko O. M. (2017). Ukrayinska kamerno-vokalnykh muzyka kintsya KHKH – kachana KHKHI st. yak vikonavsʹkiy fenomen : dys. ... kand. myst . : 17.00.03. Odesa [in Ukrainian].
Vasina-Grossman V. A. (1972–1978). Muzyka i poeticheskoye slovo. V 2 tomakh. Moskva : Muzyka [in Russian].
Hovorukhina N. O. (2009.). Evolyutsiya vokal'noho tsyklu ta zakonomirnosti tsykloutvorennya (na prykladi tvoriv R. Shumana, Kh. Vol'fa, A. Shenberha) : dys. … kand. myst. : 17.00.03. Kharkiv [in Ukrainian].
Horelik L. M. (2006). Vokal'nyy tsykl u zhanrovo-vydoviy spetsyfitsi kamernoho spivu : avtoref. dys. … kand. myst. : 17.00.03. Odesa [in Ukrainian].
Horyukhina N. О. Evolyutsiya period (1975). Kyyiv : Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].
Likhachov D. S. (1995). Vstupitel'naya stat'ya. Rabochiye tetradi A.S.Pushkina : v 8 t. faksim. izd. T.1. Konsortsium sotrudnichestva s Sankt-Peterburgom. Faks. izd. Sankt-Peterburg, London, Bolon'ya [in Russian].
Malyshev YU. V. (1968). Solospivy: narysy ta notatky pro ukrayinsku vokalnu liryku. Kyyiv : Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].
Moskalenko V. H. (2008). Analiz u rakursi muzychnoyi interpretatsiyi. Chasopys natsionalʹnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. I. Chaykovskoho. ғ 1. Kyiv, 106–112 [in Ukrainian].
9. Pushkin A. S. (1959). Sobraniye sochineniy v 10 tomakh / Pod obshchey redaktsiyey D. D. Blagogo, S.
M. Bondi, V. V. Vinogradova, YU. G. Oksmana. Tom 2. Stikhotvoreniya 1823–1836. Moskva : GIKHL [in Russian].
Rylskyy M. T. (1974). Sonety. Kyyiv: Molod [in Ukrainian].
Ruchevskaya E. A. (2011). Raboty raznykh let. Tom II. O vokalnoy muzyke. SPb : Kompozytor [in Russian].
Khafizova H. O. Stilovi Osoblyvosti prevrashchenye poeziyi Oleksandra Pushkina u vokalnykh tsyklakh : dys kand. myst . : 17.00.03. Kyyiv, 2017. 199 s.
Kholopova V. N. (2001). Formy muzykal'nykh proizvedeniy: Uchebnoye posobiye. 2-ye izd., ispr. Sankt- Peterburg : Izdatel'stvo «Lan'» [in Russian].
Eko U. (1989). Zametki na polyakh «Imeni Rozy». Moskva : Knizhnaya palata, Vyp. 2 [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).