The essence of the concept of enterprise competitiveness

Authors

  • Інна Сергіївна Головко-Марченко Kharkiv National University of Construction and Architecture, 13, street Akhsarova, Kharkov, 61204, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.18567

Keywords:

competition, competitive economy, competitiveness, enterprise competitiveness.

Abstract

In the paper the author considered the evolution of scientific approaches of academic economists concerning determination of the concept of "competition", which reveal its theoretical and practical essence. The development of competition allowed the introduction of a number of derivative terms into the economic turnover, one of which is competitiveness. The concept of "competitiveness" was reviewed, the essence of which is revealed depending on the object of identification, purpose and type of competition and some special characteristics which indicate its multidimensionality and hierarchy. It was determined that depending on the level of objects functioning the competitiveness of products, enterprises (micro level); industry, region (meso level); country (macro level) are distinguished. Since the enterprise is a major element of market economy, a high level of the enterprise competitiveness allows creating a competitive economy of the region, industry and country as a whole. Therefore, the author’s attention is paid to the competitiveness. Based on the comparative analysis of theoretical definitions of the "enterprise competitiveness" such approaches to its understanding as ability, capacity, performance characteristics, competitive advantage of the enterprise were selected, which were the basis of their grouping. The study allowed the author to define her vision of the category of the "enterprise competitiveness".

Author Biography

Інна Сергіївна Головко-Марченко, Kharkiv National University of Construction and Architecture, 13, street Akhsarova, Kharkov, 61204

