Simulation model development for determination of the maximum length of queued vehicles on coordinated intersection

Authors

  • Ігор Андрійович Вікович Lviv National Polytechnic University Stepana Bandery str., 12, Lviv, Ukraine, 79013, Ukraine
  • Роман Михайлович Зубачик Lviv National Polytechnic University Stepana Bandery str., 12, Lviv, Ukraine, 79013, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19540

Keywords:

simulation model, maximum length of queue, coordination site, adjacent signal-controlled intersection, special lane

Abstract

The simulation model for determining the maximum length of the queued vehicles at the adjacent towards the coordination intersection is proposed, which is written in the Objective-C programming language.

The paper considers the process of the model development, which is based on analytical studies of the process of forming the queued vehicles at the adjacent intersection. Its adequacy is verified, and the results are compared with the values, obtained from VISSIM.

The simulation model is implemented in such a way that the user can easily change the terms of the study due to the changes in input parameters. It can be run both on the PC, and portable devices (mobile phone, tablet computer). However, it is suitable for coordinated street sites with two lanes in one or both directions, where the main and secondary approaches are isolated, and the cycle duration at both adjacent intersections is equal.

Author Biographies

Ігор Андрійович Вікович, Lviv National Polytechnic University Stepana Bandery str., 12, Lviv, Ukraine, 79013

Postgraduate

Department of Transport technology

Роман Михайлович Зубачик, Lviv National Polytechnic University Stepana Bandery str., 12, Lviv, Ukraine, 79013

Postgraduate

Department of Transport technology

References

  1. Вікович, І. А. Розробка методу забезпечення пріоритету маршрутним автобусам на регульованих перехрестях [Текст] / І. А. Вікович, Р. М. Зубачик // Східно-Європейський журнал передових технологій. – 2013. – № 5/3 (65). – С. 27–33.
  2. Wasson, J. Reconciled Platoon Accommodation at Traffic Signals [Text] / J. Wasson, M. Abbas, D. Bullock, A. Rhodes, C. Zhu. – Indianapolis, December 1999. – 217.
  3. Yu. L. Real-Time Calibration of Platoon Dispersion Model to Optimize the Coordinated Traffic Signal Timing in ATMS Networks [Text] / L. Yu. – Texas, Texas Southern University, June 1999. – 51.
  4. Кременец, Ю. А. Технические средства организации дорожного движения [Текст]: учеб. для вузов. / Ю. А. Кременец, М. П. Печерский, М. Б. Афанасьев. – М.: ИКЦ «Академкнига», 2005. – 279 с.
  5. Гаврилов, Е. В. Організація дорожнього руху [Текст] / Е. В. Гаврилов, М. Ф. Дмитриченко, В. К. Доля. – К.: Знання України, 2007.– 452 с.
  6. Вентцель, Е. С. Теория вероятностей и ее инженерные приложения [Текст] / Е. С. Вентцель, Л. А. Овчаров. – 2-е изд., стер. – М.: Висш. шк., 2000. – 480 с.
  7. Гаврилов, А. А. Моделирование дорожного движения [Текст] / А. А. Гаврилов. – М.: Транспорт, 1980. – 190 с.
  8. Вікович, І. А. Розробка імітаційної моделі для визначення максимальної довжини черги транспортних засобів [Текст] / І. А. Вікович, Р. М. Зубачик // Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. – 2013. – № 65. – С. 27–33.
  9. Иносэ, Х. Управление дорожнім движением [Текст]: пер. с англ. / Х. Иносэ, Т. Хамада; под ред. М. Я. Блинкина. – М.: Транспорт, 1983. – 248 с.
  10. Farzaneh, M. Modeling traffic dispersion [Text] / M. Farzaneh, H. Rakha / Virginia Polytechnic Institute and State University. – November 2005. – 139 p.
  11. Vikovych, I. A., Zubachyk R. M. (2013). Development of method for ensuring bus priority at controlled intersection. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 5(3(65)), 27-33.
  12. Wasson, J. Abbas, M., Bullock, D., Rhodes, A., Zhu, C. (December 1999). Reconciled Platoon Accommodation at Traffic Signals. Indianapolis, 217.
  13. Yu. L. (June 1999). Real-Time Calibration of Platoon Dispersion Model to Optimize the Coordinated Traffic Signal Timing in ATMS Networks. Texas, Texas Southern University, 51.
  14. Kremenets, Y. A., Pechersii, M. B. (2005). Technical means of traffic management. Moscow, 279.
  15. Havrilov, E. V., Dmytrychenko, M. F., Dolia, V. K. (2007). Traffic management. Kyiv, 452.
  16. Venttsel, E. S., Ovcharov, L. A. (2000). Theory of Probability and engineering applications. Moscow, 480.
  17. Havrilov, A. A. (1980). Simulation road traffic. Moscow, USSR, Transport, 190.
  18. Vikovych, I. A., Zubachyk, R. M. (2013). Development of simulation model for determination of the maximum length of queued vehicles. Herald of the National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”, 65, 27–33.
  19. Inose, H., Khamada, T. (1983). Road traffic control. Moscow, USSR, Transport, 248.
  20. Farzaneh, M., Rakha, H. (November 2005). Modeling traffic dispersion. Virginia Polytechnic Institute and State University, 139.

Published

2013-11-28

How to Cite

Вікович, І. А., & Зубачик, Р. М. (2013). Simulation model development for determination of the maximum length of queued vehicles on coordinated intersection. Technology Audit and Production Reserves, 6(1(14), 19–26. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19540

Issue

Section

Technology audit