ЕВОЛЮЦІЯ ЛІТУРГІЙНОГО ШИТВА: ТРАДИЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО ЦЕРКОВНОГО ГАПТУВАННЯ

Автор(и)

  • Maria Zalevskaya

DOI:

https://doi.org/10.32461/149905

Ключові слова:

церковне гаптування, золотне шитво, вишивка

Анотація

Мета роботи полягає у виявленні виникнення і розвитку українського церковного гаптування. Для досягнення мети проаналізовано виникнення, появу, розвиток і становлення церковного гаптування золотними і срібними нитками в Україні. Методологія дослідження передбачає використання міждисциплінарного, мистецтвознавчого та культурологічного підходів із залученням загальнонаукових методів (аналізу, історико-аналітичного, синтезу, аналогії, порівняльного). Зазначені методологічні підходи дозволяють глибше розкрити сутність українського церковного гаптування. Наукова новизна роботи полягає в розкритті формування і становленні церковного гаптування в українському середовищі. Висновки. Українське церковне гаптування має історичний розвиток і пов’язане з прийняттям християнства. Мистецтво золотного шитва найбільший розвиток отримало в жіночих монастирях і кустарних майстернях. Вишивка золотними нитками в церковному житті відіграє значну роль, займає важливе і почесне значення. Золотне шиття є прикрасою храму, наповнює його багатством, складає символічний і сакральний зміст. Виготовлення гаптованих речей церковного призначення залежить в значній мірі від політичних, економічних і суспільних подій у державі.

Біографія автора

Maria Zalevskaya

аспірант Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Посилання

Александр (Федоров), игумен. Церковное искусство как пространственно-изобразительный комплекс. Санкт-Петербург: САТИСЪ. 2007. 228 с.

Варивода А. Г. Пам’ятки українського церковного гаптування ХVII – XVIII ст. з колекції Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника як об’єкт культурної спадщини: дис. … канд. істор. н.: спец. 26.00.05 «Музеєзнавство. Пам’яткознавство». Київ, 2015. 261 с.

Варивончик А. В. Витоки та історична еволюція вишивки як складової традиційного українського одягу. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство»: зб. наук. праць. Київ: КНУКіМ, 2012. С. 5-16.

Дерябина Т. Ю. Архаичные и традиционные технологии в современном дизайне церковного текстиля: дис. … канд. техн. н.: спец. 17.00.06 «Техническая эстетика и дизайн». Санкт-Петербург, 2014. 224 с.

Зайченко В. В. Гаптарство на Чернігівщині. Осередки гаптування.т Скарбниця української культури: зб. наук. праць. Чернігів, 2012. С.228-238.

Кара-Васильєва Т. В. Історія української вишивки: книга-альбом. Київ: Мистецтво, 2008. 231 с.

Кара-Васильєва Т. В. Шедеври церковного шитва України (ХІІ – ХХ століття). Київ: Інформаційно-видавничий центр Української Православної Церкви, 2000. 258 с.

Катасонова Е. Ю. Золотное шитье домонгольской Руси Х – ХІІІ вв. Убрус. Церковное шитье и современность. Санкт-Петербург: Изд. золотошвейной мастерской при Успенском подворье Оптиной пустыни, 2005. С. 24-45.

Крайня О. О. Києво-Печерський жіночий монастир ХVI – початку XVIII ст. і доля його пам’яток. Київ: НКПІКЗ, 2012. 128 с.

Крайня О. О. Флорівський (Вознесенський) монастир у Києві як пам’ятка історії та архітектури ХVI – початку ХХ століть: дис. … канд. іст. н.: спец. 26.00.05 «Музеєзнавство. Пам’яткознавство». Київ, 2012. 280 с.

Лаврентіївський і Іпатіївський літопис. Хрестоматія з історії Української РСР. Київ: Рад. школа, 1959. Т.1. 747 с.

Лелеков Л. А. Семантический параллелизм в орнаментике. Москва: Искусство, 1982. 384 с.

Літопис руський / пер. з давньорус. Л. Є. Махновця. Київ: Дніпро, 1989. 591 с.

Малиженовский Н. Ф. Киевский женский Флоровский (Вознесенский) монастырь. Киев: Феникс, 2010. 140 с.

Манушина Т. Н. Художественное шитье Древней Руси в собрании Загорского музея. Москва: Прогресс, 1983. 340 с.

Новицька М. Гаптування в Київській Русі (За матеріалами розкопок на території УРСР). Археологія. 1965. Т. ХVIII. С. 24-38.

Орлов Р. С. Давньоруська вишивка ХІІІ ст. // Археологія. 1973. № 12. С. 41-50.

Подорож Антиохійського Патріарха Макарія в Україну в середині ХVІІ століття, описане його сином архідияконом Павлом Алепським (рос. мовою). Київ: Вид-во Києво-Печерської Успенської лаври, 1997. 160 с.

Свирин А. Н. Древнерусское шитье. Москва: Искусство, 1963. 152 с.

