DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.44708

The development model of self-educational competence of the head of schools by means of distance education

Ірина Ігорівна Хворостенко

Abstract


The article describes the development model of self-educational competence of the head of schools by means of distance education in terms of postgraduate education. On the basis of generalization of studied material component models are emphasized and the main components are determined. The basis of our model of development was the competence approach, because if use of competency approach the competencies are seen as a result of education and act as a new type of goal-setting in the design of educational systems


Keywords


modeling; self-educational competence; development model of self-competence; head of schools; distance education

References


Khvorostenko, I. I. (2014). Suchasnyy stan rozvytku samoosvitnʹoyi kompetentnosti kerivnykiv zahalʹnoosvitnikh shkil u navchalʹnomu protsesi zakladiv pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity (v konteksti vykorystannya zasobiv dystantsiynoho navchannya) [The current state of self-educational competence of secondary schools in the educational process and graduate teacher education (in the context of the use of distance learning)]. Materialy Vseukrayinsʹkoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi z mizhnarodnoyu uchastyu «Dystantsiyne navchannya v konteksti rozvytku synerhetychnoho myslennya». Kherson: Aylant, 17, 21–24.

Yelʹnykova, H. V., Zaychenko, O. I., Maslov, V. I. (2010). Teoretychni i metodychni zasady modelyuvannya fakhovoyi kompetentnosti kerivnykiv zakladiv osvity [Theoretical and methodological foundations of modeling professional competence of educational institutions]. Knyhy, 460.

Yelʹnykova, H. V. (2010). Kompetentnisnyy pidkhid do modelyuvannya profesiynoyi diyalʹnosti kerivnyka vyshchoho navchalʹnoho zakladu [Competence approach to the modeling of the head of professional higher education institution] Available at: http://tme.umo.edu.ua/

Maslov, V. I., Yelʹnykova, H. V., Zaychenko, O. I. (2010). Teoretychni i metodychni zasady modelyuvannya fakhovoyi kompetentnosti kerivnykiv zakladiv osvity [Theoretical and methodological foundations of modeling professional competence of educational institutions]. Knyhy, 460.

Khvorostenko, I. I. (2013). Rozvytok samoosvitnʹoyi kompetentnosti yak psykholoho-pedahohichna problema [The development of self-educational competence as psycho-pedagogical problem]. Nova pedahohichna dumka, 3, 137–141.

Borova, T. A. (2011). Profesíyna kompetentníst' naukovo-pedagogíchnikh pratsívnikív vishchogo navchal'nogo zakladu yak índikator yefektivností í̈khn'oí̈ díyal'ností [The professional competence of teaching staff of higher educational institution as an indicator of their effectiveness]. Problemi ínzhenerno-pedagogíchnoí̈ osvíti, 32/33, 265–269.


GOST Style Citations


1. Хворостенко, І. І. Сучасний стан розвитку самоосвітньої компетентності керівників загальноосвітніх шкіл у навчальному процесі закладів післядипломної педагогічної освіти (в контексті використання засобів дистанційного навчання) [Текст]: матер. Всеукр. наук.-прак. конф. / І. І. Хворостенко, під ред. Г. С. Юзбашева // Дистанційне навчання в контексті розвитку синергетичного мислення. – Херсон: Айлант. – 2014. – Вип. 17. – С. 21–24.

2. Єльникова, Г. В. Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти [Текст]: монографія / Г. В. Єльникова, О. І. Зайченко, В. І. Маслов та ін.; за ред. Г. В. Єльникової. – Київ; Чернівці: Книги – ХХІ, 2010. – 460 с.

3. Єльникова, Г. В. Компетентнісний підхід до моделювання професійної діяльності керівника вищого навчального закладу [Електронний ресурс] / Г. В. Єльникова // Теорія та методика управління освітою : електронне наукове фахове видання. – 2010. − № 4. – Режим доступу: http://tme.umo.edu.ua/

4. Маслов, В. І. Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти [Текст]: монографія / Г. В. Єльникова, О. І. Зайченко, В. І. Маслов та ін.; за ред. Г. В. Єльниковою. – Київ; Чернівці: Книги – ХХІ, 2010. – 460 с.

5. Хворостенко, І. І. Розвиток самоосвітньої компетентності як психолого-педагогічна проблема [Текст] / І. І. Хворостенко // Нова педагогічна думка. – 2013. – № 3. – С. 137–141.

6. Борова, Т. А. Професійна компетентність науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу як індикатор ефективності їхньої діяльності [Текст] / Т. А. Борова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – Харків: УІПА. – 2011. − № 32/33. – С. 265–269.







Copyright (c) 2015 Ірина Ігорівна Хворостенко

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)