DOI: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19545

Ways to reduce road traffic load of city transport networks

Сергій Борисович Дульфан, Олексій Олегович Лобашов

Abstract


At the present time, there is a problem of choosing the most effective, scientifically grounded directions of activity to reduce the road traffic load of city transport networks. The paper gives the analysis and the developed classification of modern ways on the reduction of the road traffic load of city transport networks. As a result, the measures most relevant for modern conditions − organization of park-and-ride facilities in the peripheral areas of cities and construction of parallel highways were chosen. The structural diagram of the developed method of studying the efficiency of selected measures to reduce the road traffic load of transport networks is given. The method is based on the modeling of traffic flows using a mathematical model of the transport network load. The use of the given method allows determining the parameters of dependency of the level of traffic load of the transport network on the characteristics of applied measures and, therefore, establishing the appropriateness of their use.


Keywords


transport network; traffic flow; modeling of traffic flows; traffic; efficiency

References


Gavrilov, E. V., Dmytrychenko, M. F., Dolya, V. K.; In: Dmytrychenko, M. F. (2007). Systemologiya na transporti. Organizaciya dorozhnogo rukhu, Vol. 4. Kyiv: Znanya Ukrainy, 452.

Rankin, V.U., Klafi, P., Halbert, S. (1981). Avtomobilnye perevozki i organizaciya dorozhnogo dvizheniya. Moskva: Transport, 592.

Inose, X. T., Hamada, T. (1983). Upravlenie dorozhnym dvizheniem. Moskva: Transport, 248.

Eresov, V. I. (1984). Shlyahi pidvyshenya efectyvnosti upravlinya dorozhnim rukhom. Avtomobilni dorogy i dorozhne budivnyctvo, №34, 95-99.

Zhivoglyadov, V. G. (2005). Theoriya dvizheniya transportnykh I peshekhodnykh potokov. Rostov-na-Donu. Izd. Vuz. Sev., 182.

Lobashov, O. O. (2010). Pro vplyv rivnya rozvytku transportnoyi merezhi mista na efectyvnist dorozhnogo rukhu. Іnformatsіyno-keruyuchi systemy na zalіznichnomu transportі, № 5-6, 45-47.

Lobashov, O. O., Dulfan, S. B. (2013). Vplyv parametrіv transportnykh merezh znachnykh i nayznachnishykh mist na shvydkist transportnykh potokіv. Komunalne gospodarstvo mіst, Vyp. 109, 107-110.

Helbing, D., Hennecke, A., Shvetsov, V., Treiber, M. (2001). MASTER: Macroscopic traffic simulation based on a gas-kinetic, non-local traffic model. Transpn. Res. B, № 35, 183-211.

Shvetsov, V. I., Dubov, Yu. A. (1997). Expected distributions in the intervening opportunities model. Envir. & Plan. A, № 29, 1229-1241.

Shvetsov, V. I., Helbing, D. (1999). Macroscopic dynamics of multilane traffic. Phys. Rev. E, № 59, 6328-6339.

Lobashov, O. O. (2010). Methodyka doslіdzhennya vplivu transportnoyi merezhi na parametry transportnykh potokіv u mіstah. Іnformatsіyno-keruyuchi systemy na zalіznichnomu transportі, № 2, 24-25.


GOST Style Citations


1. Гаврилов, Е. В. Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху [Текст] / Е. В. Гаврилов, М. Ф. Дмитриченко, В. К. Доля та ін.; під ред. М. Ф. Дмитриченка. – кн. 4. – К.: Знання України, 2007. – 452 с.

2. Рэнкин, В. У. Автомобильные перевозки и организация дорожного движения [Текст] / В. У. Рэнкин, П. Клафи, С. Халберт и др. – М. : Транспорт, 1981. – 592 с.

3. Иносэ, X. Управление дорожным движением [Текст]: пер с англ. / X. Иносэ, Т. Хамада; под ред. М. Я. Блинкина. – М. : Транспорт, 1983. – 248 с.

4. Єресов, В. І. Шляхи підвищення ефективності управління дорожнім рухом [Текст] / В. І. Єресов // Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. – К., 1984. – № 34. – С. 95-99.

5. Живоглядов, В. Г. Теория движения транспортных и пешеходных потоков [Текст] / В. Г. Живоглядов. – Ростов-на-Дону: Изд. Вуз. Сев., 2005. – 182 с.

6. Лобашов, О.О. Про вплив рівня розвитку транспортної мережі міста на ефективність дорожнього руху [Текст] / О. О. Лобашов // Інформаційно-керуючи системи на залізничному транспорті. – 2010. – №5-6. – С. 45-47.

7. Лобашов, О. О. Вплив параметрів транспортних мереж значних і найзначніших міст на швидкість транспортних потоків [Текст] / О. О. Лобашов, С. Б. Дульфан // Комунальне господарство міст. – 2013. – Вип. 109. – С. 107-110.

8. Helbing, D. MASTER : Macroscopic traffic simulation based on a gas-kinetic, non-local traffic model [Text] / D. Helbing, A. Hennecke, V. Shvetsov, M. Treiber // Transpn. Res. B. – 2001. – № 35. – P. 183-211.

9. Shvetsov, V. I. Expected distributions in the intervening opportunities model [Text] / V. I. Shvetsov, Yu. A. Dubov // Envir. & Plan. A. – 1997. – № 29. – P. 1229-1241.

10. Shvetsov, V. I. Macroscopic dynamics of multilane traffic [Text] / V. I. Shvetsov, D. Helbing // Phys. Rev. E. – 1999. – № 59. – P. 6328-6339.

11. Лобашов, О. О. Методика дослідження впливу транспортної мережі на параметри транспортних потоків у містах [Текст] / О. О. Лобашов // Інформаційно-керуючи системи на залізничному транспорті. – 2010. – №2. – С. 24-25.



 

Cited-by:

1. DEMAND RESEARCH FOR “PARK AND RIDE” PARKING LOTS
A. O. Lobashov, S. B. Dulfan, A. V. Prasolenko, K. V. Dolya, D. L. Burko
Science & Technique  Vol: 17  Issue: 1  First page: 42  Year: 2018  
doi: 10.21122/2227-1031-2018-17-1-42-50





Copyright (c) 2016 Сергій Борисович Дульфан, Олексій Олегович Лобашов

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2664-9969, ISSN (on-line) 2706-5448