ХОРЕОГРАФІЧНІ РЕФЛЕКСІЇ ТВОРІВ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ (В. ГУБАРЕНКА, М. СКОРИКА ТА Є. СТАНКОВИЧА) У ПОСТАНОВКАХ А. ШЕКЕРИ ТА Р. ПОКЛІТАРУ

Автор(и)

  • Viktor Shcherbakov

DOI:

https://doi.org/10.32461/149882

Ключові слова:

хореографічне мистецтво, сучасний танець, Р. Поклітару, А. Шекера, рефлексія

Анотація

Метою статті є аналіз хореографічних рефлексій творів українських композиторів В. Губаренка, М. Скорика та Є. Станковича у постановках А. Ф. Шекери та Р. В. Поклітару. Методологія статті побудована на засадах комплексного міждисциплінарного підходу, який дозволяє у процесі дослідження звертатись до надбань культурології, філософії, мистецтвознавства, історії культури, історії та теорії хореографічного мистецтва. Було використано такі наукові методи як історико-порівняльний метод застосований для здійснення огляду розвитку національного хореографічного мистецтва у 1960-1991 році, за допомогою методу аналізу було розкрито сутність основних постановок А. Шекери на твори українських композиторів, метод герменевтики дозволив ґрунтовніше розглянути філософську інтерпретацію людського буття у хореографічній постановці Р. Поклітару «Перехрестя».  Науковою новизною статті є розкриття рефлексії  творів видатних українських композиторів другої половини ХХ – початку ХХІ століття В. Губаренка, М. Скорика та Є. Станковича у хореографічних постановках відомих українських балетмейстерів А. Шекери як представника класичного балету та Р. Поклітару як втілення сучасного танцю. Висновки. Таким чином, українське хореографічне мистецтво другої половини ХХ-початку ХХІ століття здійснювало спроби синтезу сучасних хореографічних тенденцій з елементами національної культури, залучаючи нову генерацію композиторів, які відходили від канонічних класичних стандартів у музиці та вкладали у свої твори проблеми сенсу людського буття та екзистенціальну проблему особистості, а саме В. Губаренка, М. Скорика та Є. Станковича. Ця тенденція охопила класичний балет, який представлений творчістю А. Шекери («Цвіт папороті», «Каменярі», «Камінний гість» ) та сучасний танець – Р. Поклітару та його балет-триптих «Перехрестя» на скрипкові концерти М. Скорика.

Біографія автора

Viktor Shcherbakov

заслужений артист України, доцент кафедри хореографії
Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Посилання

Гордійчук М. М. Щоб розквітли усі барви. Культура і життя. 1969. 20 липня.

Небесник А. В. Прояви постмодерн-хореографії в Україні. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2016. 37. С. 245−251.

Офіційний сайт театру «Київ Модерн-Балет». URL: www.kmb.org.ua/pages?param= 1&lang=ua (дата звернення 01.06.2018).

Станішевський Ю. Балетний театр України: 225 років історії. Київ. Музична Україна. 2003. 440 с.

Станкович Є. Балет як мистецтво буде жити стільки, скільки житиме людство, музика. URL: http://mus.art.co.ua/evhen-stankovych-balet-yak-mystetstvo-bude-zhyty-stilky-skilky- zhytyme- lyudstvo-muzyka/ (дата звернення 29.05.2018).

Станкович-Спольська Р. Фольк-опера Є.Станковича «Цвіт папороті» як факт національної історії. Київське музикознавство. 2002. Вип. 8. С. 180−188.

Степанченко Г. У пошуках «Цвіту папороті». Українська музична газета. 2003. №4. С.5

Чепалов О. І. Балет «Камінний господар» («Дон Жуан») Віталія Губаренка та його хореографічне втілення на українській сцені. До 80-ччя Віталія Сергійовича Губаренка. Часопис Національної музичної академії імені П.І. Чайковського, 2014, 2 (23). С. 42-49. URL: http://chasopysnmau.com.ua/chasopys/23_NBUV/docs/07.pdf (дата звернення 31.05.2018).

Aphonina O. Mythological codes and «Double Coding» in Art. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2016. № 2. C. 76−80.

Hordiichuk, M. M. (July 20, 1969). To make all colours bright. Kultura i zhyttia [in Ukrainian].

Nebesnyk, A. V. (2016). Manifestations of the postmodern-choreography in Ukraine. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury, 2016, 37, 245-251 [in Ukrainian].

Official site of the theatre «Kyiv Modern-Ballet». Retrieved from http://kmb.org.ua/ pages?param=1&lang=ua [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2003). Ballet theatre of Ukraine: 225 years of its history. Kyiv. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stankovych, Ye. (n. d.) Ballet as art will live until humanity and music exist. Retrieved from http://mus.art.co.ua/evhen-stankovych-balet-yak-mystetstvo-bude-zhyty-stilky-skilky-zhytyme-lyudstvo-muzyka/ [in Ukrainian].

Stankovych-Spolska, R. (2002). Folk-opera of Ye. Stankovych «Fern Flower» as the fact of the national history. Kyivske muzykoznavstvo, 8, 180—188 [in Ukrainian].

Stepanchenko, H. (2003). Looking for «Fern Flower». Ukrainska muzychna hazeta, 4, 5 [in Ukrainian].

Chepalov, O. I. (2014). Ballet «Stone Owner» («Don Guan») of Vitalii Hubarenko and its choreographic manifestation at the Ukrainian stage. To the 80-th anniversary of Vitalii Serhiiovych Hubarenko. Chasopys Natcionalnoi muzychnoi akademii imeni P. Chaikovskyi, 2(23), 42-49 http://chasopysnmau.com.ua/chasopys/23_NBUV/docs/07.pdf [in Ukrainian].

Aphonina, O. (2016). Mythological codes and «Double Coding» in Art. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, 76-80 [in English].

##submission.downloads##