DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.44555

Standardization in the system of postgraduate pedagogical education as a problem of pedagogy

Світлана Василівна Штангей

Abstract


The article deals with the problem of postgraduate pedagogical education in Ukraine at the present stage, the analysis of standardizing the system of postgraduate education is conducted. Issues of professional development for teaching staff, quality assurance, development and implementation of national standards of postgraduate pedagogical education are defined


Keywords


content of education ; quality of education ; educational standard ; adult education ; postgraduate pedagogical education ; standardization

References


Kremen, V. G. (Ed.) (2004). Higher education Ukraine and the Bologna Process teach. guidances. Ternopol: Educational book – Bogdan, 384.

Zyazyun, I. A., Kryvonos, I. F., Tarasevich, I. N. (1989). Basics of pedagogical skills: Proc. Guide for ped. spec. Executive. Proc. institutions. Moscow: Education, 302.

Babanskii, J. K. (1977). Optimizing the learning process: obschedidakticheskie aspect. Moscow: Pedagogy, 254.

Chernysheva, E. R. (2012). Formation of personnel potential system of postgraduate education: monograph. Kiev: Ped. opinion, 472.

Rubin, J. B. (2005). Globalization of education: competence and a system of credits. Moscow: Market DS Corporation, 490.

Shabalin, A. V. (2004). Improving the efficiency and quality of initial vocational training on the basis of foreign experience. Moscow, 153.

Bolotov, V. A., Ephraim, N. F. (2007). Education quality assessment system: Textbook. Benefit. Moscow: Univ. Prince.; Logos, 192.

Fayzullina, G. Z .The effectiveness of the introduction of standards for basic vocational education. Available at: http://www.udmedu.ru/files/IK1/2-95_.doc

Subetto, A. I. (2006). Basics systemology Education. Issled. Prepare to center quality problems. Professionals Mosk. Inst of Steel and Alloys (tehnol. Univ). Ed. 2nd, Revised. and add. M. Explore. Prepare to center quality problems. (Proceedings of the Research Center), Part 1, 249; Part 2, 249.

Petrenko, V. L. (1997). Concept develop educational state standards of Ukraine. Materials Intern. scientific-method. Conf. ["The state standards of higher education: concept, development and implementation of technology"] (State Mining Acad.). D., 41–52.

Petrenko, L. (2001). Quality management training and standards of higher education. Professional identity formation: problems and prospects. Khmelnitsky, 22–31

Baydenko, V. I. (1999). Educational standard (theoretical and conceptual framework; the experience of system research). Moscow, 333.

Baydenko, V. I. (1999). Standards in continuing education: conceptual, theoretical and methodological problems. Moscwo: Research center of problems of quality training, 210.

Terepyschyy, S. (2010). Standardization of higher education (attempt of philosophical analysis). Kiev: Izd NEA Dragomanov, 197.

Dupak, N. V. Standardization in education as a complex problem. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/Portal/Soc_Gum/VZhDU/2010_52/vip_52_12.pdf


GOST Style Citations


1. Вища освіта України і Болонський процес [Текст]: навч. посіб. / за ред. В. Г. Кременя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004. – 384 с.

2. Зязюн, И. А. Основы педагогического мастерства [Текст]: учеб. пос. / И. А. Зязюн, И. Ф. Кривонос, И. Н. Тарасевич. – М.: Просвещение, 1989. – 302 с.

3. Бабанский, Ю. К. Оптимизация процесса обучения: общедидактический аспект [Текст] / Ю. К. Бабанский. – М.: Педагогика, 1977. – 254 с.

4. Чернишова, Є. Р. Формування кадрового потенціалу системи післядипломної педагогічної освіти [Текст]: монографія / Є. Р. Чернишова. – К.: Пед. думка, 2012. — 472 с.

5. Глобализация образования: компетенции и системы кредитов [Текст] / под общ. ред. Ю. Б. Рубина. – М.: Маркет ДС Корпорейшн, 2005. – 490 с.

6. Шабалин, А. В. Повышение эффективности и качества начального профессионального образования на основе зарубежного опыта [Текст]: дис. канд. пед. наук / А. В. Шабалин. – М., 2004. – 153 c.

7. Болотов, В. А. Системы оценки качества образования [Текст]: учеб. пос. / В. А. Болотов, Н. Ф. Ефремова. – М.: Унив. кн.; Логос, 2007. – 192 с.

8. Файзуллина, Г. З. Об эффективности введения стандартов начального профессионального образования [Электронный ресурс] / Г. З. Файзуллина. – Режим доступа: http://www.udmedu.ru/files/IK1/2-95_.doc

9. Субетто, А. И. Основы системологии образования [Текст]: монографія. В 2 ч. / А. И. Субетто. – Исслед. центр проблем качества подгот. специалистов Моск. ин–та стали и сплавов (технол. ун–та); изд. 2–е, перераб. и доп. – М.: Исслед. центр проблем качества подгот. специалистов, 2006. — (Труды Исследовательского центра). – Ч. 1. – 249 с.; Ч. 2. – 249 с.

10. Петренко, В. Л. Концепція розробки освітніх державних стандартів України [Текст]: матер. міжнар. наук.–метод. конф. / В. Л. Петренко // Державні стандарти вищої освіти: концепція, технологія розробки та впровадження. – Державна гірнича академія, 1997. – С. 41–52.

11. Петренко, В. Л. Управління якістю підготовки фахівців та стандарти вищої освіти [Текст] / В. Л. Петренко. – Хмельницький: Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи, 2001. – С. 22–31.

12. Байденко, В. И. Образовательный стандарт (Теоретические и концептуальные основы; опыт системного исследования) [Текст]: дис. ... д–р пед. наук / В. И. Байденко. – Москва, 1999. – 333 с.

13. Байденко, В. И. Стандарты в непрерывном образовании: концептуальные, теоретические и методологические проблемы [Текст]: монографія / В. И. Байденко. – М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов. 1999. – 210 с.

14. Терепищий, С. О. Стандартизація вищої освіти (спроба філософського аналізу) [Текст]: монографія / С. О. Терепищий. – К. : Вид–во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – 197 с.

15. Дупак, Н. В. Стандартизація в галузі освіти як комплексна проблема [Електронний ресурс] / Н. В. Дупак. – Електронні дані. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/Portal/Soc_Gum/VZhDU/2010_52/vip_52_12.pdf







Copyright (c) 2015 Світлана Василівна Штангей

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)