Assistant

Department of Economics

References

  1. Балабанова, Л. В. Управление конкурентоспособностью предприятий на основе маркетинга: монография [Текст] / Л. В. Балабанова, А. В. Кривенко. – Донецк: ДонГУЭТ, 2004. – 141 с.
  2. Піддубний, І. О., Піддубна, А. І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства: навчальний посібник [Текст] / І. О. Піддубний, А. І. Піддубна; за ред. проф. І. О. Піддубного. – Х.: ВД «ІНЖЕК», 2004. – 264 с.
  3. Завьялов, П. С. Маркетинг в схемах, рисунках, таблицях [Текст] / П. С. Завьялов. – М.: ИНФРА-М, 2001. – 496 с.
  4. Азоев, Г. Л. Конкурентные преимущества фирмы [Текст] / Г. Л. Азоев, А. П. Челенков. – М.: ОАО «Новости», 2000. – 255 с.
  5. Фатхутдинов, Р. А. Конкурентоспособность организации в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент [Текст] / Р. А. Фатхутдинов. – М.: Изд-во «Маркетинг», 2002. – 892 с.
  6. Юданов, А. Ю. Конкуренция: теория и практика [Текст]: учеб. пос. / А. Ю. Юданов. – 3-е изд. – М.: Гном – Пресс, 2000. – 325 с.
  7. Маренич, А. Управление конкурентоспособностью предприятия [Текст] / А. Маренич, И. Астахова // Бизнес-Информ. – 1996. – № 5. – С. 23–27.
  8. Душко, А. П. Обеспечение конкурентоспособности ремонтно-строительных предприятий в условиях жилищно-коммунальной реформы [Текст]: дис. канд. экон. наук / А. П. Душко. – СПб., 1998. – 221 с.
  9. Шинкаренко, В. Г. Управление конкурентоспособностью предприятия [Текст]: монографія / В. Г. Шинкаренко, А. С. Бондаренко. – Харьков: Изд-во ХНАДУ, 2003. – 186 с.
  10. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства [Текст]: монографія / за заг. ред. проф. Ю. Б. Іванова, проф. О. М. Тищенка. – Х.: ВД «ІНЖЕК», 2006. – 384 с.
  11. Стивенсон, В. Дж. Управление производством [Текст] : пер. с англ. / В. Дж. Стивенсон. – Москва: ООО «Лаборатория базовых знаний», ЗАО «Бином», 1998. – 928 с.
  12. Люкшинов, А. Н. Стратегический менеджмент [Текст]: учеб. пос. для вузов / А. Н. Люкшинов – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2000. – 375 с.
  13. Рыночная экономика [Текст]: словарь / под общ. ред. Г. Я. Кипермана. – М.: Республика, 2003. – 455 с.
  14. Миронов, М. Г. Ваша конкурентоспособность [Текст] / М. Г. Миронов. – М.: Альфа-пресс, 2004. – 160 с.
  15. Шкардун, В. Д. Интегральная оценка конкурентоспособности предприятия [Текст]/ В. Д. Шкардун // Маркетинг. – 2005. – № 1 (80). – С. 38.
  16. Маракулин, М. В. Управление компромиссами как фактор конкурентоспособности компании [Текст]/ М. В. Маракулин // Менеджмент в России и за рубежом. – 2003. – № 4. – С. 25-31.
  17. Голубков, Е. П. Маркетинг [Текст]: словарь-справочник / Е. П. Голубков. – М.: Дело, 2000. – 440 с.
  18. Рубин, Ю. В. Конкуренция: реалии и перспективы [Текст]/ Ю. В. Рубин, В. В. Шустов. – М.: Знание, 1990. – 64 с.
  19. Фасхиев, Х. А. Анализ методов оценки качества и конкурентоспособности грузовых автомобилей [Текст]/ Х. А. Фасхиев // Методы менеджмента качества. – 2001. – № 3. – С. 24-29.
  20. Воронов, Д. С. Оценка, анализ и выявление путей повышения конкурентоспособности предприятий [Текст]: дис. канд. экон. наук: 08.00.05 / Д. С. Воронов. – Екатеринбург, 2002. – 145 с.
  21. Скударь, Г. М. Управление конкурентоспособностью крупного акционерного общества: проблемы и решения [Текст] / Г. М. Скударь. – К.: Наук. думка, 1999. – 496 с.
  22. Экономическая стратегия фирмы [Текст]: учеб. пос. / под ред. проф. А. П. Градова. – 2-е изд. – СПб.: Специальная литература, 1999. – 589 с.
  23. Ермолов, М. О. Чем отличается конкурентоспособность фирмы от конкурентоспособности товара. Как продать товар на вашем рынке [Текст] / М. О. Ермолов. – М.: Мысль, 1990. – 364 с.
  24. Balabanov, L. V., Kryvenko, A. V. (2004). Management of competitiveness of enterprises based marketing. Donetsk: DonGUET, 141.
  25. Pіddubny, I. O., Pіddubna, A. I.; In: Pіddubnogo, I. O. (2004). Upravlіnnya mіzhnarodnoyu konkurentospromozhnіstyu pіdpriiemstva. H.: VD "ІNZHEK", 264.
  26. Zav'yalov, P. S. (2001). Marketing schemes, figures, tables. Moscow: INFRA-M, 496.
  27. Azoev, G. L., Chelenkov, A. P. (2000). Competitive advantages of the company. M. OAO "News", 255.
  28. Fatkhutdinov, R. A. (2002). Competitiveness of the organization in crisis : economics, marketing, management. M.: "Marketing", 892.
  29. Yudanov, A. J. (2000). Competition: Theory and Practice: A Training Manual. Ed. 3. M.: Dwarf - Press, 325.
  30. Marenich, A., Astakhov, J. (1996). Management of competitiveness of enterprises. Business Inform, № 5, 23-27.
  31. Dusko, A. P. (1998). Competitiveness repair and construction companies in the housing and utilities reform: dis. candidate. economics. science. St. Petersburg, 221.
  32. Shinkarenko, V. G., Bondarenko A. S. (2003). Management of competitiveness of the enterprise. Kharkov: Publishing house HNADU, 186.
  33. In: Ivanova, Y. B., Tishchenko, O. M. (2006). Teoretichnі Bases konkurentnoї strategії pіdpriiemstva. Kh.: VD "ІNZHEK", 384.
  34. Stephenson, W. J. (1998). Production Management (trans. from English). Moscow: OOO "Laboratory of basic knowledge", JSC "Bean", 928.
  35. Ljukshin, A. N. (2000). Strategic Management. Moscow: UNITY-DANA, 375.
  36. In: Kiperman, G. Y. (2003). Market economy. Moscow: The Republic, 455.
  37. Mironov, M. G. (2004). Your competitiveness. M.: Alpha-Press, 160.
  38. Shkardun, W. (2005). Integral assessment of the competitiveness of the enterprise. Marketing, № 1 (80), 38.
  39. Marakulin, M. V. (2003). Management compromise as a factor in the competitiveness of the company. Management in Russia and abroad, № 4, 25-31.
  40. Golubkov, E. P. (2000). Marketing. Moscow: Delo, 440.
  41. Rubin, Y. V., Shustov, V. V. (1990). Competition: realities and prospects. M.: Knowledge, 64.
  42. Fashiev, J. A. (2001). Analysis of methods for assessing the quality and competitiveness of trucks. Methods of Quality Management, № 3, 24-29.
  43. Voronov, D. S. (2002). Measurement, analysis and identification of ways to enhance the competitiveness of enterprises: dis. candidate. economics. : 08.00.05. Ekaterinburg, 145.
  44. Skudar, G. M. (1999). Management of competitiveness of a major company: problems and solutions. K.: Science. Dumka, 496.
  45. In: Gradova, A. P. (1999). The economic strategy of the company: the manual. Ed. 2. St. Petersburg.: Special Books, 589.
  46. Ermoloff, M. O. (1990). What is different about the company's competitiveness on the competitiveness of the goods. How to sell a product in your market. M.: Thought, 364.

Published

2013-09-11

How to Cite

Головко-Марченко, І. С. (2013). The essence of the concept of enterprise competitiveness. Technology Audit and Production Reserves, 5(3(13), 46–48. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.18567

Issue

Section

Materials of scientific conference