Тернопільська філія Вищого музичного інституту імені М. Лисенка як культурно-освітній центр Тернополя (перша половина XX століття).

Автор(и)

  • Олена Спольська

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250386

Анотація

Метою публікації є аналіз історико-культурних передумов та основних аспектів становлення професійного фортепіанного виконавства в Тернополі кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. Методологічною основою публікації є історико-стильовий та компаративний підходи, методи історико-культурологічного дискурсу (за В. Черкасовим). Становлення професійного фортепіанного виконавства розглядається з точки зору музикознавчо-стилістичного підходу у ширшому культурно-просвітницькому та музично-педагогічному контекстах. Актуалізовано проблему вивчення регіоналістики музично-виконавських осередків та шкіл як динамічного історико-культурного явища. Ґрунтовному вивченню історії регіональних фортепіанних освітніх осередків та виконавських шкіл стало темою низки музикознавчих досліджень. Зокрема, фортепіанному мистецтву Львова, його мистецьким освітнім і культурним закладам присвячені роботи Н. Кашкадамової, Т. Старух, Л. Мазепи та інших. На основі вивчення наукових та архівних джерел можемо прослідкувати, що освітньо-педагогічні традиції Вищого музичного інституту імені М. Лисенка як першого українського фахового осередку та його філій у Східній Галичині знайшли продовження в діяльності піаністів, педагогів та виконавців України та зарубіжжя, головним чином – Західної України. Наукова новизна. Увага акцентується на відкритті та початковому етапі діяльності філії Вищого музичного інституту імені М. Лисенка (ВМІЛ) у Тернополі, зокрема, на діяльності педагогів класу фортепіано. На основі історичного, порівняльного та індивідуального підходів висвітлено роль окремих виконавців, композиторів та педагогів як засновників фортепіанного виконавства в регіоні. Таким чином, новизна статті полягає у простеженні початкового етапу становлення фортепіанного виконавства на Тернопіллі наприкінці ХІХ – першої третини ХХ ст. як процесу переходу від аматорського періоду до академічного виконавства та професійної музичної освіти. Висновки. Зроблено висновки про визначальну роль філії Вищого музичного інституту імені М. Лисенка (ВМІЛ) у Тернополі та її фундаторів, зокрема, Ірини Крих (Любчакової) та Юрія Криха, у розвитку музичної освіти та виконавства у регіоні.

Ключові слова: музична культура Західної України, кінець ХІХ – перша половина ХХ ст., фортепіанне виконавство, Вищий музичний інститут імені М. Лисенка (ВМІЛ), піаністи, виконавці та викладачі Тернополя.

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Номер

Розділ

Музичне мистецтво