ПОСТДРАМАТИЧНИЙ ТЕАТР ЯНА ФАБРА

Автор(и)

  • Iryna Ivashchenko
  • Viktoria Strelchuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221812

Ключові слова:

постдраматичний театр, Я. Фабр, перформанс, тілесність, сучасне театральне мистецтво.

Анотація

Мета статті – виявити специфіку театральних постановок Я. Фабра в контексті розвитку постдраматичного мистецтва. Методологія дослідження. Застосовано комплекс методів сучасного мистецтвознавства, спрямований на осмислення театральної діяльності Яна Фабра в контексті еволюціонування постдраматичного мистецтва: біографічний метод (спрямований на висвітлення особливостей творчого шляху митця); типологічний (для визначення особливостей режисерської лексики Я. Фабра); метод образно-стилістичного та художньо-композиційного аналізу вистави (для виявлення та теоретичного обґрунтування специфіки постановочної діяльності бельгійського режисера) та ін. Наукова новизна. Досліджено творчу діяльність бельгійського театрального режисера, художника-візуаліста, хореографа та драматурга Яна Фабра в контексті особливостей розвитку постдраматичного мистецтва; на основі мистецтвознавчого аналізу сценічних постановок «Сила театральної шаленості», «Це театр», «Театр Записаний з К.» (1987–1993 рр.), «Я кров» (2001 р.), «Історія сліз» (2005 р.), «Король плагіату» ( 2005 р.), «Реквієм за метаморфозою» (2007 р.), «Оргія толерантності» (2009 р.) та «Гора Олімп» (2015 р.) виявлено особливості авторського підходу в теоретичному осмисленні та практичному втіленні концепції постдраматичного театру; розглянуто та проаналізовано методи режисерської діяльності та художньо-естетичні погляди Я. Фабра. Висновки. Дослідження виявило, що відповідно до концепції театру Я. Фабра, людське тіло знаходиться в центрі уваги – він експериментує і спостерігає як саме тіло актора реагує в різних ситуаціях. Наприклад, типовими для його п’єс є патерни (схеми-образи, діючі в якості оповідного або чуттєвого поняття, завдяки якому в процесі одночасного сприйняття та мислення виявляються закономірності їх існування в природі та социумі), що повторюються. Типовим для театральних постановок Я. Фабра є використання рухів, що постійно повторюються, створення неприємних та/або больових відчуттів, що вражають як акторів так і глядача, а також порушення сюжетної лінії та співпраця з непрофесійними акторами і танцюристами. Домінування фізичної та візуальної моделі практики постдраматичного театру Я. Фабра відображають специфіку авторського підходу митця, який натхненний передусім біологією процесу сценічної дії, і водночас прагне уникнути біологічного детермінізму, концентруючись на потенціалі виконавців у контексті трансформацій та метаморфоз сучасного театрального мистецтва.

Посилання

Banham, M. (1995). The Cambridge Guide To Theatre. Cambridge : Cambridge University Press [in English].

Bocken, I., Bochenczak, K. J. In quest of beauty. What kind of beauty does theatre of Jan Fabre present? Based on performance reviews of Mount Olympus: To glorify the cult of tragedy. A 24-hours performance. 2018. URL : https://www.academia.edu/37982776/In_quest_of _beauty._What_kind_of_beauty_does_theatre_of_Jan_Fabre_present_Based_on_performance_reviews_of_Mount_Olympus_To_glorify_the_cult_of_tragedy._A_24-hours_performance_by [in English].

Crombez, Т., van den Dries, L. (2010). Jan Fabre and tg STAN: TwoModels of Postdramatic Theatre inthe Avant-Garde Tradition. Contemporary Theatre Review. 2010, 20(4), 421–431. DOI: 10.1080/10486801.2010.505767 [in English].

Lehmann, G. (2006). Postdramatic Theatre. London: Taylor & Francis e-Library [in English].

Rodosthenous, G. (ed.). (2015). Theatre As Voyeurism. London: Palgrave Macmillan [in English].

Van den Dries, L. (1984). Jan Fabres theatertrilogie. Minimal Music en gesamtkunstwerk. Etcetera, 8, 24-26. URL : https://www.academia.edu/ 31009022/Jan_Fabre._Minimal_Music_en_Gesamt kunstwerk [in French].

Van Zyl Smit, B. (2017). A Handbook To The Reception Of Greek Drama. Chichester, West Sussex. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Сценічне мистецтво