Тернопільська філія Вищого музичного інституту імені М. Лисенка як культурно-освітній центр Тернополя (перша половина XX століття).
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250386Анотація
Метою публікації є аналіз історико-культурних передумов та основних аспектів становлення професійного фортепіанного виконавства в Тернополі кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. Методологічною основою публікації є історико-стильовий та компаративний підходи, методи історико-культурологічного дискурсу (за В. Черкасовим). Становлення професійного фортепіанного виконавства розглядається з точки зору музикознавчо-стилістичного підходу у ширшому культурно-просвітницькому та музично-педагогічному контекстах. Актуалізовано проблему вивчення регіоналістики музично-виконавських осередків та шкіл як динамічного історико-культурного явища. Ґрунтовному вивченню історії регіональних фортепіанних освітніх осередків та виконавських шкіл стало темою низки музикознавчих досліджень. Зокрема, фортепіанному мистецтву Львова, його мистецьким освітнім і культурним закладам присвячені роботи Н. Кашкадамової, Т. Старух, Л. Мазепи та інших. На основі вивчення наукових та архівних джерел можемо прослідкувати, що освітньо-педагогічні традиції Вищого музичного інституту імені М. Лисенка як першого українського фахового осередку та його філій у Східній Галичині знайшли продовження в діяльності піаністів, педагогів та виконавців України та зарубіжжя, головним чином – Західної України. Наукова новизна. Увага акцентується на відкритті та початковому етапі діяльності філії Вищого музичного інституту імені М. Лисенка (ВМІЛ) у Тернополі, зокрема, на діяльності педагогів класу фортепіано. На основі історичного, порівняльного та індивідуального підходів висвітлено роль окремих виконавців, композиторів та педагогів як засновників фортепіанного виконавства в регіоні. Таким чином, новизна статті полягає у простеженні початкового етапу становлення фортепіанного виконавства на Тернопіллі наприкінці ХІХ – першої третини ХХ ст. як процесу переходу від аматорського періоду до академічного виконавства та професійної музичної освіти. Висновки. Зроблено висновки про визначальну роль філії Вищого музичного інституту імені М. Лисенка (ВМІЛ) у Тернополі та її фундаторів, зокрема, Ірини Крих (Любчакової) та Юрія Криха, у розвитку музичної освіти та виконавства у регіоні.
Ключові слова: музична культура Західної України, кінець ХІХ – перша половина ХХ ст., фортепіанне виконавство, Вищий музичний інститут імені М. Лисенка (ВМІЛ), піаністи, виконавці та викладачі Тернополя.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.