THE EVOLUTION OF LITURGICAL SEWING: TRADITIONS OF UKRAINIAN CHURCH SEWING

Authors

  • Maria Zalevskaya

DOI:

https://doi.org/10.32461/149905

Keywords:

church harping, gold thread, embroidery

Abstract

The purpose of the article is to identify the emergence and development of Ukrainian church sewing. To achieve the goal, the rise, appearance, construction and formation of church swag with gold and silver threads in Ukraine have been analyzed. Methodology of the study involves applying using interdisciplinary, art-study and cultural approaches with the use of general scientific methods (analysis, historical-analytical, synthesis, analogy, comparative). The above-mentioned methodological approaches allow revealing more profound the essence of Ukrainian church harping. The scientific novelty of the work is to uncover the formation and establishment of church harping in the Ukrainian environment. Conclusions. Ukrainian church feast has a historical development and is associated with the adoption of Christianity. The golden sewing art received the most significant progress in women's monasteries and handicraft workshops. Embroidery with gold threads in church life plays a vital role, takes a substantial and honorable value. Gold embroidery is an ornament of the temple, fills it with riches, is a symbolic and sacred meaning. The production of hacked things for church purposes depends in no small extent on political, economic and social events in the state.

Author Biography

Maria Zalevskaya

Post-graduate Student of the National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts

References

Александр (Федоров), игумен. Церковное искусство как пространственно-изобразительный комплекс. Санкт-Петербург: САТИСЪ. 2007. 228 с.

Варивода А. Г. Пам’ятки українського церковного гаптування ХVII – XVIII ст. з колекції Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника як об’єкт культурної спадщини: дис. … канд. істор. н.: спец. 26.00.05 «Музеєзнавство. Пам’яткознавство». Київ, 2015. 261 с.

Варивончик А. В. Витоки та історична еволюція вишивки як складової традиційного українського одягу. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство»: зб. наук. праць. Київ: КНУКіМ, 2012. С. 5-16.

Дерябина Т. Ю. Архаичные и традиционные технологии в современном дизайне церковного текстиля: дис. … канд. техн. н.: спец. 17.00.06 «Техническая эстетика и дизайн». Санкт-Петербург, 2014. 224 с.

Зайченко В. В. Гаптарство на Чернігівщині. Осередки гаптування.т Скарбниця української культури: зб. наук. праць. Чернігів, 2012. С.228-238.

Кара-Васильєва Т. В. Історія української вишивки: книга-альбом. Київ: Мистецтво, 2008. 231 с.

Кара-Васильєва Т. В. Шедеври церковного шитва України (ХІІ – ХХ століття). Київ: Інформаційно-видавничий центр Української Православної Церкви, 2000. 258 с.

Катасонова Е. Ю. Золотное шитье домонгольской Руси Х – ХІІІ вв. Убрус. Церковное шитье и современность. Санкт-Петербург: Изд. золотошвейной мастерской при Успенском подворье Оптиной пустыни, 2005. С. 24-45.

Крайня О. О. Києво-Печерський жіночий монастир ХVI – початку XVIII ст. і доля його пам’яток. Київ: НКПІКЗ, 2012. 128 с.

Крайня О. О. Флорівський (Вознесенський) монастир у Києві як пам’ятка історії та архітектури ХVI – початку ХХ століть: дис. … канд. іст. н.: спец. 26.00.05 «Музеєзнавство. Пам’яткознавство». Київ, 2012. 280 с.

Лаврентіївський і Іпатіївський літопис. Хрестоматія з історії Української РСР. Київ: Рад. школа, 1959. Т.1. 747 с.

Лелеков Л. А. Семантический параллелизм в орнаментике. Москва: Искусство, 1982. 384 с.

Літопис руський / пер. з давньорус. Л. Є. Махновця. Київ: Дніпро, 1989. 591 с.

Малиженовский Н. Ф. Киевский женский Флоровский (Вознесенский) монастырь. Киев: Феникс, 2010. 140 с.

Манушина Т. Н. Художественное шитье Древней Руси в собрании Загорского музея. Москва: Прогресс, 1983. 340 с.

Новицька М. Гаптування в Київській Русі (За матеріалами розкопок на території УРСР). Археологія. 1965. Т. ХVIII. С. 24-38.

Орлов Р. С. Давньоруська вишивка ХІІІ ст. // Археологія. 1973. № 12. С. 41-50.

Подорож Антиохійського Патріарха Макарія в Україну в середині ХVІІ століття, описане його сином архідияконом Павлом Алепським (рос. мовою). Київ: Вид-во Києво-Печерської Успенської лаври, 1997. 160 с.

Свирин А. Н. Древнерусское шитье. Москва: Искусство, 1963. 152 с.

Снегирев И. М. Русская старина в памятниках церковного и гражданского зодчества. Москва, 1852. 354 с.