Снегирев И. М. Русская старина в памятниках церковного и гражданского зодчества. Москва, 1852. 354 с.

Сохань С. В. Київські Богословський та Йорданський дівочі монастирі ХV – XVIII ст.: сплетіння долі в історичному просторі. Рукописна та книжкова спадщина України. Київ, 2009. С. 79-98.

Стерлигова И. А. Драгоценный убор древнерусских икон ХI – XIV веков: Происхождение, символика, художественный образ. Москва: Прогресс-традиция, 2000. 264 с.

Фехнер М. В. Золотное шитье Древней Руси. Памятники культуры. Новые открытия 1978 г. Ленинград, 1979. С. 401-405.

Фехнер М. В. Изделия шелкоткацких мастерских Византии в Древней Руси: археол. данные. Советская археология. 1977. №3. С.130-132.

Хребина Т. В. Церковное шитье: традиции и современность. Санкт-Петербург: Вимаививс, 2010. 275 с.

Шубина Т. Г. Стандартизация церковной тканой утвари и облачений священства ХIХ – начала ХХ вв. (некоторые предварительные итоги наблюдений) // Труды Государственного музея истории религии. Санкт-Петербург: Акционер и Ко, 2005. С.67-75.

Alexander, (Fedorov), hegumen (2007). Church art as a spatial-visual complex. St. Petersburg: SATIS [in Russian].

Varivoda, A.G. (2015). Pamyatki Ukrainian church haptuvannya XVII – XVIII century. [in Ukrainian].

Varivonchik, A.V. (2012). Origins and historical evolution of embroidery as a component of traditional Ukrainian clothing Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts. [in Ukrainian].

Deryabina, T.Y. (2014). Archaic and traditional technologies in modern design of church textiles: dis. for the competition uch. step. Candida. tech. Sciences: spec. 17.00.06 "Technical aesthetics and design" [in Russian].

Zaichenko V. V. (2012). Gaptharty in Chernigivshchina. Oserecki haptuvannya Skarbnitsya Ukrainian culture: zb. sciences. prac. Chernigiv [in Ukrainian].

Kara-Vasilieva, T.V. (2008). History of Ukrainian embroidery [in Ukrainian].

Kara-Vasiliyeva, T.V. (2000). Masterpiece of the Church Shitva of Ukraine (ХІІ-ХХ). [in Ukrainian].

Katasonova, E. Y. (2005). Gold embroidery of pre-Mongol Rus. Х – ХІІІ centuries. Ubrus. Church sewn and modernity. St. Petersburg: Izd. gold embroidery workshop at the Assumption Compound of Optina Desert [in Russian].

Krayna, O.O. (2012). Kyiv-Pechersky Women's Monastery ХVI – the beginning of the XVIII century. and the fate of his monuments [in Ukrainian].

Krayna, O.O. (2012). Florivsky (Ascension) monastery in Kyiv as a monument of history and architecture of the 16th – early 20th centuries: diss. for obtaining sciences. step Cand. is Sciences: 26.00.05 «Museology. Memory science» [in Ukrainian].

Laurentian and Hypatian Chronicles. Book on the history of the Ukrainian SSR. (1959) [in Ukrainian].

Lelekov, L.A. (1982). Semantic parallelism in ornamentation [in Russian].

Ch ronicles of Rus. transl. from ancient times. L. E. Makhnovets. (1989) [in Ukrainian].

Malizhenovsky, N.F. (2010). Kiev female Florovsky (Ascension) monastery. [in Russian].

Manushina, T.N. (1983). Artistic sewing of Ancient Russia in the collection of the Zagorsk Museum. [in Russian].

Novitska, M. (1965). Gaptuvannya in Kyiv Rusia (Behind the materials of the rosettes on the URSR teritory) [in Ukrainian].

Orlov, R.S. (1973). Davnorusska Vishivka XIII century. [in Ukrainian].

The road to the Antiochian Patriarch of Makariya in Ukraine in the middle of the 17th century(1977) (in Russian).

Svirin, A. N. (1963). Old Russian sewing. [in Russian]

Snegirev, I.M. (1852). Russian antiquity in monuments of church and civil architecture. [in Russian]

Sohan, S. V. (2009). Kyivskyi Bogoslovskyy Yordansky monasticism of the XV – XVIII century: spleen dolya in the historical space. [in Ukrainian].

Sterligova, I.A. (2000). Precious gem of ancient Russian icons of the 11th-14th centuries. Origin, symbolism, artistic image. [in Russian].

Fechner, M.V. (1979). Gold embroidery of Ancient Russia [in Russian].

Fechner, M.V. (1977). Products of silk-weaving workshops of Byzantium in Ancient Russia: [archaeol. data] [in Russian]

Khrebina, T.V. (2010). Church sewing: traditions and modernity. Saint-Petersburg : Vimaivivs [in Russian].

Shubina, T.G. (2005). Standardization of church woven utensils and vestments of the priesthood of the nineteenth and early twentieth centuries. (some preliminary results of observations) [in Russian].

##submission.downloads##