КОНЦЕРТИ Л. БЕТХОВЕНА ЯК РЕПЕРТУАРНИЙ СТРИЖЕНЬ ПРОГРАМ ПІАНІСТІВ ОДЕСИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.34.2018.191154

Анотація

Метою роботи є виявлення кантової опірності суттєвих сторін тематизму й
концепції у цілому творів Л.Бетховена, зокрема ранніх, недооцінених за ідеологічними
причинами в спеціальній літературі, але завжди широко затребуваних у практиці музичних
концертів, зокрема таких видатних артистів, як С.Ріхтер, який вихований і сформований
здобутками мистецтва Південної Пальміри. Методологічна основа дослідження –
інтонаційний музикознавчий підхід школи Б.Асафьєва [5] в Україні [3; 10; 12; 13], зміст
якого визначається лінгвістичним ракурсом трактування музичних значеннєвостей, зокрема
це аналітично-структурний та стильово-порівняльний методи з вираженими
герменевтично-інтерпретаційними тяжіннями, що склали предмет спеціальної розробки в
концепції Б.Яворського [див. за кн. 4]. Наукова новизна дослідження визначена теоретичною самостійністю бачення у Жозефінівському класицизмі сутності Віденської
школи, а також вперше в українському музикознавстві аналізовані у прийнятому ракурсі
бетховенської кантовості Перший і Другий фортепіанні концерти видатного віденського
класика й визначена висока художня значущість їх надособистісної ліричної складової
вираження. Висновки. Перший і Другий фортепіанні концерти Бетховена демонструють
збірні ознаки Віденського класицизму як безпосередню проекцію Жозефінівського класицизму
в інструменталізм, при тім Перший концерт зосереджує специфічну для творчості
Бетховена в цілому лінію кантового тематизму, апогеєм якого стає фінал-кантата
Дев’ятої симфонії. Увага до тих ранніх творів Бетховена підсилена в сьогоденні пост-
постмодерновою недовірою до раціоналістичної діалогіки-діалектики театрального
драматизму й прилученістю до ліризму духовної музики, ренесанс якої явно відзначає
репертуарні переваги артистичних виступів. Заповідана С.Ріхтером довіра до кантового
тематизму ранніх композицій, яскравим виявленням специфіки яких є Перший і Другий
фортепіанні концерти, надихає виконавців Одеси доторканістю до церковно-духовних
витоків цієї музики, яка займає традиційно високе положення у репертуарних виборах
музикантів Одеси. Адже в центрі її культурних надбань маємо хорову традицію
«церковника» К.Пигрова, а вокальні відкриття забезпечені були генієм М.Глінки, оперна
творчість якого невіддільна від пошуків глибинних витоків православної традиції співу.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-09

Номер

Розділ

Музикознавство