Сохань С. В. Київські Богословський та Йорданський дівочі монастирі ХV – XVIII ст.: сплетіння долі в історичному просторі. Рукописна та книжкова спадщина України. Київ, 2009. С. 79-98.

Стерлигова И. А. Драгоценный убор древнерусских икон ХI – XIV веков: Происхождение, символика, художественный образ. Москва: Прогресс-традиция, 2000. 264 с.

Фехнер М. В. Золотное шитье Древней Руси. Памятники культуры. Новые открытия 1978 г. Ленинград, 1979. С. 401-405.

Фехнер М. В. Изделия шелкоткацких мастерских Византии в Древней Руси: археол. данные. Советская археология. 1977. №3. С.130-132.

Хребина Т. В. Церковное шитье: традиции и современность. Санкт-Петербург: Вимаививс, 2010. 275 с.

Шубина Т. Г. Стандартизация церковной тканой утвари и облачений священства ХIХ – начала ХХ вв. (некоторые предварительные итоги наблюдений) // Труды Государственного музея истории религии. Санкт-Петербург: Акционер и Ко, 2005. С.67-75.

Alexander, (Fedorov), hegumen (2007). Church art as a spatial-visual complex. St. Petersburg: SATIS [in Russian].

Varivoda, A.G. (2015). Pamyatki Ukrainian church haptuvannya XVII – XVIII century. [in Ukrainian].

Varivonchik, A.V. (2012). Origins and historical evolution of embroidery as a component of traditional Ukrainian clothing Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts. [in Ukrainian].

Deryabina, T.Y. (2014). Archaic and traditional technologies in modern design of church textiles: dis. for the competition uch. step. Candida. tech. Sciences: spec. 17.00.06 "Technical aesthetics and design" [in Russian].

Zaichenko V. V. (2012). Gaptharty in Chernigivshchina. Oserecki haptuvannya Skarbnitsya Ukrainian culture: zb. sciences. prac. Chernigiv [in Ukrainian].

Kara-Vasilieva, T.V. (2008). History of Ukrainian embroidery [in Ukrainian].

Kara-Vasiliyeva, T.V. (2000). Masterpiece of the Church Shitva of Ukraine (ХІІ-ХХ). [in Ukrainian].

Katasonova, E. Y. (2005). Gold embroidery of pre-Mongol Rus. Х – ХІІІ centuries. Ubrus. Church sewn and modernity. St. Petersburg: Izd. gold embroidery workshop at the Assumption Compound of Optina Desert [in Russian].

Krayna, O.O. (2012). Kyiv-Pechersky Women's Monastery ХVI – the beginning of the XVIII century. and the fate of his monuments [in Ukrainian].

Krayna, O.O. (2012). Florivsky (Ascension) monastery in Kyiv as a monument of history and architecture of the 16th – early 20th centuries: diss. for obtaining sciences. step Cand. is Sciences: 26.00.05 «Museology. Memory science» [in Ukrainian].

Laurentian and Hypatian Chronicles. Book on the history of the Ukrainian SSR. (1959) [in Ukrainian].

Lelekov, L.A. (1982). Semantic parallelism in ornamentation [in Russian].

Ch ronicles of Rus. transl. from ancient times. L. E. Makhnovets. (1989) [in Ukrainian].

Malizhenovsky, N.F. (2010). Kiev female Florovsky (Ascension) monastery. [in Russian].

Manushina, T.N. (1983). Artistic sewing of Ancient Russia in the collection of the Zagorsk Museum. [in Russian].

Novitska, M. (1965). Gaptuvannya in Kyiv Rusia (Behind the materials of the rosettes on the URSR teritory) [in Ukrainian].

Orlov, R.S. (1973). Davnorusska Vishivka XIII century. [in Ukrainian].

The road to the Antiochian Patriarch of Makariya in Ukraine in the middle of the 17th century(1977) (in Russian).

Svirin, A. N. (1963). Old Russian sewing. [in Russian]

Snegirev, I.M. (1852). Russian antiquity in monuments of church and civil architecture. [in Russian]

Sohan, S. V. (2009). Kyivskyi Bogoslovskyy Yordansky monasticism of the XV – XVIII century: spleen dolya in the historical space. [in Ukrainian].

Sterligova, I.A. (2000). Precious gem of ancient Russian icons of the 11th-14th centuries. Origin, symbolism, artistic image. [in Russian].

Fechner, M.V. (1979). Gold embroidery of Ancient Russia [in Russian].

Fechner, M.V. (1977). Products of silk-weaving workshops of Byzantium in Ancient Russia: [archaeol. data] [in Russian]

Khrebina, T.V. (2010). Church sewing: traditions and modernity. Saint-Petersburg : Vimaivivs [in Russian].

Shubina, T.G. (2005). Standardization of church woven utensils and vestments of the priesthood of the nineteenth and early twentieth centuries. (some preliminary results of observations) [in Russian].