CHOREOGRAPHIC REFLECTIONS OF THE WORKS OF UKRAINIAN COMPOSERS (V. HUBARENKO, M. SKORYK AND E. STANKOVYCH) IN THE PERFORMANCES OF A. SHEKERA AND R. POKLITARU

Authors

  • Viktor Shcherbakov

DOI:

https://doi.org/10.32461/149882

Keywords:

choreographic art, modern dance, R. Poklitaru, A. Shekera, reflection

Abstract

Purpose of the article. The purpose of the article is to analyze the choreographic reflections of the works of Ukrainian composers V. Hubarenko, M. Skoryk and E. Stankovych in the performances of A. Shekera and R. Poklitaru. Methodology. The methodology of the article is based on the principles of the complex interdisciplinary approach that allows us to use the achievements of cultural studies, philosophy, art history, history of culture, history and the theory of choreographic art. The author uses the following scientific methods: the historical and comparative method ( to review the development of national choreographic art in 1960-1991); the approach of analysis ( to highlight the essence of A. Shaker's essays on the works of Ukrainian composers); the method of hermeneutics (to consider the philosophical interpretation of human being in the choreographic performance of R. Poklitaru «Crossroads». Scientific Novelty. The scientific novelty of the article is to highlight the realization of the works of the prominent Ukrainian composers of the second half of the XXth - the beginning of the XXI st century (V. Hubarenko, M. Skoryk and E. Stankevych) in choreographic performances of the well-known Ukrainian choreographers A. Shekera as a representative of the classical ballet and R. Poklitar as the symbol of modern dance. Conclusions. Thus, the Ukrainian choreographic art of the second half of the XXth and beginning of the XXIst century attempted to synthesize modern choreographic tendencies with elements of national culture, involving a new generation of composers, who deviated from canonical classical standards in music. Their works showed the problems of the meaning of human existence and the existential problem of personality. V. Hubarenko, M. Skoryk, and E. Stankovych belong to such composers. This tendency embraced the classical ballet presented by the work of A. Shekera (Tsvit ferns, Kamenyari, Kamenny guest) and modern dance - R. Poklitaru and his ballet «Crossroads» on  M. Skoryk’s violin concerts.

Author Biography

Viktor Shcherbakov

Honored Artist of Ukraine, Associate professor, Department of
Choreography, National Academy of Mangerial Staff of Culture and Arts

References

Гордійчук М. М. Щоб розквітли усі барви. Культура і життя. 1969. 20 липня.

Небесник А. В. Прояви постмодерн-хореографії в Україні. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2016. 37. С. 245−251.

Офіційний сайт театру «Київ Модерн-Балет». URL: www.kmb.org.ua/pages?param= 1&lang=ua (дата звернення 01.06.2018).

Станішевський Ю. Балетний театр України: 225 років історії. Київ. Музична Україна. 2003. 440 с.

Станкович Є. Балет як мистецтво буде жити стільки, скільки житиме людство, музика. URL: http://mus.art.co.ua/evhen-stankovych-balet-yak-mystetstvo-bude-zhyty-stilky-skilky- zhytyme- lyudstvo-muzyka/ (дата звернення 29.05.2018).

Станкович-Спольська Р. Фольк-опера Є.Станковича «Цвіт папороті» як факт національної історії. Київське музикознавство. 2002. Вип. 8. С. 180−188.

Степанченко Г. У пошуках «Цвіту папороті». Українська музична газета. 2003. №4. С.5

Чепалов О. І. Балет «Камінний господар» («Дон Жуан») Віталія Губаренка та його хореографічне втілення на українській сцені. До 80-ччя Віталія Сергійовича Губаренка. Часопис Національної музичної академії імені П.І. Чайковського, 2014, 2 (23). С. 42-49. URL: http://chasopysnmau.com.ua/chasopys/23_NBUV/docs/07.pdf (дата звернення 31.05.2018).

Aphonina O. Mythological codes and «Double Coding» in Art. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2016. № 2. C. 76−80.

Hordiichuk, M. M. (July 20, 1969). To make all colours bright. Kultura i zhyttia [in Ukrainian].

Nebesnyk, A. V. (2016). Manifestations of the postmodern-choreography in Ukraine. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury, 2016, 37, 245-251 [in Ukrainian].

Official site of the theatre «Kyiv Modern-Ballet». Retrieved from http://kmb.org.ua/ pages?param=1&lang=ua [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2003). Ballet theatre of Ukraine: 225 years of its history. Kyiv. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stankovych, Ye. (n. d.) Ballet as art will live until humanity and music exist. Retrieved from http://mus.art.co.ua/evhen-stankovych-balet-yak-mystetstvo-bude-zhyty-stilky-skilky-zhytyme-lyudstvo-muzyka/ [in Ukrainian].

Stankovych-Spolska, R. (2002). Folk-opera of Ye. Stankovych «Fern Flower» as the fact of the national history. Kyivske muzykoznavstvo, 8, 180—188 [in Ukrainian].

Stepanchenko, H. (2003). Looking for «Fern Flower». Ukrainska muzychna hazeta, 4, 5 [in Ukrainian].

Chepalov, O. I. (2014). Ballet «Stone Owner» («Don Guan») of Vitalii Hubarenko and its choreographic manifestation at the Ukrainian stage. To the 80-th anniversary of Vitalii Serhiiovych Hubarenko. Chasopys Natcionalnoi muzychnoi akademii imeni P. Chaikovskyi, 2(23), 42-49 http://chasopysnmau.com.ua/chasopys/23_NBUV/docs/07.pdf [in Ukrainian].

Aphonina, O. (2016). Mythological codes and «Double Coding» in Art. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, 76-80 [in